מנה של שטיסל

הסדרה החדשה "שטיסל" מצליחה להציג חיים של חרדים בלי הקלישאות הטלוויזיוניות הרגילות, עם הרבה הומור ובובע מלכה אחת, שגונבת את ההצגה

יש משהו מוזר ביחס של התרבות הישראלית למיעוטים: או שלא סופרים אותם, או שלא מפסיקים לראות אותם על המסך. החברה החרדית היא דוגמה טובה לדואליות הזאת, בפרט בכל מה שקשור לייצוג בסדרות טלוויזיה ובסרטי קולנוע ישראליים. עד שנות ה-80 היתה התעלמות כמעט מוחלטת ממגזר זה, ולאורך שנות ה-90 וה-2000 החלו להופיע דמויות חרדיות בתדירות הולכת וגדלה.

בהתחלה היו הדמויות הללו קלישאות פולקלוריסטיות (הסרט "קדוש" של עמוס גיתאי והטלנובלה "החצר" היו מבוכות שכאלה), אבל בהמשך נוצר גל גדול שהביא איתו גם יצירות אותנטיות, ששילבו היכרות מעמיקה עם העולם החרדי ובחירות אמנותיות מרשימות (כמו הסרטים "חופשת קיץ" של דוד וולך, "אושפיזין" של שולי רנד ו"למלא את החלל" של רמה בורשטין) והפכו את האנשים עם המגבעות השחורות והשביסים הצנועים לאורחים מעט יותר מוכרים בנוף התרבותי.

אל הרפרטואר הזה מצטרפת עכשיו "שטיסל", הדרמה החדשה והנהדרת שיצרו אורי אלון (תסריטאי הסדרה "סרוגים") ויהונתן אינדורסקי (במאי הסרט הדוקומנטרי "זמן פוניבז'") ל-yes, שם היא משודרת מדי מוצאי שבת.

כוכבי "שטיסל". צילום יח"צ
לדברי אינדורסקי, החידוש שמביאה "שטיסל" הוא הניסיון להראות את הקונפליקט של האדם החרדי מעבר לקונפליקט הדתי. "הרבה פעמים נקודת המוצא של יצירות שעסקו בחרדים היתה ההתמודדות של האדם החרדי עם הדת כבעיה העיקרית שמטרידה אותו", מסביר אינדורסקי, "בלי לזלזל בזה, אנחנו מקווים להראות בסדרה חרדים שאוהבים להיות חרדים, שלא מחפשים כל הזמן את הדרך לברוח מהחרדיות. הקונפליקטים שלהם, ככל בני האדם, נמצאים במצוקות הקיומיות ובצורך הנואש באהבה".

לא רק קונפליקטים יש ב"שטיסל", אלא גם הרבה הומור. בבסיס העלילה ניצבים שולם (דב גליקמן) ועקיבא (מיכאל אלוני) שטיסל, אב אלמן ובנו הרווק המבוגר יחסית ("אלטער בחור" ביידיש), שחולקים יחד דירה ועבודה משותפת בשכונת גאולה בירושלים. למרות כל הצעות השידוכים המוצלחות המגיעות לפתחו של עקיבא, הוא מתאהב דווקא באלישבע (איילת זורר), אלמנה בפעם השנייה ואמו של אחד מתלמידיו בחדר - ומכאן הכול מתחיל להסתבך.

  • " יונתן אינדורסקי: אנחנו מקווים להראות בסדרה חרדים שאוהבים להיות חרדים, שלא מחפשים כל הזמן את הדרך לברוח מהחרדיות. הקונפליקטים שלהם, ככל בני האדם, נמצאים במצוקות הקיומיות ובצורך הנואש באהבה " בדרך נפגוש גם באסקימוסים, בשדכנים, ברוחות הרפאים של בעליה המתים של אלישבע ובדמויות שמגלמים אורלי זילברשץ-בנאי, נטע ריסקין, ניצה שאול וזהר שטראוס. את ההצגה גונבת דרך קבע הסבתא ("בובע מלכה", בגילומה של חנה ריבר), שעוברת לבית אבות ומגלה שם את הפלא הגדול שנקרא טלוויזיה. את הזמן היא מעבירה בהתמכרות ל"היפים והאמיצים", למורת רוחם של צאצאיה האדוקים.

"שטיסל" שואבת את שמה משם מסעדה יהודית מזרח אירופית בשכונת גאולה בירושלים, שם הגו וכתבו אלון ואינדורסקי את התסריט, אגב טעימות קיגל וצ'ולנט. משהו מריח האוכל הזה השתמר גם על המסך ומלווה את הסדרה כמו זיכרון של געגוע למשהו מנחם ומוכר.

בואו להיות חברים שלנו בעמוד הפייסבוק של בית אבי חי Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי