על במותיך חלל

19.11.09

חייל מעוטר, מפקד נערץ בסיירת מטכ"ל, ומוות הרואי במהלך מבצע חילוץ של מטוס חטוף. אין פלא שיוני נתניהו הפך לסמלה הבלתי מעורער של הגבורה

יוני נתניהו נולד בשנת 1946 בעת שהוריו, צילה וההיסטוריון פרופ' בן ציון נתניהו, שהו בארצות הברית. בהיותו בן שנתיים שבה המשפחה לארץ, והוא חי וגדל בירושלים. עם גיוסו התנדב לחטיבת הצנחנים, ובמסגרתה נלחם בזמן מלחמת ששת הימים, שפרצה כמה חודשים לאחר שחרורו משירות סדיר. במהלך המלחמה נפצע במרפקו תוך כדי ניסיון לעזור לחייל פצוע. לאחר המלחמה נישא לתותי ויחד איתה נסע ללמוד באוניברסיטת הארוורד בארה"ב, אך בעקבות מלחמת ההתשה שב ארצה.  

 
איור: רועי דוד מרגלית

 חצי שנה לאחר שובו התגייס לשירות קבע בצה"ל, הפעם כמפקד צוות בסיירת מטכ"ל (זאת בעקבות המלצה של אחיו הצעיר ביבי, ששירת כקצין ביחידה באותה עת). בשנת 1972 מונה לסגן מפקד הסיירת, ובתפקידו זה השתתף, בין היתר, במבצע אביב נעורים. לאחר מלחמת יום הכיפורים עבר לשרת כמפקד גדוד בשריון, ואחר כך חזר לסיירת מטכ"ל כדי לשמש כמְפָקדה.

 במלחמת יום הכיפורים ספג חיל השריון אבידות קשות. לאחר המלחמה התנדב יוני לסייע בשיקום החיִיל, ואחרי שעבר קורס מפקדי טנקים, מונה למפקד גדוד השריון 71 בחטיבה 188 – גדוד שנפגע במלחמה באורח קשה במיוחד. נתניהו שיקם את הגדוד, וכאשר עזב אותו בשנת 1975 כבר נחשב הגדוד לאחד המובחרים בצה"ל.

מבצע יהונתן
ב-27 ליוני 1976 נחטף מטוס של חברת "אייר פראנס", שהיה בדרכו מישראל לצרפת. לאחר נחיתת ביניים באתונה, השתלטו מחבלים ערבים וגרמנים על המטוס והטיסו אותו בסופו של דבר לאנטבה שבאוגנדה, שם הורידו את כל הנוסעים לטרמינל והחזיקו אותם במקום. ב-29 ביוני הפרידו המחבלים את היהודים ובעלי האזרחות הישראלית משאר הנוסעים, ושחררו את הנוסעים האחרים. הקברניט וצוות המטוס התעקשו להישאר עם החטופים, ובסך הכל נותרו באנטבה מעל 100 בני ערובה.

 במקביל למו"מ לשחרור מחבלים תמורת שחרור החטופים, צה"ל החל לתכנן תוכנית צבאית לשחרור החטופים. לאחר שעות אחדות של תכנון, שאת חלקן עשה יוני נתניהו לבדו באמצע הלילה, הותוותה תכנית הפעולה הבסיסית של היחידה.

 ההכנות למבצע נמשכו עד לשבת, ה-3 ביולי, בה קיבלה הממשלה החלטה לצאת למבצע כפי שהוצע ע"י הצבא. המטוסים יצאו מישראל, עצרו להתרעננות בשארם א-שייך והמריאו משם לכיוון אוגנדה.

כמו מילות פרידה
אחד ממשתתפי המבצע מספר על מעשיו של יוני זמן קצר לפני ההגעה ליעד: "היה אור אדמדם, ואני זוכר שראינו את הפנים שלו. הוא היה בלי כומתה ובלי חגור ונשק... הוא דיבר עם כל האנשים, חייך אליהם, זרק כמה מלים של עידוד לכל אחד. זה היה כאילו נפרד מאתנו, כאילו ידע מה יקרה לו. הוא לא נתן פקודות מבצעיות לאנשים, אלא רק רצה להשרות עליהם ביטחון. אני זוכר אותו עובר, קצת מתבדח, מנהל מעין שיחה, ומשחרר את האנשים לפני הפעולה".

 ההסתערות החלה מיד עם נחיתת המטוסים באנטבה. המטרה הייתה להפתיע את המחבלים ולהרוג אותם לפני שיספיקו לפגוע בבני הערובה. יוני נפגע, תוך כדי ההסתערות, מירי של חייל אוגנדי. כפי שנקבע מראש, שאר הכוח לא עצר אלא המשיך קדימה. במהלך המבצע נפגע חייל נוסף, סורין הרשקו, והוא נותר משותק מהצוואר ומטה. שלושה בני ערובה נהרגו בשדה התעופה, ובת ערובה אחרת, שאושפזה בבית חולים, נרצחה בפקודתו של שליט אוגנדה אידי אמין. כן נהרגו 20 חיילים אוגנדים וכל החוטפים. שאר בני הערובה חולצו. יוני מת מפצעיו עוד לפני שהכוח ובני הערובה המריאו בדרך חזרה ארצה.

* הערך נכתב על סמך האתר הרשמי לזכרו של יוני נתניהו.  באתר ניתן למצוא את השיר שנכתב על צוות יוני והשיר שנכתב על המבצע: "ארץ הצבי".

 
תחקיר: חנן צוקר
*
יוני נתניהו היה חייל מעוטר ומפקד נערץ בסיירת מטכ"ל, שנהרג במהלך מבצע חילוץ של מטוס חטוף מנמל התעופה אנטבה באוגנדה. מי היה שליט אוגנדה בזמן הפעולה?

א.  בנזיר בוטו
ב.  כאמל  נצאר
ג.  אידי אמין

יודעים את התשובה? שלחו אותה לכאן ותוכלו לזכות בפרסים

מרגישים שאתם שולטים בהיסטוריה?  בית אבי חי מזמין אתכם בחג החנוכה לשעשועון לכל המשפחה שיתקיים ביום רביעי, כ"ט בכסלו, 16.12.2009. בואו עם הילדים לאחר צהריים של חנוכה משפחתי בטעם של פעם. לפרטים נוספים

 לוגו חידון הגיבורים הגדול
Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי