ככה עושים פופ ביהודית

11.01.11

הם לא נראים כמו כוכבי רוק, אין להם שאיפות מרחיקות לכת ובישראל עדיין לא מכירים אותם - אבל להקת הבנים המכביטס היא ההצלחה הגדולה של היוטיוב בתקופה האחרונה. עם הגעתם להופעה בישראל, בדק איתם דודו כהן מתי הם עושים עלייה


ברדיו הישראלי הם זכו להתעלמות כמעט גורפת, אבל מאז שהוכרז על הגעתם של חברי להקת הא-קפלה Maccabeatsלהופעה בוועידה של בני עקיבא העולמית שתערך השבוע (ב- 12 לינואר) , החלה התקשורת המקומית לגלות את להקת הבנים היהודית הבולטת ביותר בעולם.

 

מעבר לים הם עושים חיל: הקליפ שצילמו לקראת חנוכה האחרון, "Candlelight", גרסה יהודית ללהיט "Dynamite" של Taio Cruz, זכה ליותר מ-4 מיליון צפיות ביוטיוב. התקשורת האמריקנית הגיבה בהתאם, כולל ראיון לתוכנית של לארי קינג ב-CNN, וכתבות בניו יורק טיימס, ברשת פוקס, ב-NBC, במגזין בילבורד ועוד.

 

המכביטס הם 14 בחורים צעירים שלמדו או עדיין לומדים בישיבה יוניברסיטי בניו יורק (ישיבה בבוקר, אוניברסיטה בצהריים). בניגוד לרוב להקות הבנים של שנות ה-2000, הם התאגדו באופן טבעי ולא כיוזמה של מפיק ממולח. זה התחיל לפני ארבע שנים, כשמייקל גרינברג שלח מייל לכמה מחבריו, הציע להקים הרכב א-קפלה (ללא כלי נגינה), וזכה להיענות נאה.

 

הבחורים הצעירים החלו להעניק הופעות קטנות, עבדו על דיסק בשם Voices from the" Heights" שיצא במרץ 2010 ונמכר עד כה ב-10,000 עותקים, ולקראת חנוכה האחרון החליטו לחדש את הלהיט "Dynamite". מיותר לציין שאף אחד מהם לא העריך את היקף ההיסטריה שייצור השיר. אבל תוך חודשים ספורים נהפכו המכביטס ללהקה היהודית הפופולרית בעולם, שברפרטואר ההופעות שלה נמצאים בעיקר שירי קודש וגם שירים ישראליים של עידן רייכל, שי גבסו ואחרים.

 


הקליפ המסעיר. "Candlelight" 

"אולי תופשים אותנו כגימיק"

זמן קצר לאחר שנחתו בישראל, תפסנו לשיחה את עמנואל שלו, אחד מסולני הלהקה וממקימיה, שפותח את הקליפ "Candlelight". הוא בן 24, לומד משפטים, תושב ניו יורק, ואחד הבודדים בלהקה שיודעים עברית. הוא מספר כי הרעיון ללהיט "Candlelight" נולד כמעט במקרה: "חשבנו לעשות משהו מצחיק ויפה לכבוד חנוכה, אז כתבנו לשיר מלים חדשות, צילמנו קליפ, ופשוט העלנו אותו ליוטיוב".

 

אני מניח שהייתם מופתעים מכמות הצפיות.
"כן, לא ידענו שכך יהיה. רצינו להצליח בארה"ב, אבל ידענו שאם נחצה את הים ונגיע גם לישראל באמצעות האינטרנט - זה יהיה הכי טוב".

 

יש ביקוש למוזיקה יהודית בקרב הקהל הכללי בארה"ב, מחוץ לקהילות היהודית?
"אני לא יודע, זה תהליך שלוקח קצת זמן. בהחלט יש עניין סביב הלהקה. אולי בתקשורת תופשים אותנו כגימיק, אבל אני חושב שכולם הרגישו שמדובר במשהו נחמד. אנחנו לא מעבירים מסרים מיניים או אלימים, ובכל מקרה המסר שלנו חיובי. אני לא חושב שנגיע למצעד הבילבורד, למשל. נעשה את מה שאנחנו מאמינים בו, ואם זה יצליח - טוב. אם לא - אז לא".

שלו מספר שהבחירה לשיר רק א-קפלה לא פוגעת בהצלחתה של הלהקה, אלא בדיוק להפך. בארה"ב יש לא מעט הרכבי א-קפלה, ובקרב היהודים הם מושמעים גם בתקופת בין המצרים, שבה אסור לשמוע מוזיקה עם כלי נגינה, ומזמינים אותם אפילו לחתונות. אמנם לא כלהקה המרכזית, אבל בהחלט כליווי קולי מרגש לחופה.

 

קשה להתעלם מהעובדה שאתם לא ממש נראים כמו כוכבי פופ, אלא יותר כמו חניכי בני עקיבא.
"אני חושב שזה דווקא נחמד עבור כולם. אנחנו אנשים שיכולים להיות שכנים שלך, לא טאלנטים שמישהו בנה. אנחנו אנשים פשוטים שפשוט אוהבים לשיר".

 

בעולם מסחרי כל כך זה לא יכול להיות לכם לרועץ?
"אם רוצים לשמוע משהו רגיל, אפשר להדליק את הטלוויזיה ולצפות בכל מי שמצליח כיום. אבל אנחנו לא הצלחנו בטלוויזיה אלא ביוטיוב. זו פלטפורמה אחרת. אנשים שצופים ביוטיוב רואים את מה שהם רוצים לראות. לא ניסינו לגרום לאנשים לצפות בנו, זה פשוט קרה. עובדה שזה מצליח".

 

ומצליח דווקא כשאין לכם חומרים מקוריים נוספים בקנה. אתם לא חוששים להיות להקה של להיט אחד?
"אני לא יודע, ואי אפשר לדעת כיצד הדברים יתפתחו. בסך הכל אנחנו אוהבים לשיר, אוהבים יהדות, ואוהבים לשלב ביניהם. השיר והקליפ לא הולכים לשום מקום. הם יחזרו בחנוכה הבא;  

 

חשבתם להעתיק את הפעילות שלכם לישראל או שזה בכלל לא עולה על הפרק?
" זו הפעם הראשונה שמישהו הביא אותנו להופעה בארץ. שמחנו ונשמח להגיע לכאן להופעות נוספות. לעצם השאלה, יש הרבה מאתנו שרוצים לבוא לגור כאן. זה בהחלט משהו שאנחנו מדברים עליו"/

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי