ילדי התנ"ך

ג'רמי קול-חבש, צעיר ממוצא אתיופי, חושש להכחדתה של המסורת הייחודית שהתפתחה בקהילות היהודיות באתיופיה, לאחר יותר מעשרים שנות היקלטות וטמיעה תרבותית בישראל. ג'רמי מבקש להחיות את המוזיקה הדתית המסורתית שבעבר עמדה במרכז חייהם ותרבותם של יהודי אתיופיה.

יוטיוב
 

ז'אנר: דוקומנטרי | ישראל אתיופיה 2008 | 52 דקות | עברית
בימוי: ניצה גונן | הפקה: ניצה גונן , גון הפקות

 

תקציר:

ג'רמי קול-חבש, צעיר ממוצא אתיופי, חושש להכחדתה של המסורת הייחודית שהתפתחה בקהילות היהודיות באתיופיה, לאחר יותר מעשרים שנות היקלטות וטמיעה תרבותית בישראל. ילדי העדה שנולדים לתוך מציאות ישראלית קשה ולא סובלנית סובלים מגזענות. בבתים רבים יש שבר כלכלי ותרבותי - רמה סוציו-אקונומית נמוכה, קושי של ההורים להשתלב בשוק העבודה, תחושת חוסר שייכות לתרבות ולשפה שיוצרת ניכור ופעמים רבות מובילה לסמים ולפשע. החלומות על ארץ זבת חלב ודבש שהובילו את הוריהם בדרך הארוכה והקשה לישראל, התנפצו מזמן. ג'רמי מאמין כי רק ביצירת גאווה במוצא ויחס של כבוד למסורת האתיופית, יתחזק הדימוי העצמי של בני העדה וישתפר מעמדם בעיני החברה הסובבת. ג'רמי מבקש להחיות את המוזיקה הדתית המסורתית שבעבר עמדה במרכז חייהם ותרבותם של יהודי אתיופיה. הקייסים, מנהיגיה הרוחניים והחברתיים של העדה, היו שרים את שירת הקודש בליווי כלי נגינה מסורתיים, וכך לימדו את הילדים תנ"ך ואיחדו סביבם את הקהילה כולה. בישראל איבדו הקייסים את מעמדם הדתי ולא הוכרו כרבנים משום שתפיסת ההלכה שלהם שונה מזו האורתודוקסית. גם הילדים כבר אינם דוברים אמהרית והנתק בין הדורות עלול להיות בלתי הפיך.

 

ג'רמי הקים את 'הפרויקט של ג'רמי' המיועד לנוער אתיופי בסיכון במטרה להחזיר אותם לשורשים ולחזק את ביטחונם העצמי ואת גאוותם במוצאם. הוא נוסע ברחבי הארץ ופוגש קבוצות של נערים אתיופים למפגשים מוזיקליים. הנערים מעלים את הנושאים הבוערים בהם, מדברים על חלומותיהם, והוא מתרגם זאת לשירי ראפ המושמעים ברדיו המקומי של עירם.

 

ג'רמי רוצה להכיר מקרוב את התרבות האתיופית שאליה הוא מתגעגע, ועל כן הוא יוצא למסע שורשים באתיופיה. אף שנולד שם, אין לו כמעט זיכרונות, שכן הוא עזב את אתיופיה בגיל שש במסע שארך שנתיים עד הגיעו לארץ. באתיופיה ג'רמי מתארח בבית משפחה למשך שבוע, שם הוא צופה במנהגיה ומשתתף בחיי היומיום – העבודה בשדה, הכנת האוכל, קשרים משפחתיים, ועוד. הוא מתוודע לקצב החיים האחר, למבנה המשפחה השונה וכמובן למוזיקה האותנטית. בחזרתו לארץ, ג'רמי מנסה לשכנע את הקייסים להשמיע את שירתם לקהילה כדי שלא תאבד. הקייסים מתנגדים בטענה שאין לערב את מוזיקת הקודש עם מוזיקת החול. בסצנה נוספת משתתף ג'רמי בהפגנה מול משרד ראש הממשלה למען החזרת זכויותיהם ומעמדם של הקייסים ושיקום הסמכות והמבנה הקהילתי ששמר על אחדות העדה.

 

'הפרויקט של ג'רמי' נושא פירות. מדי שנה ניצלים כ-500 נערים מהתדרדרות לפשע ולסמים. 60% מהנוער המשתתף בפרויקט חוזר ללימודים ומתגייס לצה"ל. גם באופן אישי מגשים ג'רמי חלום ושר יחד עם אהוד בנאי בדואט שיר שלו בעיבוד מחודש של ג'רמי.

 

 

פסיפס תרבותי - אירוע הסיגד של קהילת ביתא ישראל  יתקיים ביום 

שלישי | כ"ח בחשוון 19:00 | 13.11.2012  במרכז ז'ראר בכר  לפרטים נוספים  >>>  

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי