מיום שנברא משלם האדם על חטאיו בגירוש, שוב ושוב הוא מאבד את מקומו. מושלך ומטולטל על פני הארץ, עד שמגיע אברהם – ההולך הראשון. אלי ויסברט – עליות – פרשת לך לך
ראשון
"לשבת ברכבת, לשכוח זאת, לחוש כמו בבית, ולפתע להיזכר, לחוש בכוח נסיעת הרכבת, להיעשות נוסע, למשוך את הכובע מן המזוודה, לפגוש חברים למסע בְּחֵרוּת גדולה, לבבית ודחופה, להתקרב למטרה ללא חובות, לחוש בכל כילד, להיעשות אהוב על נשים, לעמוד ללא הרף תחת כוח-המשיכה של החלון ולהניח לפחות יד אחת על אדניו.
ואותו המצב בתיאור חד יותר: לשכוח ששכחת, ולהיעשות בבת-אחת ילד הנוסע לבדו ברכבת-מהירה, שהקרון הרועד סביבו בשל המהירות מעורר בו השתאות עד הפרט הקטן ביותר כמו מתוך תנועת-יד של להטוטן".
(פרנץ קפקא)
שני
מה הבנאדם צריך?
כסא ליד שולחן, ארון קטן לבגדים ולגרביים, מגירה ובה כמה תמונות ילדות. מקום.
שלישי
אדם וחווה גורשו מגן העדן, קין גורש, בוני מגדל בבל נפוצו על פני כל הארץ.
מיום שנברא משלם האדם על חטאיו בגירוש. שוב ושוב הוא מאבד את מקומו. מושלך ומטולטל על פני הארץ.
רביעי
"וַיּאמֶר יְהוָה אֶל-אַבְרָם לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ."
חמישי
אברהם - הולך. בן האנוש הראשון שהולך. לא עוד גירוש אלא מסע.
שישי
אברהם מאיר באור חדש את הגירוש מגן עדן. האדם נועד ללכת, זה טבעו, כך נברא. חטא עץ הדעת, חטא הריגתו של הבל, חטא מגדל בבל - כל אלה היו צריכים להתרחש, הם שיצרו את האדם ההולך, הם טבעו את דמותו של האדם - דמותנו.
שביעי
תמיד ללכת. כל הזמן להמשיך ללכת. לא כקרבן - כנוסע. לא כמגורש אלא כהֵלֶךְ.
האנוכיות צועקת - "גירוש"
הענווה לוחשת - "מסע".
מפטיר
"ומה טעם פתח בבראשית? משום "כוח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גויים". אם יאמרו אומות העולם לישראל "לסטים אתם, שכבשתם ארצות שבעה גויים", הם אומרים להם "כל הארץ של הקב"ה היא, הוא בראה ונתנה לאשר ישר בעיניו, ברצונו נתנה להם וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו".
(רבי שלמה יצחקי, רש"י, בפתיחתו לפירוש התורה)
כל הארץ היא של הקדוש ברוך הוא. איך אפשר, בעצם, להיות מגורש ממה שאיננו שלך?
אלי ויסברט
תודה לד"ר מיכה גודמן, הרבה משלו משוקע כאן.
*
לקריאת מדור "עליות" פרשת נח
לקריאת מדור "עליות" פרשת בראשית
ערך מוסף, אתר התוכן של בית אבי חי, גאה לסכם שנה ראשונה ברשת. במהלך השנה האחרונה העלינו מאות מאמרים, כתבות ועבודות וידאו. לעיתים היינו ביקורתיים, לפעמים משועשעים, פה ושם מעמיקים ולפרקים הגותיים. השתדלנו לחבר ולהיות מחוברים - לחיים, לרעיונות, לאנשים.
במהלך השנה האחרונה הצטרפו גולשים רבים למעגל הקוראים הקבועים. שמחנו לקבל תגובות רבות ומגוונות. נשמח להמשיך ולקבל מכם תגובות נוספות. הצלחנו לעניין גם אתכם? ספרו עלינו לחבריכם.