תרבות לעם: פרידה משלושה יוצרים

מלבד פעילותם ותרומתם הרבה לתרבות העברית, ומלבד היותם אנשי אשכולות רבי-כישרון, מה שמאפיין את הרב אורי זוהר, מודי בר און ופרופ' עמינדב דיקמן הוא היותם מתווכי תרבות. נועה שורק מספידה את שלושת היוצרים

השבוע מצאנו את עצמנו נפרדים משלושה מתווכים גדולים של התרבות העברית. ערב שבועות, החג שמסמל יותר מכול את שושלת המסירה העברית - את הקבלה, את השינוי ואת ההעברה שלה -איבדנו שלושה אנשי אשכולות אמיתיים שעסקו כולם בהעברה זו: הרב אורי זוהר, לשעבר שחקן, קומיקאי, סטנדאפיסט, תסריטאי ובמאי קולנוע ישראלי, שסירב לקבל את פרס ישראל שהוענק לו ונהפך עם חזרתו בתשובה לרב למדן ומשפיע; פרופ' עמינדב דיקמן, מתרגם, חוקר ומרצה לספרות עברית וזוכה פרס ראש הממשלה ללשון העברית; ומודי בר און, עיתונאי, שדרן, מנחה ויוצר טלוויזיה, איש תיאטרון וקולנוע, קומיקאי ויוצר תיעודי.

מלבד פעילותם ותרומתם הרבה לתרבות העברית, ומלבד היותם אנשי אשכולות רבי-כישרון, מה שמאפיין את שלושת היוצרים האלה הוא היותם מתווכי תרבות. זוהר, בתקופת הזוהר החילונית שלו, יצר יצירות טלוויזיה וקולנוע בעלות עומק, רוויות בביקורת עצמית וחברתית, ותיווך לצופיו את התרבות שבה הוא חי: את הכישלונות, את הטעויות ואת הפחדים. גם לאחר שחזר בתשובה, מתחה חזרתו בתשובה גשר מרתק ויוצא דופן בין המרכז התרבותי התל אביבי ובין החברה החרדית הסגורה. בעיניהם של החרדים והחוזרים בתשובה, זוהר שימש דוגמה והשראה, ולמרות זאת הוא לא ניתק קשר עם חבריו החילונים, ובהם אריק איינשטיין, חבר נפשו, שכתב עליו את השיר "הוא חזר בתשובה". עד סוף ימיו נשאר זוהר קרוב מבחינה רגשית, הגם שלא מבחינה תפיסתית, לבוהמה התל אביבית שבה צמח, ובסידור התפילה שלו היה רושם את שמותיהם של אלו הקרובים לליבו, ובהם נתן אלתרמן, דן בן אמוץ, אריק איינשטיין, שמוליק קראוס ונעמי שמר, כדי לומר עליהם קדיש. חזרתו בתשובה של זוהר התאפיינה באותה אינטליגנציה ועומק שהיו מסימני ההיכר שלו כיוצר חילוני; הוא שקע בעולם הלמדנות ברצינות גמורה והרוויח את התואר רב בזכות.

עמינדב דיקמן היה מתווך פנים-תרבותי וחוץ-תרבותי. כמתרגם, תיווך לקהל דובר העברית יצירות ספרות גדולות, וכמרצה וחוקר, תיווך את הספרות, ובעיקר את השירה העברית, לתלמידיו הרבים - באוניברסיטה ומחוץ לה. הוא היה מרצה אהוב ומוערך על ידי תלמידיו וחבריו, שמספרים על מרצה אסוציאטיבי שעובר מתחום ידע אחד למשנהו, אגב הפגנת בקיאות פנומנלית, ויודע להוביל את שומעיו לתובנות עמוקות על ספרות.

כמו דיקמן וזוהר, היה מודי בר און רב-פעלים וכישרונות. התיווך התרבותי שלו היה רבגוני: החל בספורט, עבור בבידור וכלה בתיעוד יוצא דופן של ההיסטוריה והחברה בישראל. בר און הציב מודל מיוחד של תנועה בין בידור לתרבות גבוהה. הוא הצליח ליצוק איכות לקומדיה, לספורט ולבידור, ואת ההיסטוריה והתרבות הגבוהה הוא תיבל בהומור ובלשון חדה.  

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי