מפקד הרובע היהודי שהציל אלפים

17.03.16

משה רוסנק, צעיר שזה עתה מלאו לו 24 שנים, נקלע במקרה לתפקיד מפקד הרובע היהודי בזמן מלחמת העצמאות ועליו הייתה מוטלת הבחירה הגורלית: להילחם עד טיפת הדם האחרונה או להיכנע ולהציל נפשות

האזינו לפודקאסט על הגיבור משה רוסנק:

בנובמבר 1947 הגיע משה רוסנק במסווה של רופא ובליווי בריטי לרובע היהודי בירושלים. רוסנק היה בחור צעיר שבגיל 17  הצטרף לאצ"ל בהמשך עבר לארגון הלח"י ובשנת 1945 עבר לארגון ה"הגנה" שם עבר קורסים פיקודיים שונים והפך לקצין צעיר.

 

 
להאזנה נוספת: מכירים את הסיפור של חביבה רייק?

 

ברובעי העיר העתיקה באותה עת, מלבד 2,000 התושבים היהודיים, חיו גם 20,000 תושבים ערביים. אוכלוסיית היהודים בעיר העתיקה הלכה והתדלדלה לאורך השנים. בעוד שבשנת 1880 גרו קרוב ל-20,000 יהודים ברובעי העיר, לאחר הטבח בחברון בשנת 1929 ומאורעות 1936, עברו היהודים להתגורר אך ורק ברובע היהודי, שם היו מוגנים יותר מאשר ברובעים האחרים. רבים מתושבי העיר היו זקנים, תלמידי ישיבות וחרדים שלא עלה בדעתם להילחם למען הקמתה של מדינת ישראל, רעיון אותו ראו כחילול קודש. 

 


משה רוסנק

 

למרות שהבריטים הציעו לפנות יהודים מהרובע, מטה ההגנה שפיקד על ההערכות הצבאית באזור ירושלים אסר על התושבים לעזוב. ה"הגנה" ידעה כי יש חשיבות סימבולית לרובע היהודי אך לא רצתה להקצות כוחות רבים להגנתו מפני שלא הייתה לו בעיניהם חשיבות אסטרטגית. גם ירושלים על מאה אלף תושביה הייתה בצרות צרורות, והיה חשש כי גם היא תנותק ותושם תחת מצור. מבחינת ההגנה ירושלים החדשה הייתה הצרה המרכזית ואילו הרובע... נקווה שיהיה בסדר.

לקראת סוף חודש ינואר 1948 נותרו רק 33 אנשי הגנה ו-29 אנשי האצ"ל והלח"י. כ- 60 איש נשארו להגן על הרובע היהודי המנותק, כשמולם נערכו מאות לוחמים ערביים שאומנו בבסיסים של מדינות ערב ובהמשך הצטרף גם הלגיון הירדני.

 

בבוקר ב-28 לחודש מרץ 1948 הגיעו מייג'ור וחייל בריטי אל הרובע היהודי. במהירות אופיינית הוחבאו הנשקים או הוסלקו וכולם לטשו עיניים אל המייג'ור ומעשיו ברובע. הקצין ניגש אל אחת החצרות ושם ניגש בדיוק אל סליק בו הוחבאה מרגמה. הקצין העמיס את המרגמה על כתפיו והחל לצעוד מהמקום. הידיעה הועברה במהירות למשה רוסנק, שהיה הקצין הבכיר ברובע שדרש להחזיר את המרגמה בכל מחיר.

 

 


כניעת הרובע היהודי צילום ג'ון פיליפס

 

 

בסוף חודש מאי 1948 כבר ריחפו עננים שחורים  מעל תושבי הרובע היהודי. רובם לא ידעו אם יחיו, יילקחו בשבי או ימותו בימים הקרובים. על מפקד הרובע, צעיר שזה עתה מלאו לו 24 שנים, שנקלע במקרה לתפקיד, הייתה מוטלת הבחירה הקשה - להילחם עד טיפת הדם האחרונה, כפי שעשו יהודים רבים בעבר, או להיכנע ולמסור את הרובע היהודי של ירושלים לאויב. על ההכרעה הגורלית שלו תוכלו לשמוע בפודקאסט: 

 

 

הגיבורים הנשכחים

 

 

 

צפו בנשיא המדינה רובי ריבלין מתראיין על משה רוסנק:

יוטיוב
Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי