ל#ברפאלי שלום

מבצע "עמוד ענן" גרר את הריטואלים הרגילים ברשת: תיאוריות קונספירציה, טבלאות מנומקות ותמונות מזויפות של ילדים פלסטינים מתים. את הטוויסט סיפקה דוגמנית בגדי ים


ההפגזות הישראליות בעזה ומטחי הרקטות על יישובים ישראליים היו הרקע מושלם למלחמה האמיתית והמשמעותית יותר - זו שנערכה בין הימנים הפשיסטים לסמולנים הבוגדים ברשת, כלומר באינטרנט, כלומר בפייסבוק.

הקרב הראשון ניטש בעוז מיד עם פרוץ המבצע (שזכה מיד, כמובן, ובצדק, להאשטג משלו בטוויטר: #עמודענן) ועסק בסיבות ליציאה למבצע. הימנים, כמנהגם בעתות מלחמה, יישרו קו והצדיעו למפקד העליון של צה"ל בנימין נתניהו, שעה שהסמולנים הריצו חזק את תיאוריית הקונספירציה שלפיה ביבי/ברק יצאו למלחמת בחירות שמטרתה היחידה היא שתיית כמה מנדטים ממאגר הנקטר האינסופי של הקולות הצפים לטובת הליכוד/ישראל ביתנו/עצמאות.

נטל ההוכחה העובדתית רבץ בבירור על כתפי הסמולנים, אבל ממתי אלה נדרשים לאזיקי המציאות? תנו להם תיאוריה טובה, והם עפים עמה מיד לארצות החום. לא עזר לביבי שהוביל בכל הסקרים גם ככה והתמודד עם עלייה משמעותית בירי הטילים מעזה ושראשי ממשלה קודמים שיצאו למבצע צבאי בסמיכות לבחירות (פרס ב- 1996 ואולמרט ב-2009) הפסידו בבחירות - תיאוריית הקונספירציה גלשה מחשבון הפייסבוק של פעיל השמאל גרשון בסקין לעמודי "הארץ", ומשם חזרה לפייסבוק בעוצמות מחודשות.


בפייסבוק הסתמכה התיאוריה על טבלה שהצליבה תאריכים של מבצעים צבאיים בעבר עם תאריכי מערכות בחירות. מובן שמחברי הטבלה בחרו את המבצעים הצבאיים שהיו נוחים לתזה המופרכת שלהם מתוך שלל המבצעים שבהם אנו כה מבורכים. ואכן, טבלה נוספת מיהרה להפריך את הטיעון המקורי, תוך ציון תאריכים של מבצעים אחרים. אם מנסים להבין את שפת הרשת, יש לדעת שבשפת הפייסבוק, מידע המובא בטבלה נחשב לאמת מוחלטת באופן מיידי, אפילו יותר ממידע המוגש בעזרת תמונה עם כיתוב מצחיק.

עידו קינן מנתח את הסטטוסים החזקים של מבצע "עמוד ענן", ומגלה שלעתים הסאב-טקסט הוא החלק המעניין


הקרב הבא נסב על נושא מוכר יותר ממלחמות קודמות, הקשור באופן הדוק למאבק ההסברה הגדול של הישראלים והערבים: תמונות הזוועה הגרפיות למדי של ילדים מתים, שבני דודינו ממהרים להפיץ במרשתת בכל סבב אלימות עם ישראל. הם מפיצים פחות כשמדובר בסבבי אלימות פנימיים של מוסלמים הטובחים במוסלמים, מתוך הבנה עמוקה של אופנות הקשב העולמי, שסכסוכים כאלה - שבהם קשה להבחין בין הצדדים הטובחים אלה באלה, מכיוון שכולם ערבים - זוכים לקשב נמוך עד אפסי.

כאן היה קשה יותר - אם כי לא בלתי אפשרי - למצוא סמולנים מבית המפיצים את התמונות הקשות, בעוד שאלפי הימנים הפשיסטים שיתפו באמוק את הלהיט הענק של המבצע: הודעות המשוות בין התמונות שהפיצו העזתים לתמונות של ילדים הרוגים ממלחמות ברחבי העולם המוסלמי וחושפות כי מדובר בזיוף לצורכי תעמולה - פרקטיקה שהיתה חדישה ומסעירה במלחמת לבנון השנייה וכיום גוררת לכל היותר הרמת גבה, וגם זה רק אצל משתמשי רשת חדשים (כלומר, אנשים שאינם בטווח הגילים עשר עד 70.

התמונה שזכתה לכמות הגדולה ביותר של שיתופים בתחום הפורנו-מוות היתה פוטו-אופ של מנהיג חמאס ברצועה, איסמעיל הנייה, שהצטלם בכמה פוזות עם גוויית תינוק שמת, כביכול, בהפצצות חיל האוויר. לאחר שתחקיר מדוקדק יותר חשף כי התינוק נהרג דווקא מירי פלסטיני שגוי, מיהרו כלי תקשורת רבים בעולם לפרסם תיקון והבהרה, בניגוד להתנהגותם בפרשיות דומות בעבר. אפשר לראות בזה ניצחון קטן להסברה הישראלית. "הארץ", אם שאלתם את עצמכם, לא היה אחד מכלי התקשורת האלה, והוא עדיין דבק בגרסת חמאס לאירועים.

את זרקורי הרשת בתחום הזה גנבה בר רפאלי, או כפי שהיא ידועה בטוויטר -  #ברפאלי. ציוץ תמים שלה על כך שהיא מתפללת לשלומם של ילדים בישראל ובעזה, בסגנון שאיפתן של כל מלכות היופי להביא שלום עולמי, גרר מתקפת רשת פטריוטית נזעמת, שכללה את כל הסממנים המוכרים של התקפות כאלה: קריאות לחרם, עצומות הנחתמות בעיניים עצומות ועוד.

לא נרשמה התעוררת מסיבית מקבילה, כלומר התארגנויות רשת של סמולנים בעד #ברפאלי, אך היה מי שצייץ בטוויטר כי יהיה קשה לאכוף את הצעת החרם על הנוהגים לבהות בשער "ספורטס אילוסטרייטד" ולחשוב על ספורט מול תמונתה המצודדת של רפאלי בבגד ים. עם שוך עשן הקרבות מסתמן כי ל#ברפאלי ולקריירה הבינלאומית שלה שלום.

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי