פרשת אֱמוֹר נמצאת בספר ויקרא. בין השאר היא עוסקת בהלכות טהרה של כוהנים האסורים להתקרב למת; במקרה שבו שני אנשים במחנה רבו, והאחד נקב בשם השם וקילל את רעהו, ועל כן נידון לסקילה; ובציווי לשמור את השבת.
ז'אנר: תוכנית אירוח | ישראל 2007 | 30 דקות | בימוי: מקסים סטולביב | הפקה: אולפני מימד
תקציר :
הסופרת והעיתונאית שׂהרה בלאו משוחחת עם שלושה ילדים (מתוך חמישה המתחלפים ביניהם) ועם אורחים נוספים על פרשת השבוע, ודנה עמם בנושאים הקשורים לעולמם. בתכנית כמה מדורים: פתיחה והיכרות עם הפרשה על ידי אורח מתחלף; שיחה ודיון של המנחה והילדים בנושאים העולים מהפרשה; משאל רחוב בנושא הקשור לפרשה; שאלות "נכון-לא נכון" המופנות לילדים; ולסיום, שיר לשבת.
הילדים הם לב התכנית. מדובר בילדים פיקחים, דעתנים ושנונים המתבטאים בבהירות ומעניקים מבט רענן על הפרשה הלקוח מעולמם האישי. התכנית פונה לילדים ולמבוגרים מהציבור החילוני והדתי כאחד, שכן הדיון נשען על פי רוב על פשט הכתוב, ואף האורחים הם אנשי רוח, דת ותרבות בעלי השקפות ואמונות שונות.
פרשת אֱמוֹר נמצאת בספר ויקרא. בין השאר היא עוסקת בהלכות טהרה של כוהנים האסורים להתקרב למת; במקרה שבו שני אנשים במחנה רבו, והאחד נקב בשם השם וקילל את רעהו, ועל כן נידון לסקילה; ובציווי לשמור את השבת.
שיחת הילדים ושהרה בלאו נסבה תחילה על נושא שלכאורה רחוק מעולמם של הילדים - הרחקת הכוהנים ממוות. הכוהנים מסמלים את החיים, הם נציגי החיים בעולם הזה, ולכן הם מצווים לרחוק ממוות - אסור להם להשתתף בהלוויות ולהיות סמוכים למת אלא אם כן זה אחד משבעת האנשים הקרובים להם (אב, אם, אח, אחות, אישה/בעל, בן, בת). הילדים מתחברים לנושא דרך הזכרת אנשים שהכירו אשר מתו, והם מספרים כיצד חשו בעקבות המוות של אותו אדם. השיחה ממשיכה לשאלה מה מתרחש אחרי המוות ומה דעתם על גלגול נשמות.
בהמשך משוחחים הילדים על המקרה שבו איש קילל את רעהו בשם השם – נושא המעלה לדיון שתי סוגיות נפרדות: האחת, מהי קללה, ומה דעתם של הילדים על קללות. בלאו שואלת אותם אם כאשר הם מקללים הם מתכוונים למה שהם אומרים, ומבחינה יחד אתם מתי הקללה היא אמיתית ומתי היא סתמית. מסקנתם היא שלדיבור יש כוח חזק, וגם אלימות מילולית עלולה להוביל בסופו של דבר לאלימות פיזית. סוגיה שנייה היא שאלת שמו של ה'. מסתבר שכל ילד נוקט מינוח אחר לשם ה', וזאת משום שחלק מהילדים בא מהעולם הדתי וחלק מהעולם החילוני. לסיום קושרים הילדים את שתי הסוגיות ומבינים מדוע אדם המקלל בשם ה' ראוי לעונש.
בשיחה האחרונה מבקשת בלאו לשמוע מהילדים מהן חוויות השבת שלהם. כל ילד מספר מדוע השבת הוא יום מיוחד בעיניו, ומה הוא עושה בה. כאן בולטים ההבדלים בין המשתתפים - החילונים רוצים להבין אם לדתיים קשה לשמור שבת ולהתנתק מדברים של יומיום, כמו למשל מטלפון נייד.