צדק תרדוף

21.07.11

יהודי, ערבי, דתי, חילוני ודמויות נוספות מגיעות לבמת בית אבי חי במונודרמה המטלטלת "צדק תרדוף". רגע לפני, השחקן והיוצר שי זביב מתפנה לשיחה על תיוגים, אנושיות ומה שביניהם

אברם, מתנחל מגוש עציון הפועל ביחידת החילוץ של מדבר יהודה, מתקרב מאוד לבדואים של שבט אל עזאזמה. הוא מנסה לקרב את יצחק בנו אל הבדואים והערבים על מנת שילמד אהבת ארץ ישראל מהי, אבל הנער נשבה בקסמי הבדואים, מלכי המדבר. לאט לאט מתגבשת בתוכו הכרה אחרת. יצחק מתחיל להזדהות עם הסבל הפלסטיני, נושר מהישיבה, מצטרף לפעילות של האנרכיסטים המפגינים נגד הגדר בבלעין. למרות שלכאורה חצה את כל הקווים, יצחק מאמין שהוא פועל תחת צו אלוהי ומקפיד לחבוש את הכיפה ולשמור על החזות היהודית שלו בכל פעילות.
באחת ההפגנות הסוערות בבלעין, נהרג יצחק בטעות בידי פלסטיני שחשב שהוא מתנחל ומאותו רגע בוערת באביו אברם אש הנקם והוא יוצא לחפש את רוצח בנו ולנקום בו. הוא חדור רגשות נקם אך בד בבד מתחיל לנקר בו הספק. האם מותר לו לרצוח אדם? האם מותרת נקמת דם?

כל זאת ועוד במונודרמה "צדק תרדוף" שתעלה בשני מועדים בית אבי חי ומיד אחרי ההצגה יתקיים דיון בנושא הצדק והאחר.

על הבמה: השחקן שי זביב, המגלם שמונה דמויות שונות בתכלית זו מזו. כל אחת מהן עוברת מטמורפוזה במחזה שכתבה יוספה אבן שושן וביימה ליחי בקרמן. מדובר במשל חברתי, מעין עקדת יצחק מודרנית הנושאת את המסר הברור: אין נחמה בנקמה. "צדק תרדוף" זכתה בצל"ש התיאטרונטו לשנת 2010. בנימוקיהם כתבו השופטים: "זביב הצליח, במשחקו הסוחף והמרגש, להפוך שסע פוליטי של החברה הישראלית, לכאב אישי עמוק ומשכנע".

זביב מספר: "ההצגה לא נותנת אמון באף אחד. היא מראה את מאבקו של האדם הבודד מול הרשויות, מול השמאל, מול הימין, מול הדתיים, מול החילוניים, מול הערבים ועוד. זוהי לא הצגה פוליטית אלא הצגה בפירוש חברתית".

 
שי זביב

ההצגה, הזוכה להצלחה רבה ברחבי הארץ, מעוררת בקרב צופיה תגובות מפתיעות: "התגובה שהכי מעודדת אותנו, וכך גם כיוונו את ההצגה, היא מאנשי הימין שאומרים 'לא חשבנו כך על השמאל', ואנשי השמאל שאומרים: 'לא חשבנו כך על הימין'", אומר זביב. "אין איפה להיאחז בהצגה הזו. פתאום דמות של ילד שהוא גם דתי וגם שמאלני מאוד, המביא אסמכתאות מהכתובים. אני מגלם את הדמויות באופן מאוד לא שיפוטי".

אפשר לנחש שהדיון שתנהל עם הקהל יעסוק גם בזה?
"נכון מאוד. ההצגה אומרת: חלאס, מספיק עם התיוגים של דתי-חילוני-ערבי-יהודי. זה לא מוביל לכלום. זה קשקוש בלבוש שמוביל רק לשנאה ולקיטוב. יש משהו מאוד מתעתע בהצגה. אתה לא יודע במי לבחור. פעם אתה בצד השמאלני, פעם בעד האבא הדתי הימני, פעם בעד הרב ההוא. השאלה הגדולה היא האם הם יכולים להיפגש ביחד. הרי באיזשהו אופן הם לא הולכים יחד. אני מנסה לברר איך להסביר לעולם שאני עושה משהו שהוא לא דתי, לא ימני, לא ערבי ולא כלום, אלא פשוט אנושי? איך יוצאים מהתיוג?"

זו מחאה?
"יש מי שעושים מחאה. אנחנו עושים הצגה ובסופו של דבר מקווים שמשהו יזוז קצת בעולם".

 מאת: כרמית ספיר-ויץ

צדק תרדוף , ההצגה תתקיים בשני מועדים באולם ח7 המשודרג
רביעי | ד באב | 4.8 | 20:30
ראשון | ז באב  | 7.8 | 20:30

מחיר: 60 ₪, סטודנטים: 30 ₪

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי