נשים במקום רבנים: הפרויקט המפתיע של סוכות תשע"ה

לשתי אמניות יהודיות מניו יורק נמאס מהמנהג לקשט סוכה אך ורק בתמונות רבנים, אז הן החליטו ליצור פורטרטים של שש נשים יהודיות שיקדמו את פני האושפיזין. את הכסף השיגו בקמפיין מימון המונים ואת האודישנים למועמדות הסופיות שיככבו בו עשו בפייסבוק


דיוקנה של הנרייטה סאלד, מתוך הפרויקט
פוסטרים של רבנים וראשי ישיבות התלויים בסוכות הם דבר שבשגרה, אולם מתי בפעם האחרונה יצא לכם לראות תמונות של נשים חשובות בסוכה? אפילו האושפיזין, האורחים שעל פי המסורת יש להזמין לסוכה, הם גברים בלבד.

 

מישל בנטסמן ואביגיל טלר, שתי אמניות מניו יורק, החליטו שהגיע הזמן לעשות משהו בנידון. ביחד עם ארבע אמניות נוספות, הן יצרו פוסטר שעליו מתנוססים פורטרטים מקוריים של שש נשים יהודיות משפיעות: הפעילה הציונית הנרייטה סאלד, אשת החינוך שרה שנירר, הפרשנית נחמה ליבוביץ', הדרשנית ריי פרנק, הפילנתרופית פלורה ששון ומייסדת רשת בית ספר אמי"ת בסי גוטספלד.

 

בנטסמן מעידה כי גדלה בבית לא דתי, ולכן ראתה בילדותה מעט מאוד סוכות מבפנים: "כשבגרתי והתחלתי להתקרב ליהדות, הופתעתי מאוד לגלות שלימוד תורה הוא לא משהו שנשים שותפות לו באופן מלא, וכפועל יוצא, גם לא רואים אותן בקישוטי הסוכה".

 

לאביגיל טלר, שגדלה בבית דתי, היתה חוויה מעט שונה: "מילדות הייתי מכינה כרטיסי ברכה לראש השנה למשפחה, אז באופן טבעי, ידעתי שאני רוצה לעשות קישוט לסוכה. מאז ומעולם מקובל לקשט בתמונות של רבנים, והרגשנו שהגיע הזמן לפנות גם לנשים מקום של כבוד על הקיר. חלק מהן אינן כה מוכרות, ורצינו לחשוף את הציבור גם אליהן".

 

איך נבחרו הנשים על הכרזה?

"למדתי בתוכנית בית מדרש לנשים בניו יורק ששמה דרישה, ושם, אחד המרצים הזכיר שאין ייצוג מספיק לנשים למדניות וחוקרות", אומרת בנטסמן, "לאחר שסיימתי את התוכנית, החלטתי שאני הולכת לעשות משהו בנידון. בחרתי לצייר פורטרט של ריי פרנק. היא היתה דרשנית שהחלה ללמד תורה במערב ארצות הברית בסוף המאה ה-19, תקופה שבה האזור עוד לא היה מאוד מיושב, וגרמה להרבה אנשים להגיע לדרשות שלה. שמחתי לעסוק בציור הפורטרט שלה, כיוון שמעולם לא שמעתי עליה ורציתי ליצור משהו שהוא חדש בשבילי. בעיניי, היא הרבנית קאוו-בוי". " עשינו רשימה של כל הנשים שיכולנו לחשוב עליהן. ביקשנו ממכרים ומאנשים בפייסבוק שיתנו לנו עוד רעיונות וגם שאלנו בארגון ג'ופה (ארגון הנשים הדתי-פמיניסטי) אילו נשים הם ישמחו לראות על הפוסטר. לאחר מכן עשינו מחקר על כל השמות החדשים שלא הכרנו "

 

  • "עשינו רשימה של כל הנשים שיכולנו לחשוב עליהן", טלר מוסיפה, "ביקשנו ממכרים ומאנשים בפייסבוק שיתנו לנו עוד רעיונות וגם שאלנו בארגון ג'ופה (ארגון הנשים הדתי-פמיניסטי) אילו נשים הם ישמחו לראות על הפוסטר. לאחר מכן עשינו מחקר על כל השמות החדשים שלא הכרנו. בסופו של התהליך, כל אחת משש האמניות שהשתתפו בפרויקט בחרה לעצב פורטרט של אחת מן הדמויות שאליה הרגישה קרבה מיוחדת בשל פועלה ואישיותה".

 

בקרוב בארץ?

 

לאחר שעיצבו את הכרזה, פתחו טלר ובנטסמן בקמפיין מימון המונים ולא האמינו למראה עיניהן כשראו איך יותר ויותר תורמים מצטרפים לחזון שלהן. בסופו של יום, 318 תומכים תרמו לא פחות מ-11,075 דולר; המטרה הראשונית, המוצהרת באתר, היתה לגייס 5,000 דולר בלבד.
דיוקן של ריי פרנק

 

"גייסנו את כל הכסף הדרוש כבר אחרי יומיים, ובשאר הזמן הסכום יותר מהכפיל את עצמו. לא ציפינו שתהיה לזה כזו הצלחה עצומה", אומרת בנטסמן, "כל תורם קיבל פוסטר כדי לתלות בסוכה הפרטית שלו, ובשאר הכסף, ארגנו תערוכה בניו יורק שבה הצגנו את הפורטרטים המקוריים".

 

טלר: "ידענו שנקבל תמיכה מארגון ג'ופה, אבל לא שיערנו שכל כך הרבה אנשים שאנחנו לא מכירות יבינו את החשיבות של היוזמה ויקנו מאיתנו את הכרזה כדי שכל האורחים בסוכה שלהם ייחשפו גם הם לנשים הללו".

 

מתי זה יגיע לישראל?

טלר: "האמת היא שהיו לנו כמה קונים ישראלים דרך קמפיין מימון ההמונים, אך כיוון שהכיתוב על הפוסטר הוא באנגלית, התמקדנו יותר בקהל האמריקאי. כעת, לאחר ההצלחה הכבירה, אנחנו בהחלט שואפות לתרגם אותו כך שגם ישראלים יוכלו ליהנות מתמונות של נשים חשובות בסוכה שלהם".

 

מה הפרויקט הבא?

בנטסמן: "אנחנו חושבות לעשות כרזה נוספת המתמקדת בנשים משפיעות בתנ"ך או באמנות. בכל מקרה, ברור לנו שגם ביוזמה הבאה נמקד בכוח ובעוצמה שיש לנשים כמנהיגות".

 

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של בית אבי חי 

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי