ברוריה, אשת התנא רבי מאיר, הייתה כפי הנראה בתו של התנא ר' חנינא בן תרדיון (אחד מעשרת הרוגי מלכות). היא זכתה להערכה רבה בזכות חוכמתה והיקף ידיעותיה בענייני הלכה ואגדה, ומסופר עליה שלמדה מחכמים שלוש מאות הלכות ביום אחד.
(קטע מתוך הפרק על הבעל שם טוב)
ז'אנר: תוכנית אירוח | ישראל 2007 | 30 דקות | בימוי: רובי פודגור | הפקה: שידורי קשת
תקציר:
הסדרה 'המהפכנים' מספרת את סיפור חייהם ומפעלם של גדולי האומה, שחוללו שינוי ומהפכה בעולם היהודי. גיבורי הסדרה נבחרו מתקופות שונות ומתחומי עשייה שונים, מאברהם אבינו ודוד המלך ועד זיגמונד פרויד, ברוך שפינוזה או רחל המשוררת. המנחה, קובי אריאלי, מארח בכל פרק מומחים המסייעים לו להבין את הדמות הנדונה ולעמוד על ייחודה.
בפרק על ברוריה אשת ר' מאיר, משתתפים הבימאית אורנה בן דור, פרופ' חננאל מאק מהמחלקה לתלמוד באוניברסיטת בר אילן, ורחלי שפרכר ממדרשת ברוריה.
כרזה מסרטו של אברהם קושניר |
ברוריה, אשת התנא רבי מאיר, הייתה כפי הנראה בתו של התנא ר' חנינא בן תרדיון (אחד מעשרת הרוגי מלכות). היא זכתה להערכה רבה בזכות חוכמתה והיקף ידיעותיה בענייני הלכה ואגדה, ומסופר עליה שלמדה מחכמים שלוש מאות הלכות ביום אחד.
האם ברוריה מהפכנית ובמה מתבטאת המהפכנות שלה? אריאלי תוהה אם ברוריה הייתה ייחודית בלימוד התורה והאם היא יצרה מהפכה בתחום של לימוד תורה לנשים. לדעת שפרכר המהפכנות שלה נובעת מהאהבה שלה לתורה וללימוד. לטענתה, ברוריה משמשת דוגמה למימוש עצמי של נשים. לדעת בן דור ברוריה יצרה מהפכה בשעתה, ויש לבחון אותה ביחס לתקופתה ולמצבן של נשים אחרות באותה עת.
האם סיפור הבגידה שנקשר לברוריה הוא שהפך אותה לידועה? לדעת בן דור הסיפור נבחר והובלט במגמה של חכמים (גברים) לחזק את האמירה שנשים דעתן קלה. שפרכר ומאק חולקים עליה ומסבירים שברוריה מוצגת דווקא באור חיובי בתלמוד וסיפור הבגידה לא נזכר שם אלא רק נכתב "מעשה דברוריה". מכאן מתפתח הדיון על מי הגמרא באה להגן כשהיא סותמת ולא מפרטת את 'מעשה דברוריה' - האם על ר' מאיר או על ברוריה?
חלק מהדיון מוקדש לדמותה המיוחדת של ברוריה ולקור רוחה – למשל בדרך שבה סיפרה לבעלה על מות שני בניהם: היא חיכתה לצאת השבת ולהבדלה, בדקה את דעתו של בעלה בשאלה ההלכתית אם אדם צריך להחזיר את מה שניתן לו כפיקדון, ורק כשקיבלה ממנו תשובה חיובית הראתה לו את גופות בניו.