שיח ער

03.01.10

שיח לוחמים יצר שפה חדשה שהעלתה שאלות אמיצות בנוגע לצדקת הדרך של הציונות. מה קרה לאותן שאלות ולאן התגלגל השיח? הכל בסדרת מפגשים חדשה ומרתקת - "שיח לוחמים ושאלת הזהות הישראלית"

 

 
שיח לוחמים
כארבעים שנה חלפו מאז ראה אור הספר "שיח לוחמים, פרקי הקשבה והתבוננות", ונדמה שהשיח מעולם לא היה ער יותר. הספר, שזכה להצלחה מסחררת, היה היפוכם של אלבומי הניצחון ונתן ביטוי חריג ללבטים המוסריים ולכאב שנלוו למלחמה.
במפגשים שייערכו במסגרת סדרה חדשה בבית אבי חי, יעלו גלגוליו של "שיח לוחמים" בהנחייתו של ד"ר אלון גן, ראש החוג להיסטוריה במכללת סמינר הקיבוצים ומרצה באוניברסיטת תל אביב. חמשת המפגשים הצפויים יעסקו בנושאים מרתקים. המפגש הראשון "מול שיכרון הניצחון",  בהשתתפות מוקי צור, מעורכי "שיח לוחמים", יעסוק בשאלה מה קרה למדינת ישראל בקיץ 1967; המפגש השני, "השיחה שהושמטה" בהשתתפות הרב יוחנן פריד והרב יואל בן-נון, ישוב אל הבחירה שעשו עורכי "שיח לוחמים", כאשר השמיטו את הראיונות שערכו עם  אנשי "מרכז הרב" מהספר. המפגש השלישי יעמיד את הספר "חשופים בצריח" מול "שיח לוחמים" בהשתתפות אבינועם ברוג ושי חולדאי, ממשתתפי "שיח לוחמים" ואלוף (במיל.) אורי אור וד"ר אל"מ (במיל.) מרדכי (מורל'ה) בר-און, מגיבורי הספר "חשופים בצריח". המפגש האחרון יעסוק במושג "יורים ובוכים" שהפך מרכזי בשיח הציבורי. המפגש  ייערך בהשתתפות פרופ' אברהם שפירא, עורך "שיח לוחמים"; פרופ' עמיה ליבליך ועוד.

"נפריד בין שיח לוחמים המקורי, שלצערי די נשכח מהזיכרון הציבורי, לבין הפורמט של שיחות לוחמים, שהולידו אחר כך את המושג שיותר ידוע בשיח הציבורי, 'יורים בוכים', שהוא בפירוש נוכח", אומר עורך ומנחה הסדרה, ד"ר אלון גן, על הרלוונטיות של שיח הלוחמים לחיינו. "שיח לוחמים המקורי שהיה מסמך מעצב זהות ולטוב ולרע עורר הדים בארץ ובעולם, תורגם לחמש שפות ויצא כרב מכר במספר מהדורות, לזמנו היה מסמך ציון דרך חשוב עם הביקורת ועם האיכויות שלו. יש לו תרומה לחדירת המושג 'שיח' במובן של דיאלוג, ולאחר הצלחתו הוא אומץ ככותרת לכל דיאלוג שנעשה".

מה השאלה המרכזית שעולה בהקשר להוויה הישראלית?
 "איך שומרים על מצפן ערכים הומניסטי במציאות של מלחמות ומאבק. אין ספק שהקובץ הזה הוא ציון דרך בניפוץ מצד אחד או בדעיכה של מרכיבי יסוד בדמות הצבר וקוד ההתנהגות המצופה ממנו – אנטי אמוציונאליות ואנטי אינטלקטואליות".

"ולס עם באשיר", "לבנון", "בופור", כולם המשך ישיר של "שיח לוחמים"?
"כולם משוחחים עם אותה בעיה. התופעה של התמודדות עם השאלות מתחילה עוד ב-1948 עם הספרות של ס. יזהר. לאחר מכן זה מתגלגל לקולנוע ולספרות ולאתרים כמו 'שוברים שתיקה'".

מה מקום הרגשות?
"שיח לוחמים יצר מבלי שחלק מהמשתתפים יתכוונו לכך, שפה שחותרת תחת השפה הצברית. היתה כאן קריאה של 'אל תגיד לי מה עשית', 'ספר מה הרגשת'. הוא סימון דרך בדעיכתו של האנטי אמוציונאלית בישראליות. הוא נתן לגיטימציה למימד הרגשי. מפולחן שלם וריטואלים של אומץ לב וקשיחות, פריצת היסוד המעקר של דמות הצבר הדוגרי והמחוספס. לא במקרה אחדים מהמשתתפים בשיח לוחמים חשו במבוכה או בחולשה על זה שפתחו את סגור לבם. המימד השני מבחינת הרלוונטיות לימינו, הוא מושג ה'יורים ובוכים'. מאז יצאו קבצים שעל פי המורשת של שיח לוחמים המקורי, הפגישו אנשים בין הפוסט טראומטי שבהם, לעיסוק הפוליטי והערכי בשאלה המורכבת של איך משלבים לחימה במצפן ערכים הומניסטים".

 "שיח לוחמים", החל ביום חמישי, כא בטבת, 7 בינואר בשעה 19:30

 הסדרה תועבר בשידור ישיר ויתקיים אירוע סימולטני במסגרת פעילות "זית-זהות יהודית תרבותית" בעמק חפר.

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי