אלוהים על הבמה

26.10.09

בריאת העולם, האדם, האישה, עץ הדעת והלידה הראשונה. תיאטרון מסתורין מעלה בבית אבי חי את "צר צורה" - פרשנויות יצירתיות בתנועה, מוסיקה ומילים, למיתוסים מארון הספרים היהודי

 צר צורה
צר צורה
לאחרונה שבה קבוצת מסתורין ממסע הופעות בפינלנד ולקראת מסע הופעות נוסף בפסטיבל הבינלאומי לתיאטרון רחוב בארחנגלסק ברוסיה. אשתקד, הופיעה הקבוצה ברוסיה ארמניה, רומניה, פולין וסרביה,  ועכשיו היא מגיעה לבית אבי חי, עם המופע "צר צורה" - מופע תיאטרון במבוסס על אגדה מיתית המומחזת בתנועה, מוזיקה ומילים.

 קבוצת מסתורין משלבת לימוד בית-מדרשי עם טכניקות של תיאטרון רחוב ותיאטרון תנועה ויוצרת שפה פואטית המשקפת את הרב שכבתיות של ספרות יהודית עתיקה, סיפורי התלמוד ומדרשים, תוך שימוש בתיאטרון ככלי להכרות וללימוד מעמיק של טקסטים יהודים לקהל דובר עברית, אנגלית ורוסית. 

בראש הקבוצה, עומדת הבמאית,הציירת והמעצבת יוליה גיניס ולצידה שחקנים יוצרים: יהודה לזרוביץ, איב איילין, אביב פינס, דנה פורר, מיכאל מאגאריק.

 שם המופע "צר צורה" לקוח מתוך הפיוט "אדון מגיד מראשית", שכתב במאה התשיעית הפייטן האיטלקי אמיתי בר שפטיה, ובו הוא מתאר את בריאת העולם כהכנה לחתונה של אדם וחוה.

"כשאלוהים יוצר את השמים הוא יוצר לזוג הצעיר גג לביתם, כשהוא יוצר את גן העדן, הוא מכוון לגינה שלפני הבית. החיות שהוא בורא עולות כמאכלים בשולחן הארוחה וכך הלאה", אומרת יוליה גיניס. "המופע בא להדגיש כמה דברים: שכל העולם נברא בשביל האדם, את ההמשכיות ואת זה שכל חתונה וזוגיות מחזירה אותנו לגן העדן, לחתונה הראשונה ולזוגיות הראשונה. בעיני זו דרך מאוד יפה לדבר על אהבה".

 
במופע משולבים טקסטים מספר ההיכלות ומעלילות גלגמש. גיניס: "בטקסטים האלה מדובר על היחסים שבין אלוהים למלאכים ולאדם, משולש שמשתקף דרך מדרשים על בריאת העולם, שם אלוהים מתווכח עם המלאכים האם כדאי ליצור את האדם. דרך כל הטקסטים האלה ניסינו לדבר על גן עדן וגירוש מגן עדן, לא כעונש אלא כעל התחלה חדשה, יציאה לעצמאות ומבחן, או אפילו התגברות וגדילה של האדם, שבזמן שהוא בגן עד הוא רק ילד וכאשר הוא יוצא משם הוא מתבגר ויכול ליצור עולם משלו. אני מתחברת לאינטרפרטציה הזאת יותר מאשר לאינטרפרטציה של חטא ועונש".  

 

 תיאטרון מיסתורין בפעולה
תיאטרון מיסתורין בפעולה
ומה חלקם של האמצעים הויזואליים?
"ניסינו ליצור באמצעים הויזואליים שפה שמשקפת גם את שפת המדרשים וגם את השפה של הפיוט, שהיא שפה אגדית שיש בה משהו אפילו מאגדת ילדים. היא מאפשרת ליצור דימויים חזקים על הבמה".

 איך מציגים אלוהים על הבמה?

"תמיד ניסיתי להתמודד עם השאלה הזו. בהצגות אחרות בחרנו לא להציג את אלוהים כדמות, אבל בהצגה  הזו, בגלל שיש פה שפה אגדתית, מצאנו פתרון: בכל סצנה, הדמות של אלוהים היא משהו אחר. לפעמים הוא זקנה, לפעמים סופר שכותב, לפעמים העץ בגן עדן".

 


* בסיום המופע יתקיים בית מדרש ללימוד הטקסטים בהנחיית פרופ' אביגדור שנאן, בו יוכל הקהל לקחת חלק בלימוד של פרשנויות ומשמעויות שונות לטקסטים המוצגים במופע.

 המופע יתקיים בשני מועדים:
יום שלישי, ט' בחשון, 27 באוקטובר, בשעה 20:30
יום חמישי, כה בחשון, 12 בנובמבר, בשעה 21:00

 מאת: כרמית ספיר-ויץ

 
איך מציגים את אלוהים על הבמה? תיאטרון מיסתורין
Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי