קול ברמה נשמע

26.09.11

בציבור הדתי-לאומי יש קולות רבים שמתנגדים להדרת שירת נשים - אך לא אומרים דבר. מנהל בית אבי חי, דני דניאלי, תוהה אם לא הגיע הזמן להרים קול צעקה

 
קול חשוב. צילום מתוך הסרט: הלהקה
לאחרונה התקיים בחצר בית אבי חי קונצרט מחווה תחת הכותרת "שרים מלבסקי".האירוע העלה על נס את פועלו של החזן האגדי שמואל מלבסקי, שהופיע לפני עשרות שנים בארץ ובעולם עם בניו ובנותיו. מתוך נאמנות לרוחו של מלבסקי ,עלו על הבמה סולנים וסולניות שהעניקו לקהל חוויה מיוחדת במינה.

הקונצרט תוכנן במשך חודשים רבים, אך שלא בטובתו הוא נקלע לוויכוח הציבורי על שירת נשים, בעקבות הדחתם של ארבעה צוערים שיצאו מאירוע בבה"ד 1 בזמן שנשים הופיעו על הבמה, וסירבו להביע חרטה. הדי האירוע עדיין לא נדמו, והוא ממשיך להעסיק את הציבור הדתי-לאומי ואת צה"ל.

אני מכבד את זכותו של כל ציבור ומגזר לבחור את  מערכת הערכים וההתנהגויות שלו. עם זאת, במקרה זה - דווקא כמתבונן מהחוץ שאינו שייך למגזר הדתי-לאומי - אני מבקש לשקף כיצד הדברים נראים בעיניי.

במגזר הדתי-לאומי יש ציבור גדול שאינו מקבל את הדרת שירת הנשים. בסיום האירוע שערכנו לכבוד שמואל מלבסקי ניגשו אלי אורחים רבים,שאין לטעות בחזותם, והודו לנו על קיום הקונצרט דווקא בימים של התרסה נגד שירת נשים. אחדים אף ציינו שהגיעו לקונצרט למרות שלא תיכננו זאת מלכתחילה, כדי להפגין נוכחות.

אני חוזר ומדגיש: לא היתה לנו כל כוונה להניף דגל כלשהו, אך בדיעבד אני שמח מאוד על הבחירה שעשינו. אין לי כל כוונה להיכנס אל תוככי הוויכוח המתקיים בקרב הציבור הדתי-לאומי סביב שירת נשים, כל שכן לנקוט עמדה. אני מבין שמדובר בסוגיה טעונה שנוגעת במקומות שבהם אין לי כל חלק ונחלה.

עם זאת, ממרומי התצפית שלי אני בהחלט משתומם נוכח העובדה שרבים מאוד בציבור הדתי-לאומי דוחים את שיח "קול באישה ערווה" ואת נגזרותיו, אך אינם מבטאים זאת בפומבי - למעט בודדים כמו פרופ' יהודה בן מאיר. נדמה לי שמדובר בקול שחשוב שיישמע בעת הזו - לאו דווקא כדי  להתנצח, אלא כדי לבטא את העובדה שרבים בציבור הדתי-לאומי רואים עצמם בני בית,תורמים ונתרמים, בתרבות היהודית-ישראלית המתהווה שחלק בלתי נפרד ממנה הוא קולותיהן של היוצרות שנמצאות  בכל ענפיה - ובכלל זה המוסיקה. 

דני דניאלי הוא מנהל בית אבי חי
אתם מקשיבים ל"שירת נשים"? ספרו לנו
Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי