מירוץ השליחים של הגבורה

במבי, גיבור סרטו החדש של יוסי מדמוני "מקום בגן עדן", הוא לוחם מהולל ושנוי במחלוקת שהמעשים המיוחסים לו מקשרים אותו גם למסורת מפוארת של גיבורים מקראיים. יובל ריבלין על סרט שמצליח לבטא את המשיכה הישראלית למיתוסים - לא משנה איזה

מרגע לידתו ביקש הקולנוע הישראלי להציב מראה מול פניה של החברה שבתוכה נוצר. לפעמים ביקשה המראה שעל הקיר לייפות את פניו של המתבונן בה ולפעמים הטיחה בו את דבר כיעורו. לפעמים הועלמו הפגמים, מעשה תוכנת פוטושופ, ולעתים הפכו הפרונקלים לכוכבי הסרט, אך בכל תולדותיו, נותר הדיוקן הקולנועי בגדר תוצר של תקופתו. סיסמוגרף רגיש אך נטול כל עניין בנסיבות התרבותיות התת קרקעיות האחראיות לכל רעידה עכשווית. בכך היה הקולנוע לנציג נאמן של הישראליות באשר היא: עסוקה בעצמה, נעה בתזזיתיות מכיבוי שריפה אחת לזו שאחריה וחסרת סבלנות ואורך רוח בכל הקשור להתבוננות בעבר הרחוק, התשתיתי. אין זה מקרי שהפעם היחידה שבה הגיח המקרא אל הפרהסיה הקולנועית היתה באדיבותם של אורי זוהר ואריק איינשטיין, נוחו עדן, עת הגחיכו השניים, ברוב כשרון, את ספר הספרים והפכו את שברי פסוקיו הנלעגים לציטטות הזכורות ביותר מסדרת הטלוויזיה "לול". התקדימים ההוליוודים בנוסח "נסיך מצרים" לא שינו דבר, ולתנ"ך לא נועד ולא נוצר מקום בעולמה הקולנועי של הישראליות המתרוצצת.קשה לטעות מיהי הדמות ההיסטורית אשר שימשה השראה ליוצר הסרט (פלאש90)

על רקע זה, בולטת ייחודיותו של "מקום בגן עדן", סרטו החדש של הבמאי יוסי מדמוני. זוהי יצירה שיומרתה הגלויה כרוכה בניסיון לגולל את סיפורו של גיבור ישראלי מיתי, ונוסף על כך, גם להצביע על הקשר ההדוק בינו ובין גיבורי המיתוסים המקראיים. דמותו של "במבי", העומדת במרכז "מקום בגן עדן", מבוססת גם על דמותו של אחד מהלוחמים המהוללים והשנויים במחלוקת בתולדות ישראל העכשווית, אך המעשים המיוחסים לה בסרט מקשרים אותה לדמויות תנ"כיות קדמוניות. נדמה שבכך מבקש מדמוני לומר משהו על משיכתה של החברה הישראלית למיתוסים באשר הם. בר כוכבא או מאיר הר ציון, לוחמי מצדה או לוחמי יחידה 101 - אלה גם אלה שירתו ומשרתים עדיין את רדיפתה של החברה היהודית אחרי גיבורים הגדולים מהחיים. גיבורים המשגשגים באוויר הפסגות של המעשה ההרואי ומתקשים לנשום באוויר הדל יותר של השגרה היומיומית. " זה לצד זה ניצבים בסרט גיבורים מקראיים וגיבורי תרבות ישראליים - כולם דמויות חינוכיות שלא עשו תמיד מעשים חינוכיים במיוחד. בתום הסרט נדרש גם הצופה לביצועה של משימה הרואית: שיפוט מוסרי של גיבורי הסרט ושל אבות אבותיהם המקראיים "

קשה לטעות מיהי הדמות ההיסטורית אשר שימשה השראה ליוצר הסרט. מיהו אותו אלוף דומיננטי מדי, זה לשמו נקשרו מעשי גבורה עזי מצח שמנעו בעדו מלהגיע אל לשכת הרמטכ"ל והובילו אותו לקריירה פוליטית שסופה התנקשות במסדרון של בית מלון. זכרו של רחבעם זאבי, ששמו עצמו מעלה ניחוח מקראי קדום, מרחף מעל עלילת הסרט. זו פורשת את מעשה עלייתו ונפילתו של "במבי", גנרל מסוקס הרחוק מלהתנהג כעופר איילים או כפציפיסט הודי. מקרב לקרב, מחזית לחזית, בוחר מדמוני להציג את אחד מנערי הפוסטרים של החברה הישראלית פוסט ששת הימים כאדם שכל חייו היו מלחמה אחת גדולה. תכליתן של שרשרת האפיזודות שמהן מורכב הסרט -  "במבי" בפשיטה מעבר לירדן, "במבי" מתכתש עם אבי אשתו העתידית, "במבי" נאבק על צדקת דרכו - היא להפוך אותו למייצגה החד ממדי של הגבורה הישראלית המחוספסת. ללא מורא וללא מורכבות, מבקש "במבי" רב האון להשיג הכול רק כדי לגלות, מאוחר מדי, שגיבורים מיתולוגיים יש רק בספרים וספר הספרים בכלל זה.  חיים המוקדשים למלחמה אחת גדולה. "במבי"

עלילותיו של הרקולס הישראלי משובצות שברי סיפורים מקראיים: בעבור ידה של אשתו משלם "במבי" שכר עבודה של שנים רבות; את מקומו בעולם הבא הוא מוכר תמורת נזיד חם ואדום; ומקומו בעולם הזה נגזל ממנו בשל חיבתו להפגין את גבורתו באמצעות כריתת עורלותיהם של אויביו. הזרם התנכ"י התת קרקעי, המפכה לכל אורך הסרט, מסייע בהצגתם של גיבורי הסרט כחוליה נוספת במרוץ השליחים האינסופי של הגבורה העברית; גבורה שהמרחק בינה ובין האלימות נטולת הצורך והערך היה מאז ומעולם כמטחווי קשת. זה לצד זה ניצבים בסרט גיבורים מקראיים וגיבורי תרבות ישראליים - כולם דמויות חינוכיות שלא עשו תמיד מעשים חינוכיים במיוחד. בתום הסרט נדרש גם הצופה לביצועה של משימה הרואית: שיפוט מוסרי של גיבורי הסרט ושל אבות אבותיהם המקראיים, בחינה ערכית של מעשיהם ושל ירושתם לדורות הבאים המתבוננים בהם גם באולם בית הקולנוע ואינם יודעים עוד להבחין בין יעקב ובין עשיו, בין דוד ובין גוליית, בין במבי לצייד.

יובל ריבלין ישתתף מחר בהקרנת טרום בכורה ושיחה על "מקום בגן עדן"

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי