כף הדימוי

שלושה מפגשים בסדרת "רומן קולינרי" בבית אבי חי יחקרו את הקשר בין אוכל לספרות עברית. ביררנו עם איש הקולינריה גיל חובב והשף ניר צוק, ממשתתפי הסדרה, את דעתם בעניין (ויש גם מתכון בונוס)

"בכל פעם שאני מסיים לקרוא ספר של מאיר שלו", מספר השף ניר צוק, "יש לי חשק לרוץ למכולת, לקנות כיכר של לחם שחור ולהכין חביתה עם סלט ירקות והרבה חמאה". הקשר בין ספרות ואוכל מעסיק את צוק כבר שנים, וגם את אושיית הקולינריה ואיש הטלוויזיה גיל חובב, והוא יעמוד במרכז הסדרה החדשה של השניים בבית אבי חי, "רומן קולינרי", שתעסוק באוכל וספרות עברית.

 
ניר צוק. ספרות טובה יכולה לגרות את בלוטות הטעם (צילום: גלעד קוולרצ'יק)

שלושה מפגשים בסדרה: אחד על חיים נחמן ביאליק, השני על מאיר שלו, והשלישי יעסוק בסיפורים ירושלמיים. חובב יספר על הצורה שבה היוצרים הדגולים הללו מתייחסים לאוכל ולקולינריה, וצוק יציע מתכונים מתוך הספרים.

 

גיל חובב, איש ספר ואוכל, סבור שהקשר בין שני התחומים הדוק. "הספרות מתארת את החיים, והאוכל הוא חלק אינטגרלי מהחיים", הוא אומר, "אני לא חושב שאוכל הוא אמנות; הוא דבר פשוט ויצרי ונחמד. אם מנה מסוימת מופיעה בספר – וזה יכול להיות כריך סתתים אצל מאיר שלו או אפונה אצל אמיל זולא – הדבר לא הופך אותה לאמנותית יותר או לטעימה יותר, אבל זה מקדם את הסקרנות. אדם קורא את זה, ומעניין אותו לדעת איזה טעם יהיה לזה".

 

אילו סופרים בולטים נותנים מקום ביצירתם לאוכל?

"יש הרבה סופרים שכותבים על אוכל, אבל אפשר לציין במיוחד את אמיל זולא, את פרוסט ב'בעקבות הזמן האבוד', את עגנון; יש סופר בן זמננו, אלכסנדר מקול סמית, שעוסק הרבה באוכל, עד כדי כך שהתפרסם ספר בישול עם מתכונים מספריו. באיטליה מחולק בכל שנה פרס לסופר שספרו עסק באוכל בצורה הבולטת ביותר באותה השנה. אגב, מאיר שלו זכה בו לפני כמה שנים".

 

מאיר מרציפן

 

ספרות טובה, אומר ניר צוק, יכולה לגרות את בלוטות הטעם של הקורא, לגרום לו להרגיש את האוכל המתואר. "יש ספרים שבהם אפשר להריח את הניחוחות מבין הדפים", הוא אומר, "כשאתה קורא ספר מתח שבו הגיבור אוכל סטייק במסעדה בניו יורק, אם הוא באמת טוב, אפשר להריח את  הצ'יפס שמוגש ליד הבשר. יש ספרים שממש עושים תיאבון".

 

הסדרה תתמקד, כאמור, בביאליק, במאיר שלו ובמאכלים ירושלמיים. ביאליק מתייחס לאוכל ביצירתו לא מעט. גולת הכותרת של עיסוקו באוכל היא במקאמה "אלוף בצלות ואלוף שום", שכתב, אך גם סיפורים על חיי היומיום שלו מעידים על אהבתו למאכלים.

 

"יש המון תיאורים של ביאליק כגרגרן גדול", אומר גיל חובב, "אנחנו יודעים על ארוחות רבות-משתתפים שהתקיימו בבית ביאליק, שאליהן הוזמנו חשובי תל אביב, והשיחות בהן נסבו על ענייני קולינריה. אגב, מצער מאוד לראות שבשחזור החדש של בית ביאליק, דווקא המטבח של ביאליק נעלם ונהפך למשרדים. לא נשאר כלום מהמטבח המיתולוגי הזה, למעט חלון קטן".

 

גם מאיר שלו מתאר בהרבה מספריו מאכלים ותשוקה לאוכל – סנדוויץ' הסתתים בספר "בביתו במדבר", הלחם שב"עשו" או המרציפן. חובב, שמכיר את שלו מילדותו בירושלים, נזכר שפעם אחת פגש אותו ברחוב, רגעים ספורים אחרי שנתקל שלו במתכון חדש.

 

"אני זוכר את עצמי הולך ברחוב ופוגש אותו נרגש ונסער", מספר חובב, "ומאיר אמר לי: עכשיו למדתי איך מכינים מרציפן. הוא ממש קרן מאושר כשהוא אמר את זה. אחר כך ראיתי תיאור של המרציפן בספריו, אבל אני שמח שפגשתי אותו ממש ברגע הזה, שבו הוא נחשף למתכון. מאיר שלו מאמין בקשר המאוד חושי של אוכל ואמנות, אוכל וחיים, אוכל וספרות. הספרים שלו מלאים במאכלים ובסקרנות לגבי מאכלים. הוא מתעד אותם, וזה עושה חשק".

 

דווקא בעידן שבו תוכניות הריאליטי הופכות את האוכל למוצר בידורי, "פופי", מאמין גיל חובב שהקשר בין אוכל לספרות מחזיר את האוכל למקומו הראשוני, הטבעי, הביתי. "יש הזניה של תחום האוכל בסדרות ריאליטי", אומר חובב, "האוכל הופך להיות משהו פופי כזה ומגעיל, ובמקור הוא דבר חם וראשוני וקמאי, ואך טבעי שהספרות תתייחס אליו כך. " ניר צוק: יש ספרים שבהם אפשר להריח את הניחוחות מבין הדפים. כשאתה קורא ספר מתח, שבו הגיבור אוכל סטייק במסעדה בניו יורק, אם הוא באמת טוב, אפשר להריח את הצ'יפס שמוגש ליד הבשר. יש ספרים שממש עושים תיאבון "

 

"ספרות טובה עוסקת בנפש ובתחושות קמאיות ואמיתיות, ובכלל זה גם למאכלי ילדות ולחוויות ילדות שקשורות בהם. אני מתנגד לניסיון לתלוש מתכון ישר מתוך הספר. אני חושב שההקשר הוא חשוב, ויש יופי באגביות. הייתי נזהר לקרוא יצירות בראי המחבת, כי זה משטיח אותן, אבל בהחלט אפשר להריח ולהתאהב במאכלים שסופרים מזכירים כך בדרך אגב, והיצירה הופכת להיות חיה יותר".

לקוראים שנעשו רעבים במהלך הקריאה, להלן מתכון לזביונה, באדיבות ניר צוק: 


המרכיבים:

4 חלמונים

1 כוס סוכר

1 כוס יין מרסלה או יין קינוח

4 כוסות יין גבוהות
 

אופן ההכנה:

1. טורפים את החלמונים עם הסוכר עד שהם משנים את צבעם.

2. מוסיפים את היין ומערבבים.

3. מעמידים את קערת החלמונים על סיר אדים (בן מרי, או אמבט אדים) ומערבבים בכף עץ, לקבלת קצף עשיר, סמיך וטעים.

4. מסירים מהאש.
5. יוצקים את הזביונה החם לכוסות ומגישים מיד

 

בתיאבון.

כל הפרטים על אירועי "רומן קולינרי" בבית אבי חי בהשתתפות חובב וצוק

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של בית אבי חי Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי