מחאת החצאיות

האונס הקבוצתי המזעזע שאירע בהודו לפני כחודשיים עורר גל מחאה ענקי, שהגיע גם לחופינו: חבורה של גברים הצטלמו בבגדי נשים כדי לקדם את היוזמה הבינלאומית "מיליארד נשים מתעוררות", אירוע סולידריות עם המאבק נגד אלימות כלפי נשים

אלא אם כן אתם גרים בסקוטלנד, סביר להניח שלא יוצא לכם לראות לעתים קרובות גבר בחצאית. מי שעבר ברחובות תל אביב במוצאי שבת וראה חבורה של בחורים מצטלמים בחצאיות ססגוניות היה עשוי לחשוב שמדובר בהכנות למסיבת פורים – לפחות עד שהתבונן קצת יותר מקרוב. הגברים, עם פריטי לבוש ששאלו מחברות וממכרות, הצטלמו כשהם מחזיקים שלטים בעברית, באנגלית ובערבית עם הכתובות "גברים בחצאיות נגד אלימות כלפי נשים" ו"אף בגד אינו הזמנה לאונס". במוצאי שבת כבר הופצו התמונות ברשתות החברתיות וזכו לאינספור שיתופים.

המטרה של סשן הצילומים, כמו גם של דף הפייסבוק של האירוע, היתה להפנות ליוזמה הכלל עולמית שנקראת "מיליארד נשים מתעוררות" (One Billion Rising). שם היוזמה שאוב מהסטטיסטיקה העגומה של אלימות נגד נשים: אחת מכל שלוש נשים ברחבי העולם תעבור תקיפה או אונס במהלך חייה, כלומר כמיליארד נשים מסביב לגלובוס. בתאריך שנקבע למחאה, 14 בפברואר, מתוכננים אירועים של ריקודי רחוב המוניים של נשים (ושל גברים תומכים) במאות מדינות כדי לעורר מודעות למאבק."התגובות נעו בין שוק מוחלט וחוסר תגובה ובין אהדה". פקטה (צילומים: אסף ברנר)

הגורם המניע לאירועי "מיליארד נשים מתעוררות", כמו גם ליוזמת החצאיות המקומית שלנו, היה מקרה האונס הקבוצתי המזעזע שאירע בהודו לפני כחודשיים: צעירה בת 23 נאנסה והותקפה באכזריות ומאוחר יותר מתה מפצעיה. המקרה עורר גלי מחאה זועמים והפגנות ענק ברחבי הודו, בעיקר נגד אנשי דת ובכירי ממשל שניסו לתלות את האשם בקורבנות האונס עצמן. אחת מהפגנות המחאה השקטות יותר היתה של חבורת גברים שלבשו חצאיות וצעדו ברחובות בנגלור כדי להביע הזדהות עם הנשים ולהתנגד לטענות שלפיהן לבוש חושפני יכול לגרום לאונס.


יואב פקטה, 28, מספר כי היתה חסרה לו יוזמה דומה בישראל, מקום שבו בעיית האלימות נגד נשים נחשבת ל"עניין לפמיניסטיות" וגברים כמעט ואינם משמיעים את קולם. הוא החליט להרים את הכפפה: "אחת הסיבות שהניעו אותי לפעולה היתה היעדר אמירה גברית ברורה בנושא. כל השיח היה רק של נשים, וגברים ממש נמנעים מלדבר על הנושא. זה הפריע לי". התוצאה היתה הקריאה הבאה לפעולה בדף הפייסבוק של האירוע: "אנחנו גברים שהחליטו לעשות מעשה ולהעביר מסר. לומר בצורה ברורה שאין מקום יותר לאלימות כלפי נשים בחברה שלנו. אנחנו קוראים לגברים בכל רחבי העולם המזדהים כמונו עם המסר הנ"ל להצטרף למחאה העולמית ב-14.2, וללבוש במהלך היום פריט לבוש נשי, כאות סולידריות, ועל מנת להפיץ את המסר: נשים וגברים משלבים ידיים ואומרים לא לאלימות". ההודעה תורגמה לכמה שפות, בתקווה שהאירוע יתפוס תאוצה ויהפוך לבינלאומי.

לגבי הנפשות הפועלות, יואב מספר: "האנשים שמעורבים ביוזמה הם גרעין של פעילים חברתיים שהכירו באוהלי המחאה של 2011, ועוד חברים שאהבו את הרעיון וזרמו איתו. כל אחד והסיפור שלו. אני, אישית, מזדהה עם הנושא ברמה הרגשית, בעקבות חוויות שסיפרו לי נשים במהלך השנים". " היו כמה בחבורה שמאוד התביישו בהתחלה. זה עבר להם מההרגשה של ה'ביחד'. דבר נוסף שעוזר הוא פידבק חיובי של נשים: אם יהיה ברור לגברים שנשים אוהבות את זה, גאות בזה ובאמת צריכות אותנו, הגברים, שנתמוך, נביע סולידריות ונפיץ את המסר, אז זה ייתן תחושת ביטחון. כי הרי מי שאוהב נשים רוצה להיות שם בשבילן כשהן צריכות אותו "

האם ארגון כלשהו עומד מאחורי היוזמה או תומך בה, למשל ארגון סיוע לנפגעות תקיפה מינית וכדומה?

"היוזמה היא עצמאית לחלוטין, ואין אף ארגון שמעורב. מה שכן, התייעצנו עם נשים, חברות וידידות. חלקן פעילות בארגוני נשים כאלה ואחרים".


אילו תגובות קיבלתם בזמן הצילומים עם החצאיות - גיחוכים, צעקות גנאי, או הזדהות ועידוד?

"התגובות נעו בין שוק מוחלט וחוסר תגובה ובין אהדה. לדוגמה, אישה אחת אמרה: 'זה הדבר הכי חדשני שראיתי'. אפילו גברים פרגנו. איזה נהג מונית שעבר ליד צעק: 'כל הכבוד, איזה אומץ'".


איך בעצם משכנעים את הגבר הישראלי הממוצע להתגבר על הפחד או על האגו וללבוש חצאית בפרהסיה?

"תכלס, היו כמה בחבורה שמאוד התביישו בהתחלה. זה עבר להם מההרגשה של ה'ביחד'. דבר נוסף שעוזר הוא פידבק חיובי של נשים: אם יהיה ברור לגברים שנשים אוהבות את זה, גאות בזה ובאמת צריכות אותנו, הגברים, שנתמוך, נביע סולידריות ונפיץ את המסר, אז זה ייתן תחושת ביטחון. כי הרי מי שאוהב נשים רוצה להיות שם בשבילן כשהן צריכות אותו".


מחוות הסולידריות של הגברים בחצאיות נגעה בלבבות רבים. פקטה מספר שכמה מן התגובות ליוזמה היו מאוד מרגשות. תגובה אחת, מפתיעה במיוחד, הגיעה בפייסבוק מקבוצת One Billion Rising בפקיסטן: "תודה ששיתפת את התמונות המדהימות ומעוררות ההשראה האלה", כתבה הקבוצה הפקיסטנית, "עשיתם מעשה אמיץ ואנחנו מברכים אתכם על שייצגתם את הנושא בנחישות רבה כל כך. שיתפנו את התמונות בדף שלנו. עלו והצליחו!".


ומה לגבי תגובות מקומיות? "בישראל התגובה שהכי ריגשה אותי היתה של אישה שכתבה: 'אני בת 60, ומאז גיל 12 אני מחכה שמשהו כזה יקרה. תודה שהחזרתם לי את התקווה'".

למעוניינות ולמעוניינים להשתתף באירועי "מיליארד נשים מתעוררות" ברחבי הארץ, ניתן לראות כאן את רשימת האירועים המלאה.

 
גם אם לא לבשתם חצאיות, בואו להיות חברים שלנו בעמוד הפייסבוק של בית אבי חי

 

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי