נפגשים על התנ"ך

07.06.09

יוצר אחד כותב מתוך אהבה למקורות היהודיים, האחר לא יכול להימלט מהם, גם אם הוא מאוד רוצה. יוכי ברנדס ועלמה זוהר פותחות סדרה חדשה סביב הדמויות הצבעוניות בתנ"ך ומפלסות את הדרך לשלומי שבן ויהונתן גפן

 
עלמה זהר ויוכי ברנדס
חדש בבית אבי חי: תכנית המפגישה אנשי רוח וסופרים עם יוצרים מקוריים סביב סיפורי המקרא. הסנונית הראשונה הגיעה בדמותן של יוכי ברנדס ועלמה זהר, ומייד לאחריהן יגיעו הסופר והעיתונאי יהונתן גפן והמוסיקאי שלומי שבן. כל אחד מהמשתתפים מפרש בדרכו הייחודית חלקים מרב המכר המפורסם, המצוטט והמרתק ביותר שנכתב אי פעם: התנ"ך.
בבסיס הרעיון: מפגש בין יוצרים מתחומים שונים הנוגעים ביהדות מזוויות שונות.

החוקרת והסופרת יוכי ברנדס היא בת למשפחת אדמו"רים חסידית. ברנדס למדה בבתי-ספר חרדים בפתח תקוה ובחיפה ולימדה שנים רבות תנ"ך ומחשבת ישראל. כתיבתה שואבת את השראתה מארון הספרים היהודי על כל רבדיו: התנ"ך, ספרות חז"ל, ההלכה, התפילה, הקבלה והחסידות וספריה מתארים פרקים מרכזיים בתולדות הציונות.

היוצרת עלמה זוהר נולדה בשכונת רחביה בירושלים, לאמן ישראל זהר ולפסיכולוגית אורנה זהר. משנישאה אמה בשנית, היא גדלה בבית הבוהמייני של אביה החורג, הפזמונאי יעקב (יענקל'ה) רוטבליט, שם נחשפה כילדה לדמויות כמו יהודית רביץ, שלום חנוך ואריק איינשטיין.

 
"בֵּין צֵלוֹנֵי הָאַרְגָּמָן לְהֶדְפֵּסֵי הַכַּלָּנִית/ הַדֶּרֶךְ מֵאֵי־אָן לְאִגָּרָא רָמָא" כתב שלומי שבן בשירו New Age Women. לאוסף המשולש פרי יצירתו בחר יהונתן גפן לקרוא "איש תחת גפנו". לאן שלא נסתכל – המילים מן התנ"ך והמקורות עוטפות אותנו, קורצות אלינו ומגרות את דמיונם של יוצרים מקוריים. .  

"מדובר בשילובים מעניינים", אומרת ברנדס. "ניקח לדוגמה את עלמה ואותי. אנחנו שונות מאוד בידע, בגיל וברקע. עלמה היא אשת העולם וממנו היא שואבת את הידע שלה, אני מגיעה מעולם היהדות על כל רבדיה. זה עולם הידע שלי. אני מרגישה בורה ונבערת בתרבויות אחרות, ובשונה מעלמה, ההשכלה המוסיקלית שלי היא תחביב בלבד".

 
שלומי שבן ויונתן גפן
בעוד שברנדס מעידה על עצמה כמי שמתכננת באופן מודע כיצד לשלב יהדות בתוך הרומנים והפופוליזם שלה, זהר כמעט שלא מודעת למקורות מהם היא יונקת את השראתה. אלבום הבכורה של זהר מתחיל עוד לפני שנשמע צלילו הראשון, בפסוק השאוב משירת דבורה הנביאה: "עורי עורי דברי שיר" (ספר "שופטים", ה', 12) ומנמק את שם האלבום – "דברי".

ברנדס: "במידה מסוימת אני מנצלת את העובדה שהרומנים שלי פופולאריים ומגיעים לאנשים רבים, כדי להביא אליהם את ארון הספרים היהודי. כמובן שזה לא דידקטי. זה נובע ממקומות נוספים, מעשיר את ספריי ונותן להם עומק. אצל עלמה זה הפוך. מהדהד לה משפט שלקוח מארון הספרים היהודי כמו 'אהבת עולם', ו'דע מאין באת'. היא לא כל כך אוהבת תנ"ך, וזה לא העולם שלה. לכן זה מאוד אינטואיטיבי, מאוד פראי ומאוד יפה".

עלמה זוהר ויוכי ברנדס נפגשות על התנ"ך, בית אבי חי, יום ראשון 31.5.2009 בשעה 20:30
יהונתן גפן ושלומי שבן, נפגשים על התנ"ך, בית אבי חי, יום רביעי, ב' בתמוז, 24 ביוני, בשעה 20:30

כתבה: כרמית ספיר-ויץ

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי