פתאומית לעד | נועה שורק
האם גם למלכת היופי יש "צד יפה", פוטוגני? מאיזו זווית מציירים את ירושלים?
הציור הר ציון, מבט מאבו־טור של מארק ינאי הוא ציור פשוט לכאורה של טבע ירושלמי. רק במבט שני אפשר לראות שמעבר לנוף היפה, בצד שמאל, מונחת לפנינו העיר העתיקה של ירושלים, מוקפת חומות. הבחירה של ינאי לצייר את ירושלים מהזווית הזאת נראית לכאורה כמו בחירה אסתטית גרידא, ואולם, אם נבחן אותה מול ציורי ירושלים אחרים, נגלה שיש כאן, במודע או שלא במודע, בחירה דרמטית.
לאורך השנים עלו לירושלים צליינים רבים מרחבי העולם. כמה מהם תיעדו אותה והשאירו אחריהם ציורים ותחריטים של העיר הקדושה. במחקרו המסקרן "במכחול ובמקל צליינים", מספר לנו מרדכי לוי שירושלים הייתה נושא ציור שחרג מגבולות שרטוט רשמי מסע ונהפך עם השנים לסמל דתי נוצרי שיש לו צורות קבועות. לפי לוי, ציירים נוצרים רבים שאבו השראה זה מזה, וכך נוצרו תבניות קבועות לציור ירושלים. אחת מהן היא הבחירה של ציירים רבים להציג את העיר ממזרח, מכיוון הר הזיתים.
ישנן כמה סיבות לצייר את ירושלים מכיוון הר הזיתים דווקא. קודם כול, זה הכי מחמיא לה. הר הזיתים שימש מאז ומעולם מקום לתצפית מדויקת להר הבית, ועד היום, כשעומדים בראש הר הזיתים וצופים בעיר העתיקה, הר הבית פרוש כולו לפנים, ממש במרחק נגיעה. ואולם, הסיבה המהותית יותר לזווית הזאת היא הסיבה הדתית: לפי הברית החדשה, הראשון בנצרות שראה את ירושלים מהזווית הזאת היה ישו עצמו, כשהגיע לירושלים. זאת ועוד: לפי הברית החדשה, מהר הזיתים עצמו הוא עולה לשמיים, ולשם גם ישוב באחרית הימים.
ואולם, ינאי בחר לצייר את ירושלים מכיוון אחר: משכונת אבו־טור, או בשמה העברי, גבעת חנניה. הגבעה מכונה כך כיוון שלפי המסורת שנשתמרה בידי ההיסטוריון יוסף בן מתיתיהו, נקבר שם הכהן הגדול חנניה. ואילו לפי הנוצרים, המקום מכונה "הר העצה הרעה" כיוון ששם, לפי הברית החדשה, עמד ישו בפני ראשי הכוהנים והזקנים, נשפט לחומרה ונשלח לרומאים, ואלה צלבו אותו.
הציור של ינאי מציג מבט על העיר העתיקה מדרום: כיפות הר הבית מופיעות בצד שמאל, קטנות ונחבאות, והנוף הפתוח מוביל את העין דווקא למגדל האוניברסיטה העברית בהר הצופים.
למה בחר ינאי לצייר את ירושלים דווקא מהזוית הזאת? זו אינה בחירה ברורה מאליה, שהרי לפי המסורת הצליינית, נכון יותר לצייר אותה דווקא מכיוון הר הצופים. אולי התשובה טמונה דווקא בכך שזו אינה נקודת המבט המסורתית. הזווית שבחר ינאי מסיטה את העיר העתיקה מהמרכז ומראה לנו צד אחד של ירושלים. זוהי תמונה כמעט אסקפיסטית. ירושלים מורכבת בה מטבע פראי, הרים רחוקים, כנסיות, מגדלי אוניברסיטה ועיר עתיקה קטנה על סף תהום, חבויה בין חומות, נמוכה וצידית. ירושלים של ינאי נראית כאירוע אישי מצד אחד, וכאירוע רב משתתפים ואופי מצד אחר. ינאי מצטייר כצליין החדש: הוא מגיע לעיר מכיוון אחר ורואה אותה פתאום, כאילו בפעם הראשונה.