חיים או מוות: מהו העתיד של הספר?

אביעד רוזנבוים חושב שהעתיד הזה תלוי בכם. מחשבות לקראת שבוע הספר

ברביעי נפתח שבוע הספר העברי, שבוע שלם שמוקדש כולו ליצירה ספרותית ישראלית. נשמע כמעט מצחיק להסביר במה מדובר, הלוא כל ישראלי מכיר את הקונספט. מסתובבים בין דוכני הוצאות הספרים השונות, מתעניינים במבצעים בחנויות וקונים איזה ספר. המובן מאליו נהפך בשנים האחרונות לבעל חשיבות יוצאת דופן. אפשר לומר שהספר כמעט נהפך ליצור נכחד, ושבוע הספר הוא בבחינת שמורת טבע אמיתית שבה הוא עדיין חשוב ומהותי.שבוע הספר העברי. צילום: פלאש90כל מה שיגרום לאנשים לקנות סםרים הוא טוב (פלאש90)
 

השאלה הגדולה היא מהו העתיד של הספר? הוצאות הספרים אינן מפרסמות מספרים מדויקים לגבי מכירות, אבל נתון אחד מעניין בלט מעל כולם בשנת 2013. בראיון שנעשה עם אבי שומר, מנכ"ל צומת ספרים, הוא מצביע על עלייה בקריאה של קהל צעיר – הילדים והנוער. אין ספק שמדובר בהפתעה, כי הקלישאה היא שדווקא הם כבר לא קוראים. כלומר, את מה שמחוץ לפייסבוק. אז מתברר שהפופולריות של הספר לא נעלמה, אבל אופיה השתנה. אם פעם קראו ז'ול ורן, הרי שהיום הנוער מעדיף את "משחקי הרעב".
 

קל להתייחס לזה בביטול, אבל יש בכך חשיבות אמיתית. מי שאהבת הקריאה טבועה בו ימשיך ויקרא. צריך רק לכוון ולאפשר. כמו ששבוע הספר עדיין גורם לאנשים לצאת מהבית ולקנות ספר, כך גם זאת התחלה. במציאות של ימינו, אלה שני הצדדים של אותו המטבע – כל מה שיגרום לאנשים לקנות ספרים הוא טוב. הדור הבא שנמצא בין האינטרנט לספר הוא שלב מכריע באבולוציה של המילה הכתובה. אם הם יוותרו על הספרות, מצבה יהיה באמת ובתמים בכי רע.
 

עם זאת, מוכרחים להודות כי שבוע אחד של קניית ספרים אולי אינו מספיק להחזיק עשייה רחבה ומגוונת של ספרות ישראלית. כאן מגיע הדגש המהותי השני – ישראלית. כפי שמצוין בשמו הרשמי, המוקד של שבוע הספר הוא ביצירה העברית. לפי נתוני הספרייה הלאומית שהתפרסמו באחרונה, 82 אחוז מהספרים שיצאו בישראל בשנה החולפת היו ספרים ישראלים, ו-18 אחוז הנותרים - מתורגמים. נשמע נתון פנטסטי, אך הוא לא המהותי. אם נציץ ברשימת רבי המכר, עדיין הרוב המוחלט הוא של הספרים המתורגמים.
 

לכן, שבוע הספר הוא בבחינת הזדמנות של ממש להתעורר ולתרום ליצירה ולתרבות הישראלית. צריך להבין ששבוע אחד זה יפה, אבל לא מספיק. מעבר לזה, השאלה היא גם מה קונים ומה קוראים. אותם 82 אחוז של ספרות ישראלית אינם מגיעים לקהל הרחב. השמות המוכרים והמבוססים הם אלה שמככבים ברשימות רבי המכר וגם מן הסתם בדוכנים של שבוע הספר. אז השבוע הזה, שעדיין מצליח לעורר התעניינות רחבה, מאפשר דווקא לתמוך בצדדים הפחות מוכרים של יצירת המילה העברית. הוא מקנה הזדמנות חשובה לתרום לתרבות הישראלית. זה נשמע גדול ומפוצץ, אבל כל כך פשוט לעשות.
 

איך זה אפשרי? קודם כול, אין זה הכרח לקנות את הספר שעליו שם הסופר הגדול והמפורסם ביותר על השולחן. תמיד אפשר לנסות סופר פחות מוכר, להתעניין קצת יותר. כמו כן, מתקיימים בשנים האחרונות, וכמובן גם השנה, אירועים של "שבוע הספר האלטרנטיבי" בתל אביב ובירושלים. באירועים הללו גם מתקיימת מכירה ישירה של סופרים ומשוררים מהוצאות קטנות או מהדפסות עצמאיות. אופן זה של מכירה גורם לכך שמלוא הרווח יגיע אליהם בלי תיווך. מלבד זאת, מתקיימים בהם גם אירועים למען הקהילה - משוקי קח-תן ועד תרומות ספרים. זאת חוויה מעט אחרת שהופכת את הצריכה והקנייה לחוויה חברתית משמעותית. " שבוע הספר הוא בבחינת הזדמנות של ממש להתעורר ולתרום ליצירה ולתרבות ישראלית. צריך להבין ששבוע אחד זה יפה, אבל לא מספיק. מעבר לזה, השאלה היא גם מה קונים ומה קוראים. אותם 82 אחוז של ספרות ישראלית לא מגיעים לקהל הרחב. השמות המוכרים והמבוססים הם אלה שמככבים ברשימות רבי המכר וגם מן הסתם בדוכנים של שבוע הספר. אז השבוע הזה, שעדיין מצליח לעורר התעניינות רחבה, מאפשר דווקא לתמוך בצדדים הפחות מוכרים של יצירת המילה העברית "
 

ברוח זאת, אפשר גם להתחיל לקנות ספרים באינטרנט. העתיד כבר כאן והוא כנראה לא בחנות או בדוכן מחוץ לבית. נתוני הספרייה הלאומית מצביעים על נתון יוצא דופן – עלייה של 100 אחוז מהשנה שעברה ביציאת ספרים אלקטרוניים בישראל. הנייר עובר למסך המחשב, זול באופן בולט ומתגמל יותר את הסופר. החיבור לדור הצעיר גם ברור יותר, האייפון והטאבלט הם החברים הקרובים ביותר, ולקרוא בהם ספר נראה בסיסי ומתבקש מאי פעם. אתרים כמו בוקסילה או עברית מאפשרים הזדמנות חדשה לסופרים ישראלים לקבל חשיפה ולהגיע לקורא הישראלי.
 

בסופו של דבר, שבוע הספר הוא תזכורת תרבותית חשובה ונדירה. זאת הזדמנות לחשוב שוב על תרבות ישראלית ולהיות חלק ממנה, לא רק שבוע אחד בשנה, אלא לכל אורכה. השפה העברית תלויה בזה, אין לה דרך אחרת לפרוח ולשגשג. ספר הוא לא עוד מוצר צריכה; הוא הדרך שלנו לשמור ולתרום לתרבות הישראלית.

הצטרפו לדף הפייסבוק של בית אבי חי

 

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי