בנות צלפחד בדור ה-Y: הקומדיה "האחיות המוצלחות שלי" היא גלגול עכשווי של המשל המקראי

הן אחיות חכמות שנותרות בלי הורים ונאלצות להתמודד עם עולם גברי מנוון וחוקיו המוטים. נשמע מוכר? הקומדיה הישראלית "האחיות המוצלחות שלי" הזכירה לאלעד בר-נוי את סיפור בנות צלפחד, שהביאו לשינוי החוק בכוח נחישותן לאחר מות אביהן. ויש בכל זאת הבדל אחד

בפרק הראשון של הסדרה "האחיות המוצלחות שלי" יושבת נטלי בת ה-27 יושבת מול עורך הדין של ההורים שלה, שנסעו לטיול סביב העולם, מנושלת לא רק מאימא ומאבא, אלא גם מבית וממקרר מלא. נטלי המבולבלת מנסה להבין מה היא צריכה לעשות כדי לקבל את הקצבה שההורים שלה השאירו לה. עורך הדין (דורון צברי בתפקיד קטן וחכם) מסביר לה שכדי לקבל את הקצבה המותנית, היא תיאלץ להוכיח שיש לה הכנסה כלשהי – משכורת. נטלי, לעומת זאת, התכוונה שההכנסה שלה תהיה הקצבה. כשהוא אומר לה לצאת ולהשיג עבודה ושואל אותה מה החלום שלה, היא נעשית ילדה קטנה ועונה לו שהחלום שלה הוא שהוא ייתן לה את הכסף. נטלי יושבת מול גבר ענייני ועקשן, איש מערכת, ומתקשה להתמודד איתו.

 

לאורך אלפי שנות היסטוריה גברית, נשים נאלצות להתמודד עם ביורוקרטיה סרבנית ואטומה, שנוצרה בידי גברים ועל פי רוב גם מיוצגת על ידם. הנשים שהניחו בתרבות היהודית את היסודות להתמודדות נשית עם המערכת הגברית היו בנות צלפחד. לצלפחד היו חמש בנות: מַחְלָה, נֹעה, חָגְלָה, מִלְכָּה ותִרְצָה, אך לא היה לו אף לא בן אחד. צלפחד חטא לאלוהים, ועל כן מת. מכיוון שלא היו לו בנים, לאחר מותו, על פי ביורוקרטיית המדבר היבשה, מי שאמורים היו לרשת את נחלתו הם אחיו.

 

בנותיו של צלפחד נותרו לבדן בעולם, בלי הורים, עומדות מול משה, אלעזר, הנשיאים ושאר הגברים שמייצגים את המערכת הנוקשה ומנסות להבין כיצד הן יכולות בכל זאת להקים שם בעולם. בנות צלפחד מתעקשות ועומדות על שלהן, וכך מצליחות לייצר תקדים משפטי של ממש: מאותו הרגע, כך הוחלט, אם למנוח אין בנים, מי שתירשנה את נחלתו הן בנותיו.

 

אבא, תעשה לי

 

נשים עקשניות או סרבניות בדרך כלל מיוצגות בצורה שלילית למדי במקרא. קחו את ושתי לדוגמה: אמנם היום היא נחשבת בחוגים מסוימים לדמות פמיניסטית פורצת דרך, אך במגילת אסתר היא מתוארת בצורה שלילית למדי, בעיקר יחסית לאסתר, בעלת האופי הנוח יותר. אך בשונה מוושתי, נראה שהכותב המקראי דווקא מביט באופן חיובי למדי בבנות צלפחד, וגם המדרשים מתייחסים אליהן בכבוד רב. הן אפילו נמנות עם כ"ג נשים ישרות גדולות בצדקות בישראל, בצד שרה, רבקה, רחל, לאה ועוד נשים טובות אחרות.

 

האחיות המוצלחות שלי, פרק הבכורה המלא

 

שלוש נשים עקשניות למדי מופיעות גם בסדרה "האחיות המוצלחות שלי". הסדרה עוסקת בשלוש אחיות, אורית (דנה סמו), נטלי (נלי תגר) ומור (טס השילוני), שהוריהן יצאו לכבוד הפנסיה להפלגה של שנה מסביב לעולם. את בנות צלפחד תיארתי כנשים מוצלחות למדי, ונדמה שאין מילה מתאימה פחות מ"מוצלחות" כדי לתאר את שלוש הבנות: האחות הבכירה אורית סובלת בעבודתה בבית ספר בתור מורת קבלן וחיה בזוגיות עם אישה, אך מפחדת לספר על כך להוריה; האחות הצעירה מור מתמודדת עם שירות בתפקיד צבאי חסר חשיבות ומשמעות, בבסיס שכוח-אל עם אנשים שהיא לא סובלת; והאחות האמצעית נטלי, שנאלצת לראשונה לעזוב את הבית ולהתחיל לפרנס את עצמה, ונראה כי היא סובלת מהקושי המהותי ביותר. היא אינה מצליחה להביא את עצמה למצוא עבודה רצינית וטובעת בתוך חשבונות, חובות ועיקול חשבון הבנק. הקושי המרכזי של נטלי הוא תחושת האין-כיוון, תחושה שמלווה דור שלם שחושב שיצליח להגשים את כל חלומותיו מבלי לזקוף אצבע, אך אינו מצליח אפילו לנסח לעצמו מהו החלום שלו.

 

בעיניי, אורית, נטלי ומור הן מעין גלגול עכשווי, מקומי, לוזרי ואינפנטילי לעתים של בנות צלפחד. הדמיון הראשוני בין הסיפורים הוא בעלילת המסגרת: אחיות שנותרות בלי הורים ונאלצות להתמודד עם עולם גברי מנוון. צלפחד מת בגלל חטא, ואילו הוריהן של "האחיות המוצלחות" נותרו בחיים ועזבו להפלגה מסביב לעולם. אך ייתכן כי החטא של השניים הוא עצם הנטישה של שלוש הבנות הצעירות למציאות לא פשוטה.

 

את הגברים אשר מעמיסים קשיים הלכתיים על בנות צלפחד מחליפים ב"האחיות המוצלחות שלי" שלל גברים אחרים: המפקד המתעלל והאידיוט של מור (גל תורן בתפקיד מבריק), שמייצג את צה"ל בתור ארגון חלמאי וגדול מדי שאינו מצליח להציע תפקידים בעלי משמעות לבנות; השותף האידיאליסט והמשונה של נטלי (שלומי אברהם), הגבר הנשוי שעמו היא מנהלת רומן (גלעד כהנא), ואפילו ראש הממשלה (ירון לונדון) שמגיע לביקור מפתיע בדירתה – כולם מחדדים את תקיעותה של נטלי.

 

מערכת היחסים שמנהלת האחות הבכורה אורית עם גברים מורכבת יותר. אורית נפרדת מבן הזוג שלה אחרי כמה שנות זוגיות ומחליפה אותו בבת זוג. הצל של האקס מלווה את אורית ואת בת זוגה ומקשה עליה להגדיר את עצמה בתור לסבית.

 


נטלי כילדה קטנה המנסה להשיג קצבה (צילום מסך)

 

באחד הרגעים המוצלחים והמפתיעים בסדרה אורית מבינה כי סבתהּ האלמנה מנהלת מערכת יחסים לסבית ארוכת שנים. מדובר ברגע חשוב ומעניין שבו אורית מבינה שנטייתה המינית היא למעשה מורשת משפחתית נשית, לא פחות. בתוך כך, מובן שגם מערכת היחסים שמנהלת אורית עם בת זוגה היא מופע של התרחקות נשית מהפטריארכיה ומהתמודדות עם מערכת הכוח הגברית.

 

קריאה נוספת: סיפור בנות צלפחד - החוק האלוהי אינו חסין בפני קול המחאה הצודקת

 

מוצלחות באי מוצלחותן

 

נראה, עם זאת, שיש הבדל מהותי בין "האחיות המוצלחות שלי" ובין בנות צלפחד. המאבק של בנות צלפחד מול המערכת הגברית מוביל לניצחון ולתקדים משפטי מהפכני, ולעומתן, נראה כי "האחיות המוצלחות" מתקשות להתמודד עם הגברים שמקיפים אותן. האם מה שנותר מהמאבק המוצלח של בנות צלפחד הוא שלוש נשים מצחיקות ולוזריות למדי שמוקפות בחבורת גברים אידיוטים? לטעמי, יש דווקא משהו מרענן ועוצמתי בייצוג של נשים כמו אורית, נטלי ומור. שלושתן דמויות אנושיות, אנטי-גיבורות מובהקות אשר מאבקן מעורר הזדהות והשראה, לא פחות ממאבקים "מוצלחים" יותר.

 

גם אם "האחיות המוצלחות" לא באמת מוצלחות כל כך, אני חושב שכל מאבק נשי שמיוצג בתרבות, גם אם הוא מצליח וגם אם לא, אינו מובן מאליו וחייב לפחות חלק קטן מעצם קיומו למהפכה של בנות צלפחד. אמנם אורית, נטלי ומור מתקשות לרוב להתמודד לבד עם המצב שאליו נקלעו, אך הן ממשיכות להיאבק, בדרכן. ברור ששלושתן לא יוותרו וימשיכו במאבק שלהן, גם אחרי הפרק האחרון של הסדרה.

 

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של בית אבי חי 

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי