עשרה צדיקים בלבד היו מספיקים לעיר המשגשגת על מנת להינצל מזעמו של האל - אלא שאברהם יודע כמונו, שהמשא ומתן שהוא מנהל עם אלוהים חסר סיכוי, אבל הוא לא מתייאש. הדיון שלהם מתכתב לא רק עם ההווה - אלא גם עם העתיד. אלי ויסברט – עליות – פרשת וירא
ראשון
איזו תקופה עוברת עלינו. כמה שנאה ורוע וגזענות ואטימות לב. רוח רעה נושבת ברחובות. רוח מרה, מיואשת, מתפלשת בצער אינסוף. ממרום הצוק אנחנו מביטים במתרחש תחתנו, וידינו קצרה מלהושיע. אנחנו לא יודעים להציל את סדום.
שני
"האומר "שלי שלי, ושלך שלך" - זו מידה בינונית, ויש אומרין - זו מידת סדום".
פרקי אבות
שלישי
סדום מתאבכת בחום המדבר, מרחפת מחוץ לזמן, כמו קול רחוק הכלוא בין הסלעים, מהדהד לנצח.
"כאן סדום" אתה לוחש לילדים, כאילו באגביות, בדרך באילת. "כאן העמק הפורה והאנשים והאורח והנערה נטופת הדבש שנשלחה אל הדבורים"
כאן החטא והעונש, הרוע והדין.
כאן הממשות של התהום שהאדם כורה לעצמו.
כאן סדום.
רביעי
וַיִּגַּשׁ אַבְרָהָם, וַיאמַר : הַאַף תִּסְפֶּה צַדִּיק עִם רָשָׁע?! אוּלַי יֵשׁ חֲמִשִּׁים צַדִּיקִם בְּתוֹךְ הָעִיר, הַאַף תִּסְפֶּה, וְלא תִשָּׂא לַמָּקוֹם, לְמַעַן חֲמִשִּׁים הַצַּדִּיקִם אֲשֶׁר בְּקִרְבָּהּ? חָלִלָה לְּךָ מֵעֲשֹׂת כַּדָּבָר הַזֶּה, לְהָמִית צַדִּיק עִם רָשָׁע, וְהָיָה כַצַּדִּיק כָּרָשָׁע! חָלִלָה לָּך!ְ הֲשֹׁפֵט כָּל הָאָרֶץ לֹא יַעֲשֶׂה מִשְׁפָּט?!
וַיֹּאמֶר יְהוָה: אִם אֶמְצָא בִסְדֹם חֲמִשִּׁים צַדִּיקִם בְּתוֹךְ הָעִיר - וְנָשָׂאתִי לְכָל הַמָּקוֹם בַּעֲבוּרָם.
וַיַּעַן אַבְרָהָם וַיֹּאמַר: הִנֵּה נָא הוֹאַלְתִּי לְדַבֵּר אֶל אֲדֹנָי, וְאָנֹכִי עָפָר וָאֵפֶר. אוּלַי יַחְסְרוּן חֲמִשִּׁים הַצַּדִּיקִם חֲמִשָּׁה, הֲתַשְׁחִית בַּחֲמִשָּׁה אֶת כָּל הָעִיר? וַיֹּאמֶר: לֹא אַשְׁחִית אִם אֶמְצָא שָׁם אַרְבָּעִים וַחֲמִשָּׁה.
וַיֹּסֶף עוֹד לְדַבֵּר אֵלָיו וַיֹּאמַר: אוּלַי יִמָּצְאוּן שָׁם אַרְבָּעִים...ַיֹּאמֶר: לֹא אֶעֱשֶׂה בַּעֲבוּר הָאַרְבָּעִים.
וַיֹּאמֶר: אַל נָא יִחַר לַאדֹנָי וַאֲדַבֵּרָה - אוּלַי יִמָּצְאוּן שָׁם שְׁלֹשִׁים?
וַיֹּאמֶר: לֹא אֶעֱשֶׂה אִם אֶמְצָא שָׁם שְׁלֹשִׁים.
וַיֹּאמֶר: הִנֵּה נָא הוֹאַלְתִּי לְדַבֵּר אֶל אֲדֹנָי - אוּלַי יִמָּצְאוּן שָׁם עֶשְׂרִים?
וַיֹּאמֶר: לֹא אַשְׁחִית בַּעֲבוּר הָעֶשְׂרִים.
וַיֹּאמֶר: אַל נָא יִחַר לַאדֹנָי, וַאֲדַבְּרָה אַךְ הַפַּעַם - אוּלַי יִמָּצְאוּן שָׁם עֲשָׂרָה?
וַיֹּאמֶר: לא אַשְׁחִית בַּעֲבוּר הָעֲשָׂרָה. וַיֵּלֶךְ יְהוָה, כַּאֲשֶׁר כִּלָּה לְדַבֵּר אֶל אַבְרָהָם
וְאַבְרָהָם - שָׁב לִמְקמוֹ.
חמישי
דע שצריך לדון את כל אדם לכף זכות
וגם מי שהוא רשע גמור
צריך לחפש ולמצוא בו איזה מעט טוב
שבאותו המעט אינו רשע
ועל ידי שמוצא בו מעט טוב
ודן אותו לכף זכות
על ידי זה מעלה אותו
באמת לכף זכות
ויוכל להשיבו בתשובה
(רבי נחמן מברסלב)
שישי
סדום אבודה. עשרה צדיקים בלבד היו מספיקים לעיר המשגשגת על מנת להינצל מזעמו של האל - אלא שבכל העיר, השקועה בתאוותיה ובהישגיה הגשמיים, אין עשרה כאלה. אברהם יודע, כמונו, שהמשא ומתן שהוא מנהל עם אלוהים חסר סיכוי, אבל הוא לא מתייאש. איש האמונה מתכתב לא רק עם ההווה - אלא גם עם העתיד, מציב מודל חדש של מאמין: לא נציגו של האל עלי אדמות, אלא נציגם של האדם והאדמה מול אלוהים. נציג הסנגוריה. מלך הקבצנים.
שביעי
וזה קשה. כל כך יותר פשוט לעמוד על הצוק, להתבונן למטה, אל סדום ועמורה הרוחשות, ולהיאנח. כל כך יותר נקי, יותר קרוב לאלוהים.
אבל זה לא המקום שלך, בנאדם. המקום שלך הוא שם למטה, בתוך הטינופת. למצוא את קצוות החוטים המהוססים של הטוב והיפה ולמשוך אותם בעדינות, בזהירות, בהתמדה. להתעקש עליהם -
" וַיֵּלֶךְ יְהוָה, כַּאֲשֶׁר כִּלָּה לְדַבֵּר אֶל אַבְרָהָם
וְאַבְרָהָם שָׁב לִמְקֹמוֹ."
מפטיר
לא יהיה ניצחון של האור על החושך כל עוד לא נעמוד על האמת הפשוטה, שבמקום להילחם בחושך, עלינו להגביר את האור.
א. ד. גורדון
אלי ויסברט
*
לקריאת מדור "עליות" פרשת "לך לך"
לקריאת מדור "עליות" פרשת נח