שירת האוהלים

13.09.11

שירי מחאה נכתבו בישראל גם לפני גל המחאה הנוכחי, אבל יוזמה עכשווית רתמה אותם לאוסף אינטרנטי חדש שמוסיף להם מימד חדש של רלוונטיות. איה כורם, פורטיסחרוף וקוואמי הם רק חלק מעשרות מוזיקאים שתרמו מיצירתם ל"אוהלים אדירים", שזכה כבר ליותר מ-15 אלף האזנות

 

How many years can a mountain exist
Before it’s washed to the sea?
Yes, how many years can some people exist
Before they’re allowed to be free?
Yes, how many times can a man turn his head
Pretending he just doesn’t see?
The answer, my friend, is blowin’ in the wind
The answer is blowin’ in the wind

Bob Dylan – Blowin' In The Wind

כיצד שיר הופך להמנון של מיליונים? במקרה של בוב דילן, מספיק שתחגוג בקושי 21 חורפים ושתמצא עשר דקות פנויות אחר הצהריים. אלה תנאים אידיאלים, במקרה שאתה גאון מוזיקלי בסדר הגודל של זמר הפולק האמריקאי. התוצאה: Blowin' In The Wind, שהפך להמנון הבלתי-רשמי של התנועה לזכויות האזרח בארה"ב בשנות ה-60 ולאחד משירי המחאה המפורסמים ביותר בהיסטוריה.

ב-1962, השנה בה הוקלט השיר, סיפר דילן הצעיר כי "אני עדיין אומר שחלק מהפושעים הגדולים ביותר הם אלה שמפנים את מבטם הצידה כשהם רואים עוול ויודעים שזה עוול." בתשובה לשאלות שעולות פעם אחר פעם בשיר, עליהן נכתב כי "התשובה נישאת ברוח", ענה בסגנונו הסתום כי "הרבה אנשים צריכים קודם כל למצוא את הרוח".

 
איור: דקל חברוני

היה זה אך טבעי שבימים בהם המחאה היא ששולטת בסדר היום בישראל, לקולות ולתמונות הפורצים ממאהלי המחאה יתווסף פסקול. בשיר "לא פראיירים", הדג נחש כתבו כבר ב-2003: "בלי להסתכל למציאות בפרצוף. בלי להתקדם, רק לנסות לצוף. להתנתק, לעשות הכל רק לא להידפק. לעשות הכל רק לא להידפק", כי "עם שבע מאות מים ואלפיים ארנונה, בטח שאני משתתף במבצע של... שמאלה, ימינה, תסתכלו לצדדים". למרות שהשיר זכה להצלחה גדולה, נראה שהמסר שבו חלחל לחברה הישראלית רק בחלוף עשור.

בימים האחרונים הופץ ברשת אוסף מיוחד בנושא המחאה החברתית, ושמו "אוהלים אדירים". את האוסף הפיקו המוזיקאית לירון משולם וגיא חג'ג' (מבלוג המוזיקה "עונג שבת"), והוא מורכב משירי מחאה חברתיים, פוליטיים ואישיים. 31 מוזיקאים שלחו עד כה שירים, כשבין המשתתפים היותר מוכרים נמנים איה כורם, פורטיסחרוף, קוואמי, נערות ריינס, יהוא ירון, סגול 59 ואחרים. את האוסף ניתן להוריד ולשמוע בחינם.

"היוזמה התחילה מלירון משולם, שפנתה אליי זמן קצר אחרי שהמחאה ברוטשילד התחילה עם איזשהו רעיון למצוא פסקול למחאה", מספר חג'ג', דמות מוכרת בקרב יוצרי המוזיקה הישראלית. "הכוונה המרכזית הייתה להביע תמיכה במחאה, אך גם להראות את נקודת המבט של המוזיקאים, שאמנם לא רעבים ללחם, אך גם לא מקבלים יותר מידי תמיכה כספית מהממסד", מרחיב חג'ג', ומביא כדוגמא נגדית את תעשיית הסרטים,"שמקבלים תמיכה מקרן הקולנוע הישראלי עוד בשלב התסריט".

השירים, רובם ככולם, לא נכתבו במיוחד בעקבות המחאה, אך כן מתקשרים לנושא המצוקה החברתית. " כל היוצרים שפנינו אליהם שמחו לעזור", מתנדב חג'ג' לספר, "בעיני גם הפעולה עצמה של נתינת המוזיקה בחינם היא חלק מאותו מהלך חברתי - להגיד שנכון שאנחנו מתפרנסים ממוזיקה, אבל עכשיו זה פחות חשוב. עכשיו שמים את הקפיטליזם מצד, כי לשירים האלה יש תפקיד בפני עצמם".

עד כה, הרעיון מסתמן כהצלחה – בתחילת השבוע, ימים ספורים לאחר שהאוסף עלה להשמעה באינטרנט, נספרו לא פחות מ-15,000 האזנות לאוסף. "הייתה התפוצצות מאוד גדולה, הרבה יותר גדולה ממה שחשבנו", מסכם בכנות חג'ג' את ציפיות המארגנים.

כתב: תובל צ'סלר

הצטרפו לדף הפייסבוק של בית אבי חי

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי