ירמיהו התנבא בסוף תקופת בית המקדש הראשון ולאחר חורבנו. הוא ידוע כנביא חורבן וזעם, אך גם כנביא נחמה. הוא היה הנביא שהתנבא במשך הזמן הארוך ביותר, כשישים שנה, וכל נבואותיו התגשמו עוד בחייו. תקופת נבואתו החלה בעת כהונתו של יאשיהו מלך יהודה, גדול החוזרים בתשוב
(קטע מתוך הפרק על הבעל שם טוב)
ז'אנר: תוכנית אירוח | ישראל 2007 | 30 דקות | בימוי: רובי פודגור | הפקה: שידורי קשת
תקציר :
הסדרה 'המהפכנים' מספרת את סיפור חייהם ומפעלם של גדולי האומה, שחוללו שינוי ומהפכה בעולם היהודי. גיבורי הסדרה נבחרו מתקופות שונות ומתחומי עשייה שונים, מאברהם אבינו ודוד המלך ועד זיגמונד פרויד, ברוך שפינוזה או רחל המשוררת. המנחה, קובי אריאלי, מארח בכל פרק מומחים המסייעים לו להבין את הדמות הנדונה ולעמוד על ייחודה.
בפרק המוקדש לירמיהו נביא החורבן, מתארחים הרב אביה הכהן, רב ישיבת הקיבוץ הדתי בעין צורים, ואמנון דנקנר, העורך הראשי של עיתון מעריב.
ירמיהו התנבא בסוף תקופת בית המקדש הראשון ולאחר חורבנו. הוא ידוע כנביא חורבן וזעם, אך גם כנביא נחמה. הוא היה הנביא שהתנבא במשך הזמן הארוך ביותר, כשישים שנה, וכל נבואותיו התגשמו עוד בחייו. תקופת נבואתו החלה בעת כהונתו של יאשיהו מלך יהודה, גדול החוזרים בתשובה, ועד לחורבן המקדש וגלות בבל. את נבואותיו הוא נשא ביהודה, אך כמה מהן נאמרו במצרים. מראשית פעולתו השניא ירמיהו את עצמו על כל סביבתו, ובכך היה שונה משאר הנביאים. הוא נחשב 'איש ריב ואיש מדון לכל הארץ' וכך אף כינה את עצמו. אויביו קיללו אותו, והוא קילל את אויביו. הרב אביה מתאר כיצד הוא עמד בבית המקדש וחזה שהוא צפוי להיחרב אם העם לא ייטיב את דרכו, אך דבריו נפלו על אוזניים ערלות והוא נודה ונותר משוקץ ושנוא.
ירמיהו בפרסקו של מיכאלנג'לו |
על השאלה היכן במפה הפוליטית היה ממוקם ירמיהו אילו היה חי היום, הדעות חלוקות. לדעת דנקנר, אילו ירמיהו היה חי היום, הוא היה יושב בכלא בעוון שיתוף פעולה עם האויב, כיוון שהמדיניות שלו הייתה שאין להרים יד על חלשים. במידה מסוימת הוא דומה לדעתו לחרדים האנטי ציונים הקיצוניים שמתנגדים לכל מעשה אקטיבי של המדינה. הרב אביה אומר שיש להבין את המציאות בימיו של ירמיהו. כל עוד הבית עמד הוא התנבא שיחרב, אך כשהחורבן התקרב הוא המליץ לעם לא להילחם בגורל ולהשלים עם המציאות. דווקא אז הוא ידע לומר להם נבואות נחמה ועידוד. לדבריו, אין לדעת מה ירמיהו היה אומר בימינו כי כל נביא התנבא במציאות אחרת, ואי אפשר לערבב בין נבואות בתקופות השונות.
אריאלי שואל למה ירמיהו היה כה שנוא. לדברי אביה, הוא תמיד דיבר נגד כולם אבל כשהגיע החורבן, הוא לא המשיך להוכיח את העם בבחינת 'אמרתי לכם', אלא מיד פתח בנבואות נחמה. לדעת דנקנר, הוא היה שנוא כי הוא היה איש של אמת, שדיבר בצורה חותכת ולא סטה ימין ושמאל.
אריאלי משווה בין דמותו של דנקנר, שגם הוא נוטה לומר את האמת ולא נרתע ממריבות, גם אם הוא נשאר מבודד, לבין דמותו של ירמיהו. הוא שואל אותו איך ההרגשה להיות שנוא, בודד ושנוי במחלוקת. דנקנר עונה שכל עוד הוא פועל מתוך תחושה של אמת פנימית, ובשם ערכים החשובים לו, ההתקפות עליו אינן מרתיעות אותו.