לא לרפורמה הזאת פיללנו

את מי תשרת הרפורמה בשירותי הדת שמוביל השר בנט? רק את הזוגות שרוצים להתחתן ברבנות. הילה בניוביץ'-הופמן תוהה: מתי תעבור כאן רפורמה שתשרת את כל תושבי ישראל?

הרי לכם סיפור קצר: איש פיקטיבי אחד, נקרא לו יקותיאל, מעוניין להגיע מפתח תקוה לכפר סבא. ליקותיאל אין מכונית פרטית, ולכן הוא פונה לתחבורה הציבורית. למגינת לבו, הוא מגלה שאין קו אוטובוס מפתח תקוה לכפר סבא. "אל דאגה!", אומרים לו במשרד התחבורה הפיקטיבי, "אנו משיקים בימים אלה רפורמה כוללת שתעניק לך אפשרויות בחירה רבות יותר מבעבר! הנה, לדוגמה, תוכל לבחור לנסוע לרמת גן בחמש חברות אוטובוסים שונות!" - "כן, תודה", משיב יקותיאל, "אבל אני צריך להגיע לכפר סבא". - "אבל תראה איזו רפורמה מהפכנית חוללנו פה!", משיב משרד התחבורה הדמיוני, "כדי להקל על הנוסעים, יצרנו גם שירות מסוקים ייעודי שטס פעמיים ביום לרמת גן ושירות חירום של קטפולטות, שישליך אותך היישר ללב רמת גן!" - "לא צריך מסוקים וקטפולטות לרמת גן, רק אוטובוס לכפר סבא. קו אחד. בבקשה?" מתחנן יקותיאל על נפשו. "שבע דרכי הגעה שונות לרמת גן, ואתה עוד מתלונן?", מתרתח משרד התחבורה הפיקטיבי, "אין לך שום הערכה למגוון האפשרויות המדהים שיצרנו למענך?"

צילום: פלאש 90

מה יעשה יקותיאל? יקנה קורקינט, ישכור גמל, יערוך מסע רגלי לכפר סבא או יבקש טרמפ. דבר אחד בטוח: משרד התחבורה הפיקטיבי בסיפורנו לא מבין, או לא רוצה להודות בכך, שהשינוי שהוא מחולל אינו רלוונטי לחייו של יקותיאל ומסרב להתאים את עצמו למצב שבו חלק מהנוסעים מבקשים להגיע לאו דווקא מנקודה א' לנקודה ב', אלא, נניח, לנקודה ג'. או אפילו ד'.

אתמול שר הכלכלה נפתלי בנט, שהוא גם השר הממונה על שירותי דת, הכריז על רפורמה מהפכנית בשירותי הדת. עיקרה של הרפורמה בפתיחת אזורי הרישום לנישואים, כלומר, זוגות

פתיחת אזורי הרישום לנישואין פותרת את בעיית הגרים. כל רב יפעל על פי עמדתו ההלכתית, והגרים יוכלו למצוא רבנים רבים אשר ישמחו להשיאם. התחרות תסייע לכל הנישאים כדת משה וישראל. התחרות תסייע במיוחד לגרים אשר ייפטרו מעולם של האוסרים

המבקשים להתחתן לא ייאלצו עוד לפנות אך ורק לרבנות המקומית באזור מגוריהם, אלא יוכלו לבחור בכל לשכת רבנות מוסמכת שיירצו. לדברי מקדמי הרפורמה, הדבר ייצור תחרות בריאה בין הלשכות, שישתדלו להעניק שירות טוב וידידותי יותר כדי להילחם על לבם של הזוגות הנישאים. הרפורמה תוארה בכותרות הראשיות כמהפכה של ממש במתן שירותי הדת בישראל, תוך הבטחה שמהיום, כל זוג יהיה חופשי לבחור ברב כרצונו. "אנחנו עושים היסטוריה", הכריז השר בנט. ממש חזון אחרית הימים.

אז אם כל כך טוב, מה רע, בעצם? בהשאלה מסיפורו של יקותיאל, מה שמציע השר לשירותי דת הוא בעצם עוד הרבה קווים לכיוון רמת גן. המון, המון קווים. באמת, כל הזוגות הנישאים

  • יוכלו לבחור באיזה רב שירצו. אבל רק אם מדובר ברב אורתודוקסי, ולא, נניח, רפורמי או קונסרבטיבי, כי באלו אין שירותי הדת מכירים. ורק אם הרבנות אישרה את יהדותם של בני הזוג ולא קבעה שאמו של החתן לא היתה יהודייה די הצורך, או שיש ספק לגבי גיורה של הכלה וכדומה. ורק אם לא מדובר בזוג חילוני שמעוניין בכלל בנישואים אזרחיים, מבלי להיעזר בשירותיו של רב. ועל נישואים עם בני דתות אחרות בכלל אין על מה לדבר. וחד מיניים? בזמן שמדינות העולם המערבי מאשרות בזו אחר זו נישואי הומואים ולסביות, סביר להניח שהשר לשירותי דת שלנו לא ימהר כל כך לסמוך את ידו על איחוד כזה, ולו גם עם רב אורתודוקסי.

 

" המהלך המהפכני והחדשני של השר בנט משרת ציבור מצומצם מאוד, מתוך ראיית עולם צרה מאוד ואג'נדה ברורה: קידום וחיזוק זרם אחד בלבד של היהדות. מבחינת הזרם הזה, יש עתה אפשרויות רבות יותר, ואני שמחה על כך. עם זאת, אין כאן שום בשורה אמיתית מטעם שירותי הדת בישראל, ולא משנה כמה כותרות מפוצצות יפרסם השר הנכבד " במילים אחרות, המהלך המהפכני והחדשני של השר בנט משרת ציבור מצומצם מאוד, מתוך ראיית עולם צרה מאוד ואג'נדה ברורה: קידום וחיזוק זרם אחד בלבד של היהדות. מבחינת הזרם הזה, יש עתה אפשרויות רבות יותר, ואני שמחה על כך. עם זאת, אין כאן שום בשורה אמיתית מטעם שירותי הדת בישראל, ולא משנה כמה כותרות מפוצצות יפרסם השר הנכבד. כל עוד מהלך כזה לא כולל את כל אזרחי ישראל ונותן מענה לצורכי הדת - והנישואים - של כל האזרחים, אי אפשר לכנותו "רפורמה". הצעד הזה, שמוכרז כשינוי יוצא דופן, הוא לעג לרש לזוגות רבים שמנותבים בעל כורחם למסלול שהוא להם בבחינת מבוי סתום או לזוגות שאין להם כל חפץ במסלול הזה. עד שתתחולל רפורמה אמיתית, נגזר על יקותיאל המסכן שלנו להמשיך ללכת ברגל לכפר סבא. 

בואו להיות חברים שלנו בעמוד הפייסבוק של בית אבי חי



Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי