מכללת עלמה

עלמה זהר חברה לשיבי פרומן, בנו של הרב מנחם פרומן, ויחד השניים עומדים להעביר שיעורים בבית המדרש התל אביבי לתקן עולם. "אני מונעת מאמונה עמוקה שהסכנה הכי עמוקה שנשקפת לחברה הישראלית היא פילוג", היא אומרת

"בית מדרש הוא המוסד הכי חשוב בתרבות היהודית, אולי אפילו יותר מבית הכנסת. הוא מקום של לימוד ומפגש. הוא המקום לשאול שאלות, להטיל ספק, לשמוע דעה אחרת, לחשוב שוב, לצמוח ולהתפתח. הוא המקום שבו יהודי מחויב לא רק לאמונה עיוורת, אלא לחשיבה ערה, להפנמה, ולבחירה מחודשת בדרך שלו". את הדברים האלה אמרה עלמה זהר ימים ספורים לפני עלייתה לבמה, אלא שהפעם היא לא בתפקיד הזמרת והבמה אינה במת הופעות.

 

פרומן וזהר. עולמות אחרים ושונים. צילום: אלירז שנהב

לתקן עולם הוא שמו של בית המדרש שייפתח בשבוע הבא במסגרת המקום – מרכז תרבות ורוח – מרכז רוחני הממוקם בלב תל אביב ומשלב בתוכנית השבועית שיעורים, סדנאות והופעות, ומהשבוע הבא, כאמור, גם בית מדרש ייחודי. שם, נוסף על המשבצת המסורתית של הרב - שתתמלא בידי הרב שיבי פרומן – תישמר משבצת נוספת לעלמה זהר, שחוברת אליו בהובלת הלימוד במקום.

 

"אני לומדת תורה בחברותא, לא יותר מזה", היא מרגיעה, ספק את הלומדים ספק את עצמה, ומסבירה כיצד היא רואה את חלוקת התפקידים בינה ובין הרב שיבי: "שיבי ואני באים ללמוד עם הקבוצה. כל אחד מאיתנו יביא מתוך העולמות שלו. שיבי בוודאי גדול ממני בתורה, ואני אציע 'מקורות' שלקוחים גם מעולמות אחרים, מתרבות ועד אקטואליה. כל אחד מתלמידי בית המדרש יוסיף ויעשיר אותנו במה שהוא מביא איתו. זה שולחן עגול לגמרי.

 

"אני לא מביאה איתי ידע עשיר מהעולם היהודי. זו בדיוק הסיבה שחברתי לשיבי, כדי שהוא ישלים אותי מהצד הזה. הרעיון בחיבור בינינו הוא לפתוח את לימוד התורה גם לאנשים שבית המדרש הוא לא המגרש הטבעי שלהם וללמד תורה מתוך חיי היומיום. שיבי יביא את המקורות היהודיים ואני אביא חשיבה חברתית-פוליטית-תרבותית שעוסקת באותן הסוגיות ממש מכיוון אחר, ואנחנו נלמד מכאן וגם מכאן".

 

הפרויקט כצוואה

הלימוד בבית המדרש יתקיים אחת לשבוע, בימי שלישי בערב, והוא פתוח לכל מי שחשקה נפשו בלימוד תורה. מטרת הלימוד, כהגדרתה של זהר, היא "רצון אמיתי להבין ולהתקרב. אנחנו ניגע בסוגיות רגישות מאוד, שכל אחד מאיתנו טעון לגביהן. המשאלה שלי היא שאנשים יבואו עם רצון אמיתי לפגוש את האחר ולשמוע אותו. אחרת זה בית מדרש של חירשים. אני מונעת מאמונה עמוקה שהסכנה הכי עמוקה שנשקפת לחברה הישראלית היא פילוג, קיטוב והקצנה. אנחנו חיים בעידן של מגדל בבל. אחד לא מבין ולא מקשיב לאחר, והדבר הזה מפורר אותנו כחברה. איבדנו את הזהות המשותפת שלנו". " עלמה זהר: אנחנו חיים בעידן של מגדל בבל. אחד לא מבין ולא מקשיב לאחר, והדבר הזה מפורר אותנו כחברה. איבדנו את הזהות המשותפת שלנו "

 

הרב שיבי פרומן, בן 33, מתגורר ביישוב תקוע. פרומן, בנו של הרב מנחם פרומן ז"ל (שנפטר לפני כמה חודשים) לימד תורה במשך שנים. מאז הבחירות האחרונות הוא מכהן כיועצו של שר החינוך שי פירון. קודם שנכנס לתפקיד, לאורך התקופה שבה נאבק אביו במחלת הסרטן, היה עסוק לא מעט במימוש אחד החלומות הגדולים של אביו: פרויקט "תורה – שירה" – סדרת ערבים שבהם היה נפגש הרב פרומן עם יוצרים ואמנים שונים (ובהם אהוד בנאי, ברי סחרוף, אביתר בנאי, מיכה שטרית). יחד הם היו לומדים קטעים שונים מספר הזוהר ושוזרים אותם בקטעי נגינה.

 

אחת האמניות האחרונות שזכו להשתתף בפרויקט חודשים ספורים בלבד לפני פטירתו של הרב מנחם פרומן היתה עלמה זהר. "את הרב פרומן הכרתי באיחור, ולא זכיתי ללמוד מפיו", היא מספרת, "וזו היתה בשבילי תחושה קשה של החמצה בעצם. החיבור עם שיבי התחיל מזה שאני מאוד רציתי לארגן שיעור כדי ללמוד אצלו, ובסוף יצא שאנחנו נלמד יחד. אשריי!".

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי