נגד הזרם

20.11.09

שביתות פועלים, כלא רוסי, חווה קולקטיבית ועלייה לא לגאלית - סיפור חייה הסוערים של מניה שוחט, שלא הלכה אף פעם בתלם

 
איור: רועי דוד מרגלית
 מניה שוחט (וילבושביץ) נולדה בביילורוסיה. בגיל צעיר עזבה את הבית והצטרפה למפעל התעשייתי של אחיה במינסק כדי ללמוד על תנאי העבודה של הפועלים שם ולסייע בשיפורם. עקב פעילותה וקשריה עם דמויות שנודעו כחתרניות, נעצרה שוחט בקיץ 1899. בכלא פגשה את מפקד המשטרה החשאית של מוסקבה, שהציע לה להקים תנועת פועלים שתהיה נאמנה לצאר ותקבל את תמיכת המשטרה החשאית. המפקד שכנע אותה להקים תנועת פועלים יהודים, שתתרכז בנושאים מקצועיים וכלכליים ותימנע כליל מעיסוק בעניינים פוליטיים.

בקיץ 1901 ייסדה שוחט את תנועת העבודה היהודית העצמאית. שביתות הפועלים שיזמה התנועה הביאו לתוצאות המקוות משום שהמשטרה החשאית תמכה בהן, אולם הבונד וארגונים יהודיים סוציאליסטיים נוספים התנגדו לתנועה ולפעולותיה.

בשנת 1903, לאחר הפוגרום ביהודי קישינב ובעקבות השינויים במדיניות ממשלת הצאר, פורקה התנועה.

השומר והקיבוץ
שנה לאחר מכן, נחום, אחיה של מניה, הזמין אותה לבקר בארץ ישראל. במשך שנה נדדה לאורכה ולרוחבה של הארץ, והגיעה למסקנה שהקמת ישובים קולקטיביים חקלאיים מהווה תנאי חיוני לייסוד מדינה יהודית בארץ ישראל. בשנת 1907 יצאה שוחט לאירופה וארצות הברית כדי ללמוד על צורות היישוב הקומוניסטיות השונות שהיו קיימות שם. בשובה לארץ חיפשה שותפים לרעיונותיה הקומוניסטיים והפכה למעורבת בקבוצת בר-גיורא, שהונהגה על ידי ישראל שוחט. בשנים 1907-1908, בהשפעתה ובעידודה, התיישבה הקבוצה בחווה ליד סג'רה (אילניה) וניסתה להקים שם חווה קולקטיבית. היה זה הניסיון הראשון בארץ של הקמת יישוב כגון זה (מתוך אתר מט"ח).

ב-1909 הוקם ארגון השומר, שבראשו עמדו, בין השאר, מניה וישראל שוחט. מטרות השומר היו "לפתח בארצנו אלמנט של שומרים עבריים הראויים לעבודה זו". הם רצו לכבוש את השמירה במושבות והצליחו בכך בכמה מושבות, כגון סג'רה ומסחה.

במהלך מלחמת העולם הראשונה הוגלו שוחט ואשתו מניה לאנטליה שבטורקיה, שם שהו עד אביב 1919. בתקופה זו חלו שינויים מהותיים בארגון השומר. ב-1920 התפרק הארגון, אבל גרעין מרכזי מאנשיו התקבץ סביב בני הזוג שוחט. השניים החליטו להקים גוף חשאי בשם "הקיבוץ". ארגון זה עשה כמה פעולות שגרמו לסערת רוחות ביישוב. האישים המרכזיים באסיפת היסוד של "הקיבוץ" היו ישראל ומניה שוחט, והם גם נתנו את ההנמקה האידיאולוגית להקמתו והתוו את היעדים לפעולותיו. כבר בנאום הפתיחה התווה שוחט את הדרך: "בכל עם נוצר בזמן קשה בהיסטוריה איזה קיבוץ קטן של אנשים, שהם החומר החי והתוסס שמופיע בעוז ובמרץ, והם מצליחים למשוך אחריהם את ההמונים". מניה שוחט, שהיתה מורגלת ללכת נגד הזרם, היתה בין המובילות בארגון חשאי זה (על פי המאמר " ועדת הבירור לבדיקת 'הקיבוץ החשאי' בגדוד העבודה", קתדרה 58)

 ענקים משונים
מניה שוחט החלה לעסוק בעלייה בלתי לגאלית דרך היבשה. קיבוץ כפר גלעדי שימש שער צפוני ליהודים, שהבריחו את הגבול מסוריה ולבנון, וסייע להם רבות. "היו גם מקרים בלתי רגילים, למשל, מקרה שאירע כמדומתני, בשנת 1935", סיפרה שוחט. "קיבלנו ידיעה מערבים ידידים שכנופיה של מוסתים מתכוננת לערוך התנפלות על המשק שלנו באחד הלילות. ידידינו תיארו בדיוק מאיזה מקום הם יבואו (אינני זוכרת בקשר עם מה היתה אז המתיחות). העמדנו משמרות בנקודות מסוימות. היה ליל חושך ורוח. קבוצ'קה (חיים צפורח) המפקד עמד במקום האחראי ביותר.

לפתע ראה אנשים גבוהים מאוד מתקרבים בצורה משונה מאוד. הוא קרא אליהם בערבית לעמוד, אך הם המשיכו להתקרב. אז ירה שלוש יריות באוויר, אות לחברים להתכונן להתקפה. פתאום הביאה הרוח זעקת ייאוש, 'שמע ישראל', וקבוצת הצללים הגבוהים נפלו על האדמה. קבוצ'קה התבלבל, נתן סימן לחברים לא לירות, ובעצמו התקרב לאנשים המשונים שהיו זוחלים לקראתו. הם נישקו את רגליו וחזרו: 'שמע ישראל'. מתברר שזו היתה קבוצת יהודים מבוכרה,

משפחות עם ילדים. חצי מהמבוגרים מתו בדרך ממחלה מידבקת, נשארו 15 איש,  את הילדים היתומים נשא כל אחד על כתפיו. לכן דומה היה בלילה שענקים משונים הם. קבוצ'קה הביאם לתל חי. דומים היו לשלדים ועורם הדק מלא פצעים. שלושה שבועות נשארו אצלנו עד שריפאו את פצעיהם ועד שקיבלו צורת אדם. טיפלה בהם חברתי מלכה, אחות מאמריקה. אחרי כן העברנום ירושלימה. שם היו להם קרובים.  לפי הסטטיסטיקה שניהלתי, מסוף 1922 עד 1935 עברו בכפרנו יותר מ-8,000 איש, שכמעט כולם השתרשו בארץ. זה הוא שכר עמלנו הקשה במשך כל השנים האלה".

משנת 1936 כמעט הופסקה העלייה הבלתי לגאלית דרך ביירות והתחילה העלייה בדרך הים (מתוך: מניה שוחט, "דרכי בהשומר", "ספר השומר", דברי חברים, ת"א תשי"ז).

מניה שוחט נפטרה בשנת 1961 ונקברה בכפר גלעדי.

 

מקורות להרחבה:

* אתר מינהל, חברה ונוער- מקור ה'  סנונית
* הקיבוץ החשאי
* ראיון עם מוטי גולני על מניה שוחט
* ויקיפדיה
* אתר מט"ח

 לוגו משפחה של גיבורים
תחקיר: חנן צוקר
*
מרגישים שאתם שולטים בהיסטוריה?  בית אבי חי מזמין אתכם בחג החנוכה לשעשועון לכל המשפחה שיתקיים ביום רביעי, כ"ט בכסלו, 16.12.2009. בואו עם הילדים לאחר צהריים של חנוכה משפחתי בטעם של פעם. לפרטים נוספים Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי