לראות את הברכה

אחרי שנים של ישיבה באוהל, אחרי קבלת בכורה בדרכים עקלקלות, אחרי מנוסה מפני זעם אחיו, יעקב רואה רחל וצאן. הוא משקה ואז נושק, בוכה מאושר. למה, בעצם? אלי ויסברט – עליות – פרשת ויצא

ראשון
 

ברכה

שמש גדולה שכזאת לא זרחה עוד מעל לראשינו

שבעה ימים בהירים, שבעה ימים

שמש טובה ושלוה מעל לראשינו

הלכנו דמומים

 
לילה גדול כי יבוא ודפק על הדלת

נשתחוה ונקוד ונשתחוה

שבעה ימים חיכה דומם מול הדלת

שבעה ימות היקוד

 

ברוך בורא הברכה, ברוך בורא האושר

ברוך נותן המכאוב

ידענו כי טוב הכאב, ידענו כי טוב האושר

ידענו כי טוב     
 

(לאה גולדברג)
 

שני
וַיְהִי כַּאֲשֶׁר רָאָה יַעֲקֹב אֶת רָחֵל בַּת לָבָן אֲחִי אִמּוֹ, וְאֶת צֹאן לָבָן אֲחִי אִמּוֹ, וַיִּגַּשׁ יַעֲקֹב וַיָּגֶל אֶת הָאֶבֶן מֵעַל פִּי הַבְּאֵר וַיַּשְׁקְ אֶת צֹאן לָבָן אֲחִי אִמּוֹ. וַיִּשַּׁק יַעֲקֹב לְרָחֵל, וַיִּשָּׂא אֶת קֹלוֹ וַיֵּבְךְּ.
 

שלישי
רָחֵל  

1.   שם פרטי

2.  כבשה בוגרת, רחלה

(מילון "רב מילים")



ידענו כי טוב (פלאש90)

רביעי

יעקב רואה רחל וצאן, משקה ואז נושק, ובוכה מאושר. למה, בעצם?
 

חמישי
אולי כי סוף סוף הוא רואה את הברכה מתממשת. אולי כי לראשונה, אחרי שנים של ישיבה באוהל, אחרי קבלת בכורה וברכה בדרכים עקלקלות, אחרי מנוסה מפני זעם אחיו - יעקב, האוחז בעקב, התאום השני, יושב האוהלים, החלש - רואה פתאום את הברכה. רחלים וכבשים עולים לקראתו - וכולם שלו.

מכאן והלאה יראה יעקב את הכל דרך מִנְסֶרֶת הברכה - רחל והצאן, וַיַּשְׁקְ-וַיִּשַּׁק, נישואין תמורת השתלבות בעסקי הצאן, הקמת העדר הנפרד; הכל מוביל אל דבר אחד – מימוש הברכה.
אלא שזו אינה התנהגות של מי שמבורך, אלא של מי שאוחז בעקב של ברכתו.
 

שישי
ממה אתה מפחד, בנאדם? כל הברכה הזאת שמקיפה אותך – ואתה עדיין רץ, מחפש עוד סימן שהיא אוהבת אותך, מוודא שעדיין מעריכים אותך בעבודה, במילואים, בחבר'ה. מתערער מול כל סימן של אי שביעות רצון. מרוב רצון להיות מבורך אתה לא נותן לברכה להיכנס. היא שם, חביבי,  הכל בסדר. תנשום.
 

שביעי
יעקב יישאר יעקב. ימשיך לבקש אישור על האהבה, על ההבטחה, על השפע. בעקבותיו יילחמו נשותיו ושניים עשר ילדיו על הברכה והשפע. קשה להאשים אותו כשהוא אומר לפרעה, שנים אחר כך "מְעַט וְרָעִים הָיוּ יְמֵי שְׁנֵי חַיַּי".
 

מפטיר
"החיים הם שולחן מלכים, ורוב האנשים מתים ברעב".
 

(ליאו בוסקליה)

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי