קהילות מדומיינות

מודעות צבעוניות ובהן בתי חלומות צמודי קרקע מבטיחות לנו חיי קהילה תוססים. אבל מה עומד מאחורי המילים הריקות האלה? אלי ויסברט – עליות – פרשת ויקהל

ראשון

"לראשונה מאז חורבן בית המקדש השני במאה הראשונה לספירה, הקהילה היהודית בארץ ישראל היא הקהילה היהודית הגדולה בעולם. כך קובע דו"ח ההערכה השנתי של "המכון לתכנון מדיניות העם היהודי" השוכן בירושלים. לפי הדו"ח, מספר היהודים בישראל הגיע השנה ל-5,309,000, המהווים 41% מיהודי העולם. מספר היהודים בארה"ב - הקהילה שנחשבה עד היום לגדולה ביותר - הגיע ל-5,275,000 איש.

(הארץ, 7 יולי 2006)

 

שני
קהילה כמו community, או קהילה כמו congregation? "ציבור אנשים החי במקום מסוים או באזור גיאוגראפי מסוים" או "מסגרת ארגונית מקומית של ציבור יהודי, המאורגן בעיקר סביב בית הכנסת או סביב מוסד דתי-חברתי אחר"? והרי כבר מזמן המושג "קהילה" נצמד לקבוצות מיעוט איזוטריות – הקהילה ההומו-לסבית, הקהילה האתיופית, קהילת הגיימרים. אבל אנחנו? "קהילה"? הרי אנחנו "כולם".

 


הקהילה חוקקה וגוננה, ניהלה ותמכה, שפטה וחינכה 

שלישי
שעה וחצי אנחנו יושבים שם, אשתי ואני. ועדת קליטה קורעת אותנו בשאלות. במה אנחנו מאמינים, מה הקווים האדומים שלנו, איך אנחנו מחנכים את הילדים. ומה הכי מרגיז? שבכל הזמן הזה מילה לא שואלים על איזה בני אדם אנחנו. נחמדים? לא נחמדים? אנשים טובים? עוזרים לזולת? זה - כלום. רק אידיאולוגיה.

 

רביעי
הרבה לפני שחרבה הארץ חיינו בקהילות. הקהילה הייתה המשפחה המורחבת, המעגל התומך, האנשים איתם חלקנו את השמחה ואת הצער. הקהילה חוקקה וגוננה, ניהלה ותמכה, שפטה וחינכה. במרכזה עמדו הרב והגבאי, העסקן והגביר. ממשיכים את מלאכתם של אלפי רבנים וגבאים ועסקנים וגבירים לפניהם.

 

חמישי

מודעות צבעוניות ובהן בתי חלומות צמודי קרקע מבטיחות לנו חיי קהילה תוססים. אבל מה עומד מאחורי המילים הריקות האלה, שכתבה הקופירייטרית התל אביבית? מהי קהילה? למה אנחנו מצפים ממנה? למה אנחנו מצפים מעצמנו בתוכה?

 

שישי
"וַיַּקְהֵל מֹשֶׁה אֶת כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל". איך הוא עשה את זה? איך הופכים עדה לקהילה? איך מחוללים את הפלא הזה, שמוציא אותנו מארבע האמות הפרטיות של הילדים והפרנסה והמשכנתא למשהו קצת יותר גדול, קצת יותר רחב, קצת יותר מאתגר ותובעני?

 

שביעי
בכל העולם ממשיכות הקהילות היהודיות להיות עוגן חברתי ותרבותי למיליוני יהודים. רק לא בישראל. כאן קיימות קהילות דתיות, ולהן בית כנסת וזהות דתית פרטנית-טרחנית, בעוד רוב החברה נעה ללא מסלול בחלל ריק. הקהילה הישנה מתה. מה ימלא היום את מקומה? מי ימלאו היום, עבור העם היושב בציון, את מקומם של בית הכנסת, של הרב, של העסקן? כיצד תיראה הקהילה היהודית-ישראלית שלנו?

 

מפטיר
ההצלחה לא תושג אלא על ידי עמל

(רבי משה אבן עזרא)

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי