רמזים עולים למעלה

29.07.10

אחרי העוצמות של תשעה באב, ט"ו באב והדרמות הגדולות שמביאים החגים, חודש אלול הוא זמן להתכנסות, לבדיקות ולהעלאת שאלות. סדרת המפגשים "רמזי אלול" היא המקום הנכון לבדיקה בצוותא.

 

ציפורים - רמזי אלול

יש משהו בהוויה הישראלית שגורם לנו להיתלות על ענפים גבוהים ולעשות שימוש בביטויים כמו "חשבון נפש" ו"הכתובת היתה על הקיר". אבל מה קורה כשהדברים צריכים להגיע לכדי יישום? סדרת המפגשים "רמזי אלול" תעלה את השאלות הגדולות שמאחורי הביטויים.

העורכת והמנחה אפרת טננבאום, מטפלת משפחתית וזוגית ומנחה ב"עלמא", מסבירה כיצד נבחרו הנושאים במפגשים המציעים התייחסות לצירים שונים, כולם מעסיקים אותנו ברמת היומיום: "חשבתי מה המסורת מזמינה לעשות בחודש אלול: יש כמובן את נושא הסליחות המתקשרות לחשבון נפש. אחרי שבודקים על מה ומבקשים סליחה יש את לקיחת האחריות כדי לא לחזור על הטעויות. אחרי כן יש ניקיון וזמן לחשוב על השנה החדשה: כיצד אנחנו רוצים שהיא תהיה, מה אנו רוצים לעשות בה ומה לא. מכיוון שחשבון נפש הוא נושא גדול, חיפשנו את הציר שמחבר בין היחיד והחברה שהוא חי בה. לא רק מה עשיתי לא בסדר או כן בסדר בחיי הפרטיים, אלא בתוך החברה שבה אני חי. המסורת מציעה בדיקה היא עם מי מהאנשים הייתי לא בסדר, ופחות איפה תרמתי לרקמה הגדולה של החברה, וכאן אנחנו נכנסים לתמונה".

המפגש הראשון בסדרה ייערך עם הסופר אסף ענברי, בעקבות ספרו "הביתה", ויבדוק מה קרה לחברה הקיבוצית. על פי הסיסמה הקיבוצית הידועה, "כל אחד נותן כפי יכולתי ומקבל לפי צרכיו", אל מה קורה לאור השינויים שהביאה בהפרטה והמשברים הכלכליים? "זה המקום לבדוק איזה חשבון נותנת החברה הקיבוצית שקווי המתאר שלה משתנים ואילו אתגרים עומדים בפניה במציאות משתנה", מסבירה טננבאום.

המפגש השני, בהשתתפות ארנינה קשתן, מייסדת המרכז לתקשורת לא אלימה בישראל "מיתרים", יעסוק בסליחה ברוח הגישה של "תקשורת מקרבת". "המפגש הזה מתחבר למקום של לקיחת אחריות למניעת הפגיעה הבאה", ממשיכה טננבאום. "המשפט  'מה לך אדם כי נרדם' בא לעורר את האדם מהתרדמה שלו בהתנהלותו שבשיגרה, מן הפן המוסרי. לבקש סליחה זה לקחת אחריות על העוול שגרמת. זה שונה מרגשות אשם, שאין בהם לקיחת אחריות או מניעה בעתיד".

במפגש השלישי תתייחס הפסיכותרפיסטית אוטה גבאי לשאלה כיצד ניתן ליצור דף חלק בתודעה, אחרי שלב הסליחה. "לוח השנה היהודי מאפשר את זה. החיים משורטטים על כולנו, אבל אנחנו יכולים לעשות מהלך בתודעה ובנפש כדי לנסות ולהשאיר את זה מאחורה, בלי להמשיך עם המטענים והשגיאות, אחרי הניסיונות לתקן את הדברים שאפשר. המדיטציה היא כלי מאוד טוב לחוות ניקיון כזה, פיוס עם מה שהיה ופתיחה לקראת משהו חדש".

בחרת לחתום את המפגשים ברוח אופטימית, עם פרופ' אורן קפלן, מומחה לפסיכולוגיה חיובית.

"ביקשתי ממנו את כל הכלים של הפסיכולוגיה המודרנית, לקחת את המושג אושר, להוריד אותו מהטוטאליות המופשטת שלו ולתרגם את זה לתוך החיים. לבדוק אילו דברים ניתן לעשות כדי להיות יותר מאושרים. יש דגש על מציאת משמעות, על תרומה, על התמקדות חיובי בתוך הסיטואציות השונות בחיים".

 

רמזי אלול

עורכת ומנחה: אפרת טננבאום, מטפלת משפחתית וזוגית, מנחה בעלמא – בית לתרבות עברית ובמכון אדלר.

מפגש ראשון: ד"ר אסף ענברי
יום שני, כ"ט באב 09/08/2010 
בשעה 20:00

 

מפגש שני: ארנינה קשתן
יום שני, ו' באלול 16/08/2010 
בשעה 20:00

 

מפגש שלישי: אוטה גבאי
יום שני, י"ג באלול 23/08/2010 
בשעה 20:00

 

מפגש רביעי: פרופ' אורן קפלן
יום שני, כ' באלול 30/08/2010 
בשעה 20:00

מאת: כרמית ספיר-ויץ 

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי