טוביה החושב

07.04.10

300 שנה לאחר צאת הספר "מעשה טוביה" לאור, מוזמנים הצופים והמאזינים להצטרף למסע מוסיקלי בעקבות חייו של הרופא טוביה כהן

 

 
איור מ"מעשה טוביה" - האדם כבית בנוי
 לפני כ-300 שנה פורסם בוונציה ספרו של הרופא היהודי טוביה כהן  "מעשה טוביה" – חיבור אנציקלופדי מקיף מהחשובים והמרכזיים בתולדות הרפואה היהודית. חייו מלאי המסעות והמסתורין של הרופא היהודי הובילו אותו למפגשים מסקרנים עם מקומות ותרבויות שונות בעולם של אותה התקופה: צרפת, איטליה, תורכיה ובסופו של דבר – ירושלים, אליה עבר בשנת 1714 ובה סיים את חייו, כחמש עשרה שנה לאחר מכן.

כהן היה מן הסטודנטים היהודים הראשונים באוניברסיטת פרנקפורט דאודר,  וקיבל את התואר דוקטור לרפואה באוניברסיטת פאדובה. בהיותו רופא בפולין ולאחר מכן רופא החצר של סולטנים עות'מאנים שונים באדריאנופול, הכיר את התרבויות השונות ושלט בשפות רבות וביניהן עברית, גרמנית, צרפתית, ספרדית, לטינית, ועוד.  

לא מפתיע, שמופע מוסיקלי הסובב סביב סיפור החיים של טוביה כהן ייוולד בכפר הציורי עין כרם, הממזג בין תרבויות שונות. שם, ב"בית הגת", פגש המוסיקאי ברי מוסקוביץ את הרופא איתן (אטיין) לה-פיקאר, העוסק בהיסטוריה של הרפואה. בבית הפתוח בפני אמנים ויוצרים מדתות שונות ומתחומי אמנות שונים, התגלגלה שיחה אודות טוביה כהן. "מאוד עניין את שנינו לשתף פעולה על בסיס סיפור החיים שלו", משחזר מוסקוביץ, "סיפור חיים חזק, מרגש ומשמעותי. יש בו משהו מאוד יהודי מהבחינה הזאת שיש בו אלמנטים של קהילה ובית, הגירה, מסורת, מדע, וניסיון לשלב בין העולמות שבין המדע החדש למסורת הישנה. כהן ניסה לשלב בין העולם היהודי, הנוצרי והמוסלמי וכל האלמנטים האלה התחברו להרבה מאוד היבטים שקשורים גם לבית הגת וגם ליחסים ביני לבין אטיין".

הפרויקט - "מעשה טוביה - מסעותיו של טוביה כהן", חוגג את פרסום הספר הלא נודע שכתב כהן, במוסיקה עשירה, אותנטית  ומרהיבה המבוצעת על ידי הרכב בין לאומי של נגנים המובילים בתחומם.

 טוביה הכהן
טוביה הכהן

הספר "מעשה טוביה" הודפס בכמה מהדורות. המהדורה השנייה, שנדפסה ב-1721, נחשבת לנקודת ציון בהשכלה המוקדמת בגרמניה. "הוא דמות מדהימה", ממשיך מוסקוביץ. "בסך הכל הוא דמות לא מוכרת בכלל, מלבד העובדה שהספר שהוא כתב, ממשיך להתפרסם ולהיות מודפס עד היום ואפשר לקנות עותקים שלו. חיפשתי אותו במספר חנויות מאה שערים, ובכולן אמרו לי שהספר אזל".

למי מיועד המופע?
"לכל אחד, כי זה סיפור שנוגע במהות שלו בכמה יסודות שקיימים אצל כל אדם שבא במגע עם אנשים שמגיעים מתרבות שונה ממנו. טוביה כהן חי בסוג של מסע פיזי במקומות שונים, במסע אינטלקטואלי ורגשי בחיבור שבין העיסוק כרופא מודרני ובין ההוויה שלו כיהודי מאמין. הרבה אנשים חווים את החיפוש הזה של ערוץ התקשורת בין העולם הרוחני והמודרני וטוביה סימן להם את הדרך".

 

 



"מעשה טוביה"
אנסמבל ריתמו-אנימה בשיתוף עם בית הגת, ירושלים
יום חמישי, א' באייר, 15 באפריל, בשעה 20:00
מחיר: 40 ₪, סטודנטים: 20 ₪
הערב ילווה בהקרנת ווידאו ארט

אנסמבל "ריתמו אנימה":
אביטל רז
– שירה / עדי זילברברג ודרורה ברוק – חליליות / אהוד חורב – עוד / איילה זיידלמן - צ'לו / אורה בועזסון חורב – קונטרבאס / נדב רוגל - כלי הקשה / ברי מוסקוביץ - תיאורבו ועיבודים מוסיקליים  9739276- 054

איתן (אטיין) לה-פיקאר - מחקר והנחייה
רפרם חדד – וידאו ארט

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי