יהודי זה השחור החדש: רב ראשי חדש מעורר תהיות

מינויו של קייפרז פוניי לרב הראשי של היהודים השחורים מעורר סערה בקרב יהודים ממוצא אפריקאי וקאריבי, שחוששים שהצעד הזה דווקא ירחיק אותם מהיהדות המייניסטרימית

ב-24 ביוני הודיע ועד הרבנים הבינלאומי של בני ישראל (The International Israelite Board of Rabbis) שהרב קייפרז פוניי "עבר בהצלחה את תהליך בחינת המועמדות שלו והוא בדרכו להתמנות לרב הראשי השחור הראשון במאה ה-21". ההודעה הכריזה על פוניי כעל"מנהיג של קהילה עולמית של יהודים שחורים הכוללת גם את זרם היהדות השחורה שהוקם בידי הרב וונטוורת' א. מת'יו בהארלם ב- 1919... מועמדותו של פוניי התקבלה פה אחד, ואיש אינו מתחרה בו על התפקיד", לשון ההודעה.

 

בראיון למגזין "טאבלט", אמר הרב ברוך א. יהודה, מזכיר ועד הרבנים, שמועמדותו של פוניי, המכהן כסגן נשיא הוועד, הוגשה בידי הרב שלמה בן-לוי, בנו של הרב לוי בן-לוי, שהיה האדם האחרון שכיהן כרב השחור הראשי. לוי בן-לוי נפטר ב-1999, והתפקיד נותר בלתי מאויש מאז ועד היום (לדברי יהודה, מועמדותו של הרב ק'נייזדק ישורון הוגשה ב-2007, אך הוא נפטר בפברואר 2008 ולא זכה להתמנות לתפקיד). הרב פוניי הוא קרוב משפחתה של מישל אובמה (אמו היא אחותו של סבה), והוא עומד בראש הקהילה האתיופית העברית בית שלום בני זקן בשיקגו.

 

"המינוי של פוניי קשור לקהילה שלנו, שמעורבת בפעילות של ועד הרבנים הבינלאומי של בני ישראל", מסביר יהודה.

 

לקריאה נוספת: על סרט אחד ופרשה שזעזעה את יהדות ארצות הברית

 

ההכרזה על רב ראשי שחור חדש היתה מקור לדאגתם של יהודים ממוצא אפריקאי וקאריבי, שרואים בעצמם חלק מהיהדות הנורמטיבית: ההודעה על מינויו של פוניי היא האחרונה בשורה ארוכה של ניסיונות לנכס את הזהות היהודית שלהם במסגרת מאבק ארוך ונפתל. בשביל יהודים אלה, ההיקסמות של היהדות המיינסטרימית מבני ישראל העבריים (Hebrew Israelites - תנועה אמריקאית במקורה המורכבת מכמה קבוצות של שחורים המאמינים שהם צאצאי בני ישראל הקדומים, ובהן זו מדימונה) מסיחה את תשומת הלב מהבעיות האמיתיות של היהדות הנורמטיבית עם המגוון הגזעי הפנימי שבה ומנציחה את האפליה המתקיימת במרחב היהודי, שמעדיף להתעלם מהיהדות האפרו-קאריבית ולפטור אותה כקהילה שולית שחיה אי שם במרחבים רחוקים.

 

 


צאצאי בני ישראל הקדומים. דימונה (פלאש90, יונתן זינדל)

 

התגובות בפייסבוק למינויו של פוניי היו מעורבות מאוד. אדם אחד שהזדהה כיהודי קונסרבטיבי אפרו-אמריקאי הביע תמיהה: "מי הוא בדיוק ועד הרבנים הבינלאומי של בני ישראל שהחליט למנות את פוניי לרב הראשי השחור הראשון? האנשים האלה מבלבלים אותי לגמרי, ואני לא מצליח להבין גם מה הסיפור של הפוניי הזה".

 

אישה יהודייה ממוצא רב-גזעי ביטאה את הסתייגותה: "לבי כבד מהמחשבה שהעולם יראה בנו עכשיו נאמניו של רב לאומני שחור, מה שיגרום להחרפת הניכור וההדרה שלנו מהיהדות המיינסטרימית. חבל נורא. לפוניי יש את כל המאפיינים של מנהיג: נואם רהוט, אדם משכיל, מקושר מאוד ובעל אישיות נעימה. הצרה היא הקשר שלו לזרם העברי. נוסף על כך, הוא אמנם יהודי, אבל הוא לא רב יהודי. ההסמכה שלו היא מטעם ארגון של שחורים עבריים". 

 

 

משתמש פייסבוק נוסף, אדם אפרו-אמריקאי שעבר גיור, רתח מכעס: "יהודים אמיתיים סובלים עכשיו בגלל החרא העברי הזה", הוא כתב, "האנשים האלה לא נחשבים יהודים אפילו לפי הסטנדרטים של היהדות הרפורמית, אבל הם מקימים מהומה ומתלוננים על אפליה מפני שאיש בתוך הקהילה היהודית אינו מוכן לקבל אותם".

 

אדם אחר, יהודי רפורמי ממוצא מעורב, מתח ביקורת על ארגונים וכלי תקשורת יהודיים, שלטענתו רבים מהם ממשיכים לסקר את מגוון הזרמים ביהדות באופן שטחי: "השחורים העבריים מחזיקים את כלל הקהילה היהודית במצב בעייתי. אם הם לא מקבלים הכרה או מימון, הם יכולים להגיד שזה בגלל גזענות 'יהודית'. בד בבד, ארגונים לגיטימיים שמעודדים מגוון והכללה של כל זרמי היהדות נבחנים תחת עדשת המיקרוסקופ ואינם מקבלים את התקציבים המגיעים להם תמורת העבודה הנפלאה שהם עושים למען יהודים מכל הגזעים. התקשורת והיהדות המיינסטרימית הן שמשלימות עם הבולשיט הזה ומקבלות את השחורים העבריים כנציגי היהודים השחורים ככלל. למה? כי כמו כל הליברלים הלבנים הם אכולי אשמה ופוחדים שיתייגו אותם כ'גזענים'. תפסיקו להתעסק רק במה שפוליטיקלי קורקט להגיד ותתחילו להתעסק באמת!"

 

"אלה זנים שונים לגמרי" 

 


קייפרז פוניי (פלאש90, אביר סולטן)

 

 

הנקודה האחרונה היא אולי הזרז המרכזי של גל האנטגוניזם והטינה שהתעורר בקרב חברי הקהילות העבריות, שחבריהן מכנים את עצמם באחרונה יותר ויותר בכינוי "יהודים שחורים" ובין הקהילה העולמית של יהודים ממוצא אפרו-קאריבי, המורכבת מכל קשת הגוונים של היהדות, מחילונים ועד אורתודוקסים. קולות אלה אינם עולים רק מהרחוב: התסכול מהדהד גם בקולותיהם של מנהיגים יהודים אפרו-קאריביים.

 

בהודעה שנשלחה במייל כתב הראפר היהודי השחור Y-LOVE: "ראשית, מזל טוב לרב פוניי על מינויו לתפקיד הרב הראשי של ועד הרבנים הבינלאומי של בני ישראל. אני חושב שהוא אדם ראוי והוא יהיה נכס לכל ארגון שהוא יבחר להצטרף אליו. למרבה הצער, ועד הרבנים אינו מייצג את מיליוני היהודים השחורים, ואני בהם, אשר רואים עצמם כחלק מקהילה יהודית רב-תרבותית עולמית".

 

 

ג'ארד ג'קסון, המייסד של "יהודים בכל הגוונים" (Jews in all Hues), הביע את תמיהתו לגבי חברותו של פוניי בוועד הרבנים של שיקגו, בהתחשב בכך שהוא משתייך לכמורה של הדת העברית ומזדהה כעברי. "אפילו כמנהיג בתחום המגוון הפנים-יהודי", אמר בראיון, "אני מוצא את העובדה הזאת מתמיהה ביותר, בלשון המעטה".

 

מנהיג קהילה בולט שמכהן בוועד המנהל של ארגון "מגוון יהודי מוכר" (Jewish Diversity Organization), שביקש להישאר אנונימי, אמר: "מצד אחד, השחורים העבריים הם בעיה, אבל מצד שני, קיים הנושא הרחב יותר של הנִראוּת של היהדות השחורה שאנחנו צריכים להתמודד איתו. בני אדם חיצוניים חושבים שהקונפליקט הזה הוא פשוט עניין של מאבקים פנימיים בתוך היהדות השחורה, מבלי להבין שמדובר בכלל בשני זנים שונים לגמרי, שבמקרה נראים דומים מאוד, כמו תנינים ואליגטורים.

 

"קיוויתי לקרוא במצע של פוניי משהו לגבי קירוב הקהילות השונות אל היהדות המיינסטרימית. העובדה שהוא מתמקד רק באיחוד הקהילות העבריות תחת קורת גג אחת אך אינו מתייחס לאינטראקציה אפשרית עם היהדות הנורמטיבית, חוץ מאשר לצורכי השגת תקציבים מארגונים יהודיים כדי לממן את המיזמים העבריים האלה, אומרת הכול לדעתי".

 

מכל התגובות המסויגות שעלו בעקבות ההודעה, המאוזנת מכולן מגיעה ממישל שטיין-אוורס, שייסדה את "ברית היהודים השחורים" עם פוניי ועם העיתונאי רובין וושינגטון ב-1995. היא אומרת שההודעה הדהדה דרך כל ההיבטים של הזהות שלה. כמי שמכירה את פוניי באופן אישי, הרגישה שמחה בעקבות המינוי שלו. כאחת ממייסדי ברית היהודים השחורים, המגדירה את עצמה כ"ארגון של ולמען שחורים הרואים את עצמם חלק מהיהדות המיינסטרימית", היא העירה שרוב הסיכויים שהמינוי התאפשר הודות לקשרים הפוליטיים שטיפח פוניי עם הקהילה העברית, והודות לשותפות המקצועית שלו עם חוקר החברה המנוח וחלוץ היישֹוּג היהודי דר' גארי טובין ועם "בכל לשון", ארגון מגוון יהודי שייסד טובין עם אשתו דיאן.

 

עם זאת, כיהודייה שחורה, התגובה האינסטינקטיבית שלה היתה: "מה לעזאזל? מי מינה אותם לפוסקים העליונים של 'היהודי השחור' באשר הוא? אני יהודייה שחורה בלב ובנפש ותמיד הייתי, אבל קייפרז הוא לא הרב שלי, ובטח שלא הראשי!"

 

"לקייפרז יש שליחות רבנית ייחודית, כמו שאני מבינה את זה", אומרת שטיין-אוורז, "יש לו קהילה שמקבלת אותו ומעריכה את המנהיגות שלו. הם אוהבים אותו. הבעיה האמיתית היא הטענה של הכת העברית להנהגה של היהודים השחורים ברחבי כל העולם. הם אינם יכולים להנהיג אותנו. הם יכולים להנהיג רק את עצמם".

 

על כך אומר רבי יהודה, המזכיר הכללי של ועד הרבנים: "ועד הרבנים הבינלאומי של בני ישראל אינו טוען להנהגה של כל בני הקהילה היהודית השחורים. כשהתחילו לכתוב עלינו, כינו אותנו 'היהודים השחורים של הארלם'. אנחנו עצמנו לא השתמשנו בכינוי הזה. בשבילי, הכול נכון מבחינה היסטורית. אנחנו עבריים, אנחנו בני ישראל. היתה תקופה היסטורית שבה כינו אותנו יהודים... הרב וונטוורת' א. מת'יו לא קרא לנו 'יהודים שחורים'. הכינוי שלנו היה 'בני ישראל העבריים'. איש אינו טוען שלוועד הרבנים יש סמכות על כל היהודים כהי העור. אנחנו לא מייצגים כל אדם שחור שהוא גם יהודי".

 

אף על פי כן, אתר האינטרנט של הוועד הוא www.blackjews.org. האתר של בית הכנסת של הרב פוניי בשיקגו, קהילה שמקורבת לוועד, מציין כי הקהילה מצדדת בערכים של הוועד: "אחווה בין כל בני האדם אשר עובדים את אלוהי אברהם, יצחק ויעקב, בלי קשר למסורת או הגדרה (לדוגמה: יהודים שחורים, עבריים, בני ישראל, יהודים, וכו').

 

"עם זאת, אורחים מתבקשים לכבד את המנהגים והמסורות שלנו כשהם מתארחים אצלנו... המנהגים הדתיים שלנו הורכבו מכמה מסורות בידי הרב הראשי המנוח הנכבד וונטוורת' א. מת'יו. הוא היה ממייסדי האמונה שלנו, הנקראת באופן רשמי 'יהודים שחורים'".

 

 

יוטיוב

 

 

"עובדת היותנו יהודים חשובה יותר מצבע עורנו"

 

קיים מגוון רב של כתות עבריות: מהמיליטנטיות, המשיחיות והאנטגוניסטיות ביותר, שאת מייצגיהן אפשר למצוא בכיכר טיימס, ועד אלה שמנהגיהן זהים כמעט לחלוטין לאלה של היהדות "המסורתית", ואפילו "האורתודוקסית". עם זאת, כל ענפי התנועה העברית מחזיקים בתפיסה הבסיסית של גאווה בהיותם שחורים כנקודת מוצא ליהדותם, ולא כהרחבה שלה, ושל האמונה שכללי הזהות היהודית המוכתבים בידי ההלכה או השינויים שהכניסה היהדות הרפורמית אינם תקפים לגביה.

 

עם זאת, התנועה העברית לא התפתחה מתוך ריק, ואין ספק שהיא ניזונה בחלקה מכך שבני הקהילה השחורה לא תמיד התקבלו בזרועות פתוחות בידי יהודים "נורמטיבים". התיאולוגיה "העברית" העניקה כרטיס כניסה לעומקיו של הפולחן היהודי והזדהות עם דרך ישירה אל בורא היקום, אך היהדות הנורמטיבית רואה בנושא הזהות נקודת מוצא, ולא תכלית בפני עצמה, ואילו התיאולוגיה העברית והפוליטיקה שצמחה עמה מצהירות: די לנו בזה.

 

"חלקנו מבינים שהיותנו יהודים הוא דבר משמעותי יותר מצבע עורנו", אומרת שטיין-אוורס, "אפילו יותר מהיותנו שחורים. אבל השחורים העבריים ממשיכים להירתע מכל דבר שמזכיר את היהדות הנורמטיבית ודבקים ברעיון שקיום חוקי ההלכה אינו הדבר שמגדיר אותם כיהודים, ולכן הם אינם תקפים לגביהם. זה ההבדל הגדול בינינו".

 

"אני שמחה שהשחורים העבריים קיימים", מודה שטיין-אוורס, "אבל הם יכולים לקרוא לעצמם ולקייפרז מייצגי היהודים השחורים בכל רחבי העולם כמה שהם רק ירצו; זה עדיין לא יעשה את זה נכון. אנו היהודים למדים מהתלמוד כי עלינו למצוא מורה – רב – וחבר. יש מי שמצאו זאת בקייפרז. אני מקווה שכולנו נמצא את הדברים האלה, אבל לא תחת המטרייה של השחורים העבריים".

 

הרב פוניי סרב למסור את תגובתו.

 

 

לקריאה נוספת: על קשריה של היהדות עם העולם. אריאל הירשפלד מסביר

 

 

הצטרפו לדף הפייסבוק של בית אבי חי

 

 

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי