כוחו של מרגל

19.11.09

הוא הצליח לרכוש את אמונה של צמרת הממשל הסורית ולשדר לישראל מדירה שמוקמה ממש מול המטכ"ל שלהם, עד שיום אחד הכל נפסק. אלי כהן - סיפור של ריגול עד מוות

 אלי כהן. איור: רועי דוד מרגלית
איור: רועי דוד מרגלית
אלי כהן נולד באלכסנדריה שבמצרים בשנת 1924. כבר שם סייע אלי לטובת ישראל: ב-1951 נרתם לרשת הריגול הישראלית ושכר דירות עבור חלק מהמעורבים בפרשה, שלימים נודעה כ"עסק הביש". כשהתפוצצה הפרשה בשנת 1954 נעצר אלי כהן, אך שוחרר ממאסר בהיעדר הוכחות.

בשנת 1957 עלה כהן לישראל ונשא לאישה את נדיה. הוא ניסה להתגייס למודיעין הישראלי, אך בשלב הראשון נדחה, ככל הנראה בשל מעורבותו בפרשת הריגול הכושלת במצרים. רק בשנת 1961 התקבל כהן לתקופת ניסיון  ונשלח לארגנטינה לצורך בניית סיפור הכיסוי שלו.

בארגנטינה גיבש את זהותו הבדויה החדשה: סוחר שגָלָה מסוריה, העונה לשם כאמל אמין ת'אבת'. כהן הצליח לקשור קשרים עם גולים סורים, ובתוך כך קיבל גם שם של פטריוט סורי אמיתי.

סיכול המזימה הסורית
חצי שנה מרגע שנכנס כהן בפעם הראשונה לסוריה, הצליח לשכור דירה שמיקומה מול המטכ"ל הסורי. ממקום מחבואו העביר לארץ מידע מודיעיני רב ערך. בין השאר, העביר מידע על בונקרים ברמת הגולן, תנועת כוחות בשטח ועל הצמרת הצבאית בסוריה.

אחד הגילויים החשובים ביותר של כהן היה חשיפת כוונתם של הסורים להטות את זרימת מי הירדן, כך שאלה לא יגיעו לכנרת. בעקבות המידע שמסר, תקף חיל האוויר הישראלי את מתקני ההטיה הסוריים, ומנע את מימוש המזימה.

בנאום לזכרו של כהן בכנסת ב-17.12.2007 אמר בנימין נתניהו: "... מדינת ישראל חייבת לאלי כהן את המודיעין שאִפשר לה לסכל את המזימה הסורית להטות את מי הירדן; לוחמי צה"ל שטיפסו על מצוקי הגולן במלחמת ששת הימים חבים לו את המידע שהקל על מלאכתם וחסך אינספור חיי אדם; ממשלות ישראל חייבות לו את הבנת רזי השלטון בדמשק שסייעה בהבאת הניצחון; ואילו תושבי אצבע הגליל חבים לו את העזרה בחילוצם משנים ארוכות של חיים במקלטים תחת הפגזות הסורים".  

החופשה האחרונה
בשנת 1964 הגיע כהן לחופשתו האחרונה בישראל. באותה החופשה נולד בנו השלישי. כאשר שב לסוריה, קיבל הוראה לשמור על דממת אלחוט למשך שבועיים, אך הוא החל לשדר כעבור שבוע בלבד. הסורים עלו על השידורים והחלו לשלוח ניידות מיוחדות לאיתור מקום השידור.

ב-18.1.65 בשעה 8:00 בבוקר נתפס כהן בדירתו. לאחר עינויים קשים ומשפט שנערך בדלתיים סגורות הוא הוצא להורג בתלייה ב-18.5.1965. ניסיונות רבים להביא את עצמותיו לקבורה בישראל עלו בתוהו.

בנאומו, הוסיף נתניהו כי "מילותיו האחרונות של אלי כהן לרב אנדובו לפני עלותו לגרדום - 'אמור לאשתי כי מילאתי את חובתי עד תום, נשארתי נאמן לעמי ולארצי עד הרגע האחרון' - הן מילותיו של גיבור אמיתי. אכן, מה שהנחה אותו הייתה הנאמנות לעמו ולארצו, ולא שום שיקול אחר. לכן נכנס בעוצמה כזאת לרשימת גיבורי האומה. ביום מותו הוא לא ידע שדורות של ילדים בישראל ידעו על מעללי הגבורה של האיש שלנו בדמשק...".

* הערך מבוסס על תוכנית הטלוויזיה על אלי כהן מהערוץ הראשון ועל אתר הליכוד.
להרחבה: האתר לזכרו של אלי כהן- במדור על סיפור חייו

 
תחקיר: חנן צוקר

אלי כהן הצליח לרכוש את אמונה של צמרת הממשל הסורית ולשדר לישראל את הסודות הסוריים הצפונים ביותר. לשם כך אלי כהן שינה את זהותו והתחפש לסוחר סורי.  מה היה שם כיסוי שלו?

א.  אמיר חביב
ב.  כאמל אמין ת'אבת'
ג.   עבדאלה  נמיר

יודעים את התשובה? שלחו אותה לכאן ותוכלו לזכות בפרסים

מרגישים שאתם שולטים בהיסטוריה?  בית אבי חי מזמין אתכם בחג החנוכה לשעשועון לכל המשפחה שיתקיים ביום רביעי, כ"ט בכסלו, 16.12.2009. בואו עם הילדים לאחר צהריים של חנוכה משפחתי בטעם של פעם. לפרטים נוספים 

 לוגו חידון הגיבורים הגדול
Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי