המהפכה השקטה

נכון, הקריאות בכיכרות לצדק חברתי לא הביאו עדיין למהפכה, אבל הרעיונות שעמדו בבסיס מחאת הקיץ הקודם זוכים לאט לאט להכרה חוקית ומשפטית. יוסי עין-דור אופטימי, למרות הכול

צדק צריך שייראה, לא רק שייעשה, וכמוהו גם צדק חברתי. נכון, המהפכה החברתית שבעקבות המחאה לא קרתה. אך חלק לא קטן מהדרישות שהציבה המחאה מולאו בדרך עקיפה, כי הדרישות היו צודקות, וסופו של צדק לנצח גם אם הוא נוהג בדרך כלל להתמהמה.

 

אחד הנושאים המרכזיים שהיו קשורים למחאה הוא מעמדם של העובדים בישראל. כן, יש כזה דבר שנקרא "מעמד העובדים", גם כשהמשק מגדיר את עצמו כקפיטליסטי ולכאורה הכול עניין של היצע וביקוש והכול חופשי לתחרות.


רק באחרונה קבע בית הדין הארצי לעבודה בעניינה של חברת פלאפון כי מעסיק אינו רשאי להביע כל התנגדות באשר להתאגדות עובדיו, לרבות הבעת עמדה. ההחלטה הזאת האיצה את החלטת הנהלת החברה להכיר בוועד העובדים שהקימו עובדי פלאפון. ארבעה חודשים התנהל מאבק ההנהלה בעובדים המתארגנים. ארבעה חודשים מיותרים, ובהם חודש אחד של שביתה חלקית, שבו ניסו למנוע מאבק צודק וראוי של עובדים על תנאי העסקתם.


חשוב שהנהלות של חברות פרטיות ייקחו את תוצאות המאבק בפלאפון לתשומת לבן, כי את הגלגל הזה כבר אי אפשר להשיב לאחור. כמו במילות האינטרנציונל, העובדים במשק מתחילים להרים ראש, כי כבר אין מה להפסיד. ביטחון תעסוקתי הרי אין, אז שלפחות יהיו תנאי העסקה נאותים - הפרשות סוציאליות, שעות עבודה סבירות ופיצוי הולם לשעות נוספות. " את הגלגל הזה כבר אי אפשר להשיב לאחור. כמו במילות האינטרנציונל, העובדים במשק מתחילים להרים ראש, כי כבר אין מה להפסיד. ביטחון תעסוקתי הרי אין, אז שלפחות יהיו תנאי העסקה נאותים - הפרשות סוציאליות, שעות עבודה סבירות ופיצוי הולם לשעות נוספות. איך הנהלה כלשהי מעלה בדעתה שהיום, בעידן התקשורת הפתוחה והניו מדיה, מישהו יוכל לדכא התארגנות כלשהי "


איך הנהלה כלשהי מעלה בדעתה שהיום, בעידן התקשורת הפתוחה והניו מדיה, מישהו יוכל לדכא התארגנות כלשהי. גם ככה בעלי ההון ממשיכים לעשות את הונם על גבם של העובדים, גם כך בעלי המניות הם תמיד המרוויחים הגדולים. הראשונים שמשלמים את המחיר הם תמיד אלה שבתחתית הסולם. אבל אלה הם הרוב, ואם יתארגנו, יוכלו להיטיב את תנאיהם, כי הכוח בידיהם. בא בית הדין הארצי לעבודה ואומר לעובדים: השיבו לעצמכם את הכוח, כי לאיש אין הזכות למנוע זאת מכם.


הנהלת פלאפון הפנימה את המצב החדש – לא כי רצתה בזאת, אלא פשוט כי לא היתה לה ברירה. אז למה לחכות עד הרגע האחרון אם אפשר מראש להתנהל ולנהל אחרת? עובדי ערוץ 10 הקימו ועד שניהל מאבק עיקש לצד ההנהלה על הישרדות הערוץ, ועכשיו הגיע עם ההנהלה להבנות על הסכם קיבוצי לעובדים. ועד עובדי "מעריב" נלחם בשיניים על כך שבעלי העיתון הקודמים, נמרודי ודנקנר, ישלמו למפוטרים את ההפרשות המגיעות להם עד הגרוש האחרון.


כי זאת על המעסיקים לדעת – הסתיימה תקופת העבדות. אני אומר את הדברים אף על פי  שעדיין יש עובדי קבלן וחברות מיקוּר חוץ. אבל החקיקה עכשיו הולכת לכיוון העובד, במטרה להשוות את תנאי העבודה והשכר של עובדי הקבלן לעובדי המקום שבו הם מועסקים בפועל. וגם כשהחקיקה תושלם, עדיין יהיו עיוותים ותהיה אפליה של עובד אחד לעומת חברו לעבודה.
 

הדברים אינם אמורים כמובן לגבי עובדי החברות החזקות במשק, אלה שמחזיקים את השאלטר. עובדי חברת החשמל (21,746 ש'ל שכר חודשי ממוצע), עובדי הנמלים (זכו מהחודש ל-4,000 שקל תוספת למשכורת החודשית), אל-על, רשות שדות התעופה, הרכבת ועוד חברות ציבוריות שיש להן הוועדים החזקים במשק, אלה שיו"ר ההסתדרות עופר עיני מטפח. אני לא נגד הוועדים הגדולים, אבל אני נגד משכורות מנופחות חסרות פרופורציה שהוועדים האלה השיגו לשולחיהם. מטפח. עופר עיני (פלאש90)

לא ייתכן שמנופאי ישתכר 50 אלף שקל ויותר לחודש, ואילו פרופסור במכון ויצמן למדע ישתכר חצי ממנו. דוגמאות לעיוות בשכר יש למכביר. די להעיף מבט על טבלאות השכר בשירות הציבורי שהתפרסמו השבוע כדי להבין שאנחנו רחוקים מרחק שנות אור מצדק חברתי. צריך לשפשף עיניים כדי לקרוא את שכר המנהלים במשק בלי להתבלבל וכדי לראות שוב שמישהו כאן השתגע.
 

השבוע  היתה לי פגישה מעניינת עם חבר מעולם העיתונות והתקשורת. בין השאר, דיברנו על עיוותי השכר בתחום. גם הוא חושב שהשכר המשולם למי שמוגדר כ"טאלנטים" הוא מוגזם למדי, אבל התחרות, הוא אומר, היא זו שקובעת. אני צריך לשלם שקל יותר כדי להבטיח שהאיש הטוב ביותר יישאר אצלי, אומר לי חברי, שיודע משהו על ניהול כספים, ומוסיף: כי זה מה שאני חייב לבעלי המניות שלי. יש לנו ויכוח נוקב בעניין. הטענה שלי היא שצריך לעצור את הסחרור ואת הטירוף ושאנשים לא ממהרים לעזוב מקום עבודה רק בגלל ענייני שכר. מקום עבודה, גם בחברה קפיטליסטית חסרת רסן כמו זו שאנחנו חיים בה, הוא הרבה יותר ממקור פרנסה.


הצלחת עובדי פלאפון ועובדי ערוץ 10 היא תמריץ חשוב למי שרוצה להילחם על צדק ועדיין חושש. מהפכה חברתית היא תהליך ארוך של הפנמה, חלחול בתודעה ורק אחר כך יציאה לפעולה. התארגנות עובדים הוא צעד חשוב בדרך הארוכה והנכונה לחיים שוויוניים יותר בחברה הישראלית.

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי