עונת הקנסות

האם מתנה לחתונה היא בגדר נדיבות ומקום להביע בו את עצמנו ואת יחסינו עם המקבל, או שמא זה כרטיס כניסה לאירוע הנועד לכסות את העלויות?

בשלהי האביב הולכות ונערמות ההזמנות לחתונות, ומבחינת רובנו, הן מסמנות את ההתעסקות בכמה נכתוב על הצ'ק ואיך נממן את ההוצאה. ואולם, מבחינת האנתרופולוגים שבינינו, מתנת החתונה עשויה להיות כר פורה לשאלות, תהיות ופרשנויות, הן על מוסד המתנה והן על החברה בישראל.

 

הענקת מתנות מתקיימת בעיקר בטקסי מעבר בין שלבים שונים בחיים: החל מחתונה, ברית ובר מצווה וכלה בסיום לימודים ומעבר דירה. היא מגלמת שני היבטים חברתיים ופסיכולוגיים סותרים שמתקיים ביניהם מתח מתמיד: הנדיבות מהצד האחד, וההתחשבנות מן הצד האחר. בהיבט הגלוי, המתנה מוצגת כפעולה של נדיבות, ואילו בהיבט הסמוי, היא מצטיירת כחוב וכחובה, אפילו "קנס" שיש לשלם. המתנות מגלמות היבטים של חליפין בין קבוצות משפחות ויחידים. יש בהם השקעה רגשית והשקעה חומרית, והן מסמנות זהות ומאפשרות את הצגת האני.

 

כוחו המשחרר של הכסף

 

בניגוד למקובל, נמצא דווקא דמיון רב בנוהגי הענקת המתנה בין שכבות רחבות בציבור הישראלית, הן מבחינת מוצא והן מבחינת מעמד. יוצאי דופן הם עניים מופלגים, עשירים מופלגים מהאלפיון העליון ואולטרה חרדים. אז מה נותנים? בעבר היו מתלבטים בין מעטפה לחבילה. היום נהוג רק צ'ק או מזומן במעטפה, ולשלשלם בכספת.

 

 

 

כמה נותנים? ממחקר שעשיתי, למדתי על קריטריונים ברורים שבעזרתם מחושב סכום הכסף הניתן: מידת הקרבה לבני הזוג – קרבה משפחתית או קרבת חברות; מעמדו הכלכלי של מעניק המתנה (וגם של מקבלה); עלות המנה באירוע – המחושבת על פי מקום האירוע (גן או אולם, בעיר או בכפר); עיתוי – עונת השנה, היום בשבוע, שעת האירוע; עלויות מיוחדות כמו תקליטן, להקות, פרחים, זיקוקים ועוד כיד הדמיון. ועוד שני קריטריונים חשובים: "מה שמקובל" ומה שקיבלו האורח מהזוג בעבר (חישוב על פי קריטריונים אלה ניתן למצוא באתרים שונים ברשת, וכן באפליקציות סלולריות).

 

הכסף העובר מחשבון הבנק של האורח אל הזוג נתפס כאמצעי לכיסוי העלויות של האירוע – מעין פיצוי שנותנים המוזמנים על מחיר אירוחם, והוא מגלם את התפיסות של כלכלת השוק, קפיטליזם, צרכנות ותחרות. להענקת כסף נלווית התחושה ש"לכסף אין ריח", והוא מטבע העובר מידי הזוג ישירות לבעל האולם ולספקים האחרים. אולם אין להתעלם מכוחו המשחרר של הכסף אשר בהיותו נייטרלי, גם עשוי לאפשר לזוג להשתמש בו כרצונו וכמאוויו.

 

רוצים שינוי!

 

לעומת המעטפה, בהענקת מתנת חפץ – חבילה - מגולמת זהות הנותן, טעמו, האופן שבו הוא רוצה להציג את עצמו והתפיסה שלו את המקבל. מושקעים בה כאבי ראש וכאבי רגליים בחיפוש אחריה או ביצירתה, ועל כן חישוב ערכה הכספי עשוי להיות נמוך מערך הצ'ק. היא מגלמת זיכרון, היא על-זמנית מצד אחד, ואם קלענו לטעם המקבל, היא עדכנית ביותר. היא מאפשרת ביטוי של רגשות, בעיקר של נדיבות, וערכה הרגשי של המתנה עולה בהרבה על ערכה החומרי. " לעומת המעטפה, בהענקת מתנת חפץ – חבילה - מגולמת זהות הנותן, טעמו, האופן שבו הוא רוצה להציג את עצמו והתפיסה שלו את המקבל. מושקעים בה כאבי ראש וכאבי רגליים בחיפוש אחריה או ביצירתה, ועל כן חישוב ערכה הכספי עשוי להיות נמוך מערך הצ'ק "

 

מרסל מוס, מחשובי הסוציולוגים, הציע כי המתנה כרוכה בשלוש חובות: החובה לתת, החובה לקבל והחובה להחזיר. וכך נוצרת שרשרת של הענקת מתנות, המשמרת ומחזקת יחסים חברתיים. המתנה עשויה להיות השקעה לעתיד ופיצוי על העבר, היא קשר מחייב שניתוקו עשוי להיות משמעותי ביותר לצדדים המחליפים. לעתים קרובות, קשר החליפין באמצעות המתנות הוא שחשוב, ולא ערך החפצים המועברים מיד ליד.

 

ובכן, האם מתנה לחתונה היא נדיבות או כרטיס כניסה לאירוע? באופן תיאורטי, זוג יכול לקיים חתונה ולהזמין מספר אינסופי של אורחים שיממנו את עלות אירוחם, אשר עליו גובים הספקים מחירים גבוהים במיוחד. בינם לבין עצמם מתרעמים האורחים על הזמנתם לאירוע שלא בחרו בו את האוכל, המוזיקה, מקומו ועיתויו, והם תוהים על כן אם עליהם לממן את חלומה של הכלה להיות דיווה ליום אחד ואת הצורך של הזוג ומשפחותיהם לקיים אירוע "ייחודי", "בלתי נשכח" ויקר להחריד.

 

עם הזמן, אנו חווים יותר ויותר מגמות של אינדיווידואליזם המחליף את הקולקטיביזם; חומרנות וצרכנות המחליפים את הצניעות; קפיטליזם ותחרותיות - במקום סולידריות. אולם, נדמה שהגענו לנקודת מפנה שבה מתחילים לחוש באותות המרד, הבא לידי ביטוי בנוהגים חדשים באירוח בחתונות ובהענקת מתנות לחתונה.

 

* ד"ר אורית אבוהב היא אנתרופולוגית במכללה האקדמית בית ברל

כל הפרטים על אירוע ראש לחודש סיון: עונת החתונות


הצטרפו לעמוד הפייסבוק של בית אבי חי

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי