דנ"א אינטרנשיונל: מה פשר האובססיה של הישראלים לטוהר הדם?

גתית גינת יצאה למסע חובק עולם סביב הדנ"א והאפשרויות הטכנולוגיות החדשות שמאפשרות לנתח את מקורותיו, והיא תוהה: מדוע אנו מעדיפים אתוס של התכנסות ולא של פיזור

לפני 30 שנה התייצב אחד, עדו נתניהו, לבדיקת דנ"א בבית התפוצות, השאיר דגימת רוק במבחנה ועזב. בחודש מאי השנה הגיע אחיו בנימין (ביבי) לאירוע פתיחת האגף החדש בבית התפוצות וקיבל עדכון: יש לו, בין היתר, דם של יהדות ספרד. "זה אומר שכל ישראל אחים", אמר ביבי, "אני חושב שזה אחד הלקחים הגדולים שבאים לבית הזה, למוסד הזה. רואים את המשפחה של עם ישראל". האירוע הצית את הדמיון, הניע את האצבעות והוליד הרבה מאוד מלל ברשתות החברתיות על ניסיונו של ביבי לזכות בקולות מזרחיים. לעומת זאת, לא נכתבה מילה על אובססיית טוהר הדם היהודי, שיש לה מופעים שונים וצורות שונות.

 

האובססיה מתגלה כמעט מדי יום בשולי החדשות, ואף בראשן. בפסטיבל ירושלים ביולי השנה, הוקרן הסרט "טהורה לעד" של מאיה זינשטיין. זינשטיין תיעדה את בית"ר ירושלים בעונה 2012-2013, שבה צורפו לקבוצה שני שחקנים צ'צ'נים, מה שהצית את הקמפיין הגזעני ביותר בתולדות הכדורגל הישראלי. דוגמה אחרת: בתחילת החודש התנגד ראש הממשלה נתניהו להחלטת ראש עיריית תל אביב רון חולדאי ושל שר החינוך נפתלי בנט להפוך את בית הספר שבח מופת לבית ספר לילדי דרום תל אביב ואמר שלא ייתן יד להפיכתו ל"בית ספר למסתננים". בשדה האסוציאציות הישראלי הדימוי "מסתנן" קשור במודע או שלא במודע לדם: דם זר עלול להסתנן ל"משפחה של עם ישראל", הפעם דרך הכיתה.

 

על הסרט "בית"ר טהורה לעד"

 

דווקא קמפיין פרסומי הצליח לנער את אבק הפטנזיות שהתיישב על האמת הגנטית. בקמפיין המתוחכם של חברת חיפוש הטיסות מומונדו התבקשו 67 בני אדם מרחבי העולם לעבור בדיקת דנ"א; בתמורה, הציעה החברה למשתתפים ליהנות משירותיה ולטוס לכל יעד שהמופע שלו התגלה בדנ"א שלהם חינם.

 

למעשה, כל אחד יכול לצאת למסע דנ"א כמו בפרסומת למומונדו, תמורת תשלום לא סמלי. המרכז לגנאולוגיה יהודית בבית התפוצות משתף פעולה עם חברת פמילי טרי דנ"א, שמציעה חבילות לניתוח דנ"א החל ב-79 וכלה ב-360 דולר. החברה מציעה ערכה לאיתור חברי משפחה וערכות לאיתור שושלות של גברים ושושלות של נשים במשפחה.

 

"ניתן כיום לגלות קרובים אובדים, למצוא רמזים על מקורות משותפים קדומים או לקבוע אם מישהו לא-יהודי עשוי להיות ממוצא של משפחות מומרות בכפייה", נכתב באתר בית התפוצות. "ניתן לאשר אימוץ שאירע לפני כמה דורות, וגם לקבוע אם בין שתי משפחות בעלות אותו שם משפחה או שם משפחה דומה יש קרבה משפחתית. בדיקות דנ"א מספקות פתרונות חדשים לאתגרים גנאלוגים ותיקים".

 

המרכז בבית התפוצות, שאוסף מסמכים ותעודות ואילנות יוחסין ושבו השאיר עדו נתניהו את מטען הדנ"א שלו, מוצף בפניות רבות. השאלות הנפוצות הן: "האם קיים תיעוד המוכיח שאני מצאצאי מגורשי ספרד?", "האם תוכלו לומר לי מאיזה שבט המשפחה שלי או האם אנחנו כהנים/לוויים או לא?" והכי טעון:"האם תוכל לומר לי אם אדם הרשום במאגר המידע הוא יהודי או לא?".

 

לפזר או לכנס - זו השאלה

 

ביבי, בית התפוצות, שואלי השאלות הנפוצות, אנשים שחרדים ממסתננים, אנשים שפוחדים מערבוב של זיעת כדורגל יהודית במוסלמית – כולם רוצים לכנס את הפזורות הגנטיות תחת גג אחד, משפחה אחת. פעולת הכינוס הגנטי היא הליבה של הישראליות. אם אתה לא יהודי, הבדיקה הגנטית תעשה הכול כדי לכנס אותך אל היהדות. למשל, היא תמצא כמה אחוזים שמלמדים שאחד מאבות אבותיך היה אנוס ספרד. גזענים מדופלמים כבר למדו לעשות בזה שימוש: חברו של מעצב האופנה ג'ון גליאנו, שאיחל ליהודים להישלח לתאי גזים ופוטר בעקבות כך מחברת האופנה דיור, אמר שסבתו של אביו של גליאנו היתה בכלל יהודייה. צ'רלי שין, שהעליב את מפיקיו היהודים ופוטר מהסדרה "שני גברים וחצי", הודיע שאמו יהודייה. וכך הלאה.

 

האירוע היחיד שמטלטל באחרונה את אתוס הכינוס הגנטי הוא פרשת חטיפת ילדי תימן. זאת אולי הפעם הראשונה שמדברים בישראל במושגים של הפרדה גנטית בתוך הישראליות. מה חלקה של הגנטיקה בסיפור? מצד אחד, הפעילים חברתיים ובראשם עמותת עמר"ם קוראים לעשות לבצע בדיקות דנ"א על מנת להוכיח שהאנשים הללו אכן נחטפו. לאחרונה הודיע אתר "מיי הריטג'" שהוא משתף פעולה עם מאמצי האיתור, ומציע בדיקות בחינם לכל מי שסבור שנחטף ומעוניין לדעת מה מוצאו. אפילו בממשלה דנים בימים אלה באפשרות להציע בדיקות בחינם. ומצד שני, בצד המכחיש את החטיפות, נשמע לא פעם הנימוק שאשכנזים לא באמת ירצו ילדים תימנים, ולעתים נלווית להכחשה דרישה לבצע בדיקות דנ"א כדי להוכיח שהחטופים, לכאורה או לא, אינם מאומצים.

אבל ככלל, השיח הגנטי שלנו אינו מסוגל להכיל כרגע גנטיקה בלתי מאולפת, ומאחר שפעולת הכינוס הגנטי היא האתוס שגדלנו עליו מילדותנו, דומה שירווח לכולנו אם נלמד מקמפיין הפרסום של מומונדו, שהופך את היוצרות: במקום להגיד שלכנס זה סקסי, הוא אומר שלפזר זה סקסי.

 

מומונדו

 

ברגע הראשון, נראה שגם משתתפי הקמפיין המצולם של מומונדו ניזונו מילדותם משיח הכינוס. חלקם נראים כאילו הם עומדים לקבל גזר דין מוות לפני שהם פותחים את גיליון תוצאות הבדיקה. גרונות מתחילים לרטוט ועיניים לפלבל. לקצתם אף יש הבעה של טרום הקאה. האמת, העוצמות הרגשיות מעט תמוהות: מה כבר יקרה אם נגלה ב-2016 שאנחנו 0.22 אחוז של משהו ועוד 15.7 אחוז של משהו אחר? גם 0.006 אחוז כלב האסקי זה בסדר.

 

אבל הקליפ של קרן מבורונדי מצליח בכל זאת להראות איך גנטיקה עדיין עשויה להיות מקור לבחילה ולמיאוס. לאורך כל הריאיון עם קרן, שבו היא חוזרת ואומרת שהיא "מזרח אפריקאית", כאילו זאת מנטרה שתוכל להציל אותה מהאמת, מרחפים ברקע, בלי מילים, מלחמת האזרחים ומעשי הטבח בין קבוצות הטוטסי וההוטו בבורונדי, שגלשו בסופו של דבר לרואנדה והתגלמו בה בצורת רצח-עם זוועתי. בקליפ לא נאמר אם קרן היא טוטסי או הוטו, אבל זה גם לא משנה, שכן ברור ממה היא פוחדת: הדם שלה עלול להכיל מישהו שאנס מישהי מהמשפחה ורצח בני משפחה אחרים. הגנטיקה של קרן לא מצחיקה, הלא-מצחיק קורה עכשיו, ועם זאת, היא חלק ממנה.

 

הטרגדיה של אלהה קצת יותר משעשעת. אלהה היא כורדית ילידת איראן שמשפחתה זכתה למקלט מדיני בדנמרק. המשפחה סבלה מהטורקים, ואלהה שונאת את ממשלת טורקיה. "יש בי צד שאומר, 'הי, כולנו בני אדם ובלה בלה בלה, וצד אחד ששונא את הטורקים'", היא אומרת. שבועיים אחרי שהיא יורקת לתוך מבחנה, אלהה מתייצבת לקבל את התוצאות. מה מתברר? לא רק שהעמיסו עליה הרבה אחוז טורקיים,אלא שעכשיו יש בה גם דם יהודי מזרח-אירופי וגם בן דוד עירקי בקהל האקראי של משתתפי הפרסומת. והוא בעצמו גילה שהוא מוסלמי ויהודי.

 

זאת פרסומת מקסימה, אם מותר להגיד ככה על פרסומות. היא מלמדת שגם שאלת הדנ"א היא שאלה שיווקית. זה דבר אחד להסתובב בעולם עם המחשבה שאתם 19 אחוז כוזרים או ברברים, 25 אחוז טורקים, 9 אחוזים לטבים או לובים, 2 אחוזים פלסטינים והרבה יהודים, לעומת להסתובב בעולם עם המחשבה שוואו, אתם 45 אחוז יהודים!

 

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של בית אבי חי 

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי