כוחה של אחדות

                                                                                 צלם: ניקולאי בוסיגין

מדי חודש נערכת בחצר בית אבי חי קבלת שבת, אך הפעם, בצוהרי יום שישי שמשי והחמים, קיימנו אותה בכיכר החטופים שברחבת מוזיאון תל אביב לאמנות. וכך, התכנסנו שם ופתחנו מעגל גדול כדי לקבל את השבת ולהביע את המשאלה שלנו לחזרת החטופים ואת התמיכה שלנו במשפחותיהם בתקופה קשה זו. אפרת שפירא רוזנברג מבית אבי חי הנחתה את מעגל השירה והתפילה המשותפות. לידה ישבו דני מירן, אביו של עמרי מירן, שנחטף מביתו בנחל עוז לרצועת עזה, ואלישבע ברק מהתנועה המסורתית. את המוזיקה המרוממת והמנחמת סיפקו אנסמבל יגל הרוש, הזמרת אסתר ראדה והצ'לנית והמוזיקאית מאיה בלזיצמן.

פרחים צהובים חולקו למשתתפי האירוע וכן חוברות שירים המכילות את מילות השירים שהושרו באירוע. המוזיקאים המקצועיים הובילו את השירה המשותפת של שירים ממגוון תקופות, כגון "הללויה" של לאונרד כהן והפיוט לכה דודי, שהולחן במאה ה-16 על ידי המקובל הצפתי שלמה הלוי אלקבץ.

צילום: ניקולאי בוסיגין

אחד הרגעים החזקים ביותר באירוע היה הביצוע של בלזיצמן לשירו של מאיר בנאי "שער הרחמים". זהו השער המזרחי היחיד של הר הבית, ועל פי האמונה היהודית, השכינה מופיעה תמיד בשער המזרחי, והיא תופיע בו שוב בבוא המשיח.

"אנו מתפללים שייפתחו שערי הרחמים ושכמו ששרנו בקול אחד מאוחד לאורך כל קבלת השבת, נוכל לערוך סעודת שמחה גדולה וחגיגית, מאוחדת בקול אחד עם כל החטופים שלנו כשיהיו חופשיים״, משתף מנכ"ל בית אבי חי, ד"ר דוד רוזנסון. "בשנים האחרונות קיים בית אבי חי קבלות שבת רבות, אבל אין ספק שקבלת השבת בכיכר החטופים הייתה המרגשת מכולן. כמו שאנחנו עושים בחצר שלנו, דאגנו שגם בקבלת השבת הזאת יסתדרו הנגנים המקצועיים ומאות המשתתפים במעגל. מתכונת זו אמורה לבטא חוויה של שוויוניות ואחדות, וכך הרגשנו: אחדות אדירה של העם היהודי".

גם בלזיצמן שותפה לתחושה זו. "ביום שישי האחרון באנו לנגן בכיכר החטופים. מבחינתי זה המעט מעט שאני יכולה לעשות בתקופה הכל כך מורכבת הזאת, בשביל לתת לכולנו, גם להם וגם לי, איזה רגע של ביחד - רגע של תקשורת ללא מילים. במעגל השבת ישב איתנו דני, אבא של החטוף עמרי מירן. אחרי כמה שירים, הוא הסתכל לנו בעיניים ואמר שזה היה היום הכי מרגש שלו מאז 175 ימים שהוא בכיכר. הוא הסתכל לי בעיניים ואמר, ׳הנגינה שלך פותחת שערי שמיים. אם אנחנו הצלחנו לתת לו איזה רגע אחד של חסד, לו ולכל הנוכחים באותו הזמן, רגע אחד של משהו שחודר ללב, ללא מילים, מבחינתי עשינו את שלנו.. אין מילים שיכולות לתאר כמה זה חשוב ומשמעותי בשבילי".

     מאיה בלזיצמן. צילום: ניקולאי בוסיגין

אפרת שפירא רוזנברג ביטאה אף היא תחושות דומות: "קבלת השבת של בית אבי חי שנערכה ביום שישי בכיכר החטופים סימלה עבורי לא רק יציאה מירושלים לתל אביב, אלא במידה רבה גם יציאה מבית האבן המוגן שלנו, אל הרחוב הישראלי, אל

המציאות המורכבת בתוכה כולנו חיים מאז השבעה באוקטובר ובעיקר אל משפחות החטופים והחטופים שחייהם עצרו מלכת. קשה לתאר במילים את עוצמת הרגשות שעלו במעגל הניגון, השירה והתפילה שהתקיים בליבה של הכיכר- התמהיל הישראלי הייחודי כולו היה שם: דתיים, חילוניים, מסורתיים, קיבוצניקים, עירוניים, מתנחלים, תיירים מחו"ל, אנשים ונשים שנמצאים בכיכר כל יום לצד עוברי אורח שהגיעו במקרה והתיישבו איתנו במעגל. בתמהיל ייחודי של פיוטים ושירי ארץ ישראל קיבלנו יחד את השבת, חיבקנו את המשפחות והתפללנו יחד איתן לשובם של יקיריהם- האחים והאחיות של כולנו- בשלום הביתה".

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי