לדבר את הצלילים

פרויקט חדש מזמין אתכם ליצור בהשראת האלבום המופתי "האחר" של ברי סחרוף. לכם נשאר רק להחליט איך

אחת התופעות המתרחבות בשירה ובספרות העברית היא מחווה לתרבות הפופולרית, בעיקר למוזיקה, ולמוזיקת רוק בפרט: משוררים כותבים שירי מחווה לניק קייב, ללאונרד כהן, לפינק פלויד ואחרים. מובן שגם הנתיב ההפוך קיים, אם כי בעברית מדובר ברוב המקרים בהלחנה של שירה ולא בהדהוד של השירה בטקסט. המגמה הזאת היא קודם כול עדות להשפעה הגוברת של הרוק על חיי הכותבים; חוויות נפשיות ורוחניות חזקות נחוות תוך כדי האזנה, בהופעה או במפגש עם יוצר המייצג בעיני הישראלי מודל מובהק. דוגמה למודלים כאלה הם אהוד בנאי ורוחניותו הרבגונית, הסובלנית כל כך ועמיר לב, שמצייר סיפורי חיים זעירים, מורכבים, שרק מתוך התבנוננות בהם, הזדהות איתם וקרבה אליהם נולדים מחאה חברתית ושינוי המבט על האחר.
אלבום מופתי. ברי סחרוף. צילום: רועי ברקוביץ' 
פרויקט חדש מבקש לייצר אותו הגשר בין התרבות הפופולרית - המוזיקה - לספרות, והבחירה באלבום "האחר" של ברי סחרוף כסנונית ראשונה היא כמעט מובנת מאליה. "האחר", שיצא כמה שנים אחרי "נגיעות", הוא האלבום המגובש והחד ביותר של סחרוף, שמסיבות שונות היה מאולף מעט, בתוך הכאוס האלים של תחילת שנות ה-2000 - האינתיפאדה, הפיגועים, ואסון מגדלי התאומים.


"הרעיון ליצור אנתולוגיה בעקבות 'האחר' לא נולד", מסביר רון דהן, הבעלים של אתר אינדיבוק לספרות ומיוזמי הפרויקט, "הוא תמיד היה אצלי וחיכה להבשיל. בעקבות ההיכרות שלי עם המשורר והעורך ערן צלגוב והצוות של הוצאת רעב, נוצר פרויקט רצועות, המפגיש בין אלבומי מופת לטקסטים ספרותיים. הפרויקט מבקש למלא חלל בספרות הישראלית, ששומרת על מספר מצומצם וצפוי של נרטיבים. החיבור בין מוזיקה לספרות, שנראה לי כל כך טבעי, אינו בא לידי ביטוי אצל הוצאות הספרים וכתבי העת. את המפגש הזה אנחנו מבקשים להציף ולהגיש לקורא הישראלי.
מסע בעקבות "האחר". כרזת הפרויקט

"'האחר' נבחר לאלבום הראשון בפרויקט מפני שלטעמי הוא אלבום המחאה הנוקב ביותר שנוצר בישראל. למרות שעבר יותר מעשור מאז צאתו, הנושאים שבהם הוא נוגע רלוונטיים ואקטואליים מתמיד - מצוקת הדיור, אימת המלחמה, האדישות והניכור בחברה הישראלית, ומעל הכול - היחס לאחר והגזענות הפושה בכול. האלבום הזה הלך איתי מאז שחרורי מהצבא והוא משמש לי מצפן הן כפעיל חברתי, הן כיוצר והן כאדם".


הקריאה פתוחה ומזמינה: אם גם בכם נגע "האחר", שבו והחזירו לברי, היוצר, משהו מהמגע הזה - בשיר, בסיפור, במסה, ברישום, בהרהור. אין דבר חשוב יותר ליצירה מאשר תגובה, אחרת היא נופלת ברווח שבין היוצר לקהל, נעלמת באותו חור שחור של התעלמות. עקבו אחר ההזמנות הבאות של פרויקט "הרצועות" מבית הוצאת רעב, ואולי האלבום הבא יהיה אותו אלבום שהזיז אתכם פנימה אל תוך העולם ואל תוך עצמכם.

ניתן לשלוח רצועוטקסט הנוגעות לאחת מ–12 רצועות האלבום – שיר, סיפור, פרגמנט, מסה או מאמר לכתובת הבאה: raavbooks@gmail.com

מה יואב קוטנר חושב על אלבומי המופת שנוצרו כאן 

בואו להיות חברים שלנו בעמוד הפייסבוק של בית אבי חי

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי